Euklid Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Bare som en liten oppfølging: landet på trebladet foldepropell, så får vi håpe resultatet er verdt det. Det ble modellert til å skulle gi rundt en knop ekstra for motor, men om det holder stikk vil tiden vise. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Det er vel litt optimistisk. Tidligere hadde jeg en Hero 101 hvor jeg skiftet fra to til trebladet foldep. Den tydelige og konkrete fordelen var følgende. Opprettholdet framdrift i motvind noe bedre. Bakket bedre. Noe fartsøkning på flatt vann var vanskelig å merke, men fordelen kom som sakt med sjø og vind i mot. Men en kuling i baugen var det nærmest stopp med to-bladet, noe som også var hovedgrunnen til at jeg skiftet. Derfor var jeg også vel fornøyd med propellskiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Tanken på at dette estimatet er en smule optimistisk har slått meg; hovedgrunnen til å gå for denne varianten var bedre ytelse i litt sjø. Estimate på en knop er fra en beregningsmodell Volvo Penta har, men i denne skal det nok noe til for at det dyreste ikke kommer best ut. Ser for meg at det kan bli nyttig å få mer dreis på ting i stampesjø på en del etapper der vi ikke nødvendigvis ligger i med supestabile vindsystemer i ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Ja der vil du nok merke god forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.