Jump to content

Ny propell til seilbåt: fast eller folde, med to eller tre blader?

Euklid

Recommended Posts

Det er vel litt optimistisk. Tidligere hadde jeg en Hero 101 hvor jeg skiftet fra to til trebladet foldep. Den tydelige og konkrete fordelen var følgende. Opprettholdet framdrift i motvind noe bedre. Bakket bedre. Noe fartsøkning på flatt vann var vanskelig å merke, men fordelen kom som sakt med sjø og vind i mot. Men en kuling i baugen var det nærmest stopp med to-bladet, noe som også var hovedgrunnen til at jeg skiftet. Derfor var jeg også vel fornøyd med propellskiftet.

Tanken på at dette estimatet er en smule optimistisk har slått meg; hovedgrunnen til å gå for denne varianten var bedre ytelse i litt sjø. Estimate på en knop er fra en beregningsmodell Volvo Penta har, men i denne skal det nok noe til for at det dyreste ikke kommer best ut.

Ser for meg at det kan bli nyttig å få mer dreis på ting i stampesjø på en del etapper der vi ikke nødvendigvis ligger i med supestabile vindsystemer i ryggen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...