Jump to content

Ny propell til seilbåt: fast eller folde, med to eller tre blader?

Euklid

Recommended Posts

Båten min ligger i Las Palmas, og ble i dag løftet på land for å få skiftet ut motoren samt diverse annet vedlikehold. Jeg kommer også til å måtte bytte propell, ettersom noen av sporene i tannhjulet på den gamle er utslitte.

Jeg har tre alternativer:

-en enkel, fast to-blader. Koster ca 300

-foldepropell med to blader. Koster totalt ca 1100

-foldepropell med tre blader. Koster 1800

Tidligere har jeg hatt tobladet foldepropell. Noe herk ved bakking, men ellers har jeg ikke hatt det helt store å utsette på den. Bruken er langtur. Noen tanker om hva jeg bør gå for?

Nerden i meg er fristet til å gå for det, av det generelle hensynet til at kun det beste er dyrt nok. Men, en får mange liter rom i Panama for disse prisene, så en viss rettferdiggjøring må jeg prøve å få til.

Båten min er treg nok som den er, så jeg tror ikke jeg ha lyst på 0.5 knop (eller mer) med drag fra fast propell. Det er muligens ørlite mer brems i tre blader enn to, men jeg tror det er helt ubetydelig. Har jeg oppfattet det noenlunde rett om jeg tror forskjellen mellom to og tre blader stort sett ligger i bedre gange i mye sjø, litt mindre vibrasjoner og bedre evne til å stoppe?

Bør jeg forvente samme marsjfart? Skulle gjerne ha lurt en halv knop eller så til ut av båten for å gå gjennom Panama-kanalen, så det er verdt å legge noen kroner i tiltak som kan sikre det.

Den testen var ikke dum, takk for linken.

Hvis du syns at fast toblader bakker greit, vil en moderne tobladers gori bakke like bra. Det er iallefall min erfaring. For en langtur er ikke fast toblader så verst heller..

Den jeg har hatt er en foldepropell, og den bakker nå på et vis; man blir vant til det meste etter hvert. Båten er ikke større enn at havnemanøvrering ikke er en enorm utfordring. Jeg liker enkelheten i en fast propell, men å miste 0.5 knop eller mer på en allerede ikke spesielt rask båt frister ikke veldig.

-en enkel, fast to-blader. Koster ca 300

-foldepropell med to blader. Koster totalt ca 1100

-foldepropell med tre blader. Koster 1800

Tidligere har jeg hatt tobladet foldepropell. Noe herk ved bakking, men ellers har jeg ikke hatt det helt store å utsette på den. Bruken er langtur. Noen tanker om hva jeg bør gå for?

Hva slag valuta har du oppgitt disse prisene i? Er det i norske kroner kan det ikke være annet enn søppel :thumbsdown:

Byttet fra 2 blads foldepropell til tre blads Kiwiprop foldepropell på min 36 foter med 27 HK for tre sesonger siden,

Tidligere problemer med pakninger og slark forsvant.

Den største forskjellen er at jeg nå har like stor kraft akterover som fremover.

Sidekrafteffekten er endret og man må lære seg tillegging på nytt.

Noe bedre kraft fremover. Marginalt økt hastighet på samme turtall.

Eneste ulempe er en annen og noe høyere lyd fra propellen.

Anbefalles

På min First 35 med 30 hk Lombardini monterte jeg en trebladet Flexofold for noen år siden.
Båten veier ca 7 ton ferieklar med fulle tanker, og så langt er jeg svært godt fornøyd med valget av propell.

Manøvrering i havn ble mye bedre kontra den faste to-bladede som var på tidligere, og ved seiling merker en jo ikke at det er propell der i det heletatt da den folder flatt og fint med minimalt drag.
Kan anbefales :yesnod:

Jeg er ingen seiler, men med mindre den bremser farten under seil betydelig ville jeg nok ha gått for tobladers fast propell. Ikke bare pga pris, men også da det er mindre som kan gå galt med en fast enn en foldepropell. Med mindre du har det såpass travelt at en halv knop mindre skaper problemer da...

Går det ikke an å låse propellakselen med propellen i vertikal stilling, slik at den ikke gir så mye motstand?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tenker litt omvendt i forhold til fast- kontra foldepropell. En Alo 33 seiler som en skiftenøkkel, så det går sakte uansett. Litt ekstra drag bryr jeg meg ikke så mye om. Hvis det var fart jeg var ute etter ville jeg kjøpt en annen båt.

Kornelia seiler rundt med fast tre-blader! Uovertruffen ved oppbakking/bråbrems, forutsigbar i forhold til tillegging (svinger styrbord med hekken ved litt kort bakking ifm. tillegging)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ut fra egen erfaring er jeg ikke i tvil om at en tre bladet foldepropell er det beste valget på en mindre og letter seilbåt. Men en litt tyngre og større båt som brukes til turseiling, tror jeg ikke en mulig fartsforskjellen blir særlig merkbar, da med tanke på båtens store masse i forhold til propellens bremseeffekt. Dvs. om jeg hadde en litt større og tyngre turbåt med fast trebladet vil jeg ikke bruke penger på å skifte til foldbar.

Jeg er enig med pettersand. Men på en annen side er det noe med følelsen av å ikke ha en brems i enden på jerngenovaen. På min forrige båt som var en forholdsvis tung traust treg seilbåt hadde jeg fast propell, og så ingen grunn til å bytte den ut med en foldepropell. På nåværende båt "må" jeg ha foldepropell. Den store forskjellen på fast propell og foldepropell når det gjelder fart sitter nok for min del mellom ørene, og ikke nødvendigvis i reelt fartstap..

Men bremser virkelig en fast propell så mye? Jeg har hørt det sagt, men ikke sett noen som faktisk har gjort en skikkelig test på dette. Noen som har noen lenker?

Det er en tråd på ybw.com der dette blir diskutert. Der sies det at ved lav hastighet er det mye å hente på foldepropell, mens ved høyere hastigheter er det mindre å hente. Dersom man hovedsaklig fyrer opp motoren når farten synker under 5 knop kan man like gjerne ha fastpropell, men om man liker å tyne vinden ned mot vindstille, er det absolutt noe å hente på foldepropell.

"Compared with a 16 inch fixed 2 blader the savings, on drag for my boat work out at 6.3% at 5 kts and 2.3% at 7 kts and 33% at 2.5 kts. This does not include the extra drag from keel and rudder when heeled weed etc so real values will be significantly worse. I assumed zero drag from the folded prop. So the saving is 0.3 kt at cruising speed and very speed dependent, well worth having at low speed but insignificant at high speed." (Innlegg #33)

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?412471-Changing-from-folding-prop-back-to-fixed/page4&highlight=drag+folding+prop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...