Jump to content

Kokeapparat til midlertidig oppvarming i kulda. Parafin?

Luke

Recommended Posts

Men ja, jeg ser jo at en liten gassflaske også kan lekke, og at det sikkert er tilstrekkelig med gass i en liten flaske til å blåse en båt til himmels. Men har det skjedd?

Kjenner ikke til konkrete tilfeller der små gassflasker har lekket og dette har ført til eksplosjon, men gasseksplosjoner p.gr.av annen gasslekkasje (gamle gasslanger og slikt) har forekommet, også i Norge. Har lagt ut dette bildet tidligere, men det viser en slik 450-grams gassboks eksplodere inni en bunkers (populær fritidsaktivitet for ungdommer der jeg er fra). Vi snakker flere meter stikkflammer ut alle hull, en enorm kraft i forhold til hva man skulle tro. Så at det er viktig å være ytterst forsiktig med gass er jeg overbevist om. Skikkelig drenering er et must!

bilde

Skal du bruke det til noen (eller du) opplever at det skjer? Er det ikke nok at det kan skje?

Vel. Hvis jeg var den eneste som brukte slikt apparat, så ville jeg vært veldig opptatt av teoretisk risiko. Det er såpass mange båter der ute som har slike gassapparater ombord at dersom gasseksplosjon er en reell, signifikant risiko så ville vi ha hørt om det. Bekvemmeligheten med å bruke et slikt gassapparat er såpass stor at dersom det er en insignifikant risiko, så er det en risiko det er verd å ta - akkurat som at båtliv i seg selv innebærer en risiko. Selvfølgelig, en safeflame eller en forskriftsmessig gassinstallasjon med 5 kg flaske vil være å foretrekke - men, det koster penger og slit, og er ikke alltid så lett å få til i en gammel, liten båt. I mitt tilfelle dreier det seg om en båt som jeg nok skal kvitte meg med snart, så da er det neppe verd innsatsen.

Gasseksplosjon er en av de mest spektakulære risikoene man har i fritidsbåt, jeg tror derfor at frykten for gasseksplosjon er noe overdreven. Vel, dersom jeg skulle velge mellom å dø spontant i en gasseksplosjon eller seigpines ved en båtbrann en kald vinternatt langt fra folk, så høres strengt tatt ikke gasseksplosjon så ille ut ;-)

Videre tenker jeg at ...

• Dersom risikoen for spontan lekkasje fra ubrukte gassbokser som ikke er i bruk er signifikant, så ville butikken ha vært nødt til å behandle gassboksene som en risikovare - og ikke bare la massevis av bokser ligge samlet på ett sted i butikkhyllen uten noe form for beskyttelse/ventilasjon/drenering.
  • Med et slikt apparat har man ingen slanger som kan lekke
  • Opplegget virker nokså idiotsikkert
Men klart, jeg ser at utfordringene med gass ikke er løst ved å ha mange små flasker i stedet for én stor. Selger av min første båt mente at "sålenge flaskene er tilstrekkelig små spiller det ingen rolle", det har jeg tatt som en sannhet og trodd på i flere år uten å reflektere over det. Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er det pga pris at du tenker på en slik alternativ oppvarming?

Har du plass til montering, så kunne du jo vurdert en brukt Wallas safeflame1000.

Ligger av og til på finn til 1500 kr. Med varmelokk er det supert til oppvarmingen. Dog med noe viftestøy. Så er det knallbra til matlaging. -og eksos ut av skroget.

Ja, pris i forhold til behov. Vi snakker om noen få ganger i løpet av vinteren til å få litt lunk i båten og koking av kaffe. Denne primusen jeg linket til er kompakt, og det er også viktig mht stuing. Og så har man også liggende et alternativt kokeapparat om gassen skulle svikte.

Gasse er bare uttrykt for de som ikke følger spillereglene for bruk av gass.

Store deler av Europa fyrer med gass.

De større byer i Norge hadde 17 gassverk fra ca 1850 til 1960 da kom vann kraften og kvelte de.

Derfor er bruken av gass i Norge godt i glemmeboka og er farlig "SYNSER NOEN " og skremmer mange.

Ser at DSB sier at det i 2015 skal komme en ny type gassregulator som skal forhindre at de blir satt feil på.

Les disse

http://www.sikkerhverdag.no/gass/gass-inne-og-ute/slik-bytter-du-gassflaske/

http://www.sikkerhverdag.no/gass/riktig-bruk-av-gass/gassvettreglene/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Gass er bare uttrykt for de som ikke følger spillereglene for bruk av gass.

Vi snakker ikke generelt om gass her, men spesifikt om bruk av små gassfyrte ovner som bruker små engangsbeholdere med gass, typisk med rundt 250g gass i hver beholder - http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Gassbeholder-227-g-17627/ - http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-29-kW-37656/

Årsaken til at disse er populære er at det er så såre enkelt, bare å plukke med seg et kokeapparat og et par gassbokser fra hylla på Biltema - ingen installasjon påkrevd, man får full flamme bare med et enkelt *klikk*, og inntil nylig har jeg trodd at slike gassbrennere var unntatt fra forskrifter om gassinstallasjon. De færreste som bruker slike har forskriftsmessig lagringsplass for gassboksene. Etter å ha revurdert sikkerhetsaspektet, tenker jeg at man i det minste bør ha en gassalarm ombord dersom man bruker slike apparater.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Etter å ha revurdert sikkerhetsaspektet, tenker jeg at man i det minste bør ha en gassalarm ombord dersom man bruker slike apparater.

Definitivt! Selv en slik liten boks blåser glatt overbygget av båten. F.eks. når kjøleskapets temostat slår inn. Eller lensepumpa starter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...