kjellpell Startet 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2014 (redigert) Adima, min Vindø 40, skal få nytt teakdekk på rufftaket i vinter. Teakstavene har originalt vært skrudd, og skruehullene har limte teakplugger.Siden vi er godt voksne både Adima og jeg, tenkte jeg å spare oss for skruing og plugging, siden vi regner med at et nytt dekk overlever oss begge. Jeg ser flere legger teak i epoksy, i alle fall mot glassfiber underlag, men jeg tror ikke det er løsningen her. Jeg forventer at epoksy er lite fleksibelt, og i vårt tilfelle skal teakstavene limes på en finerplate som utgjør innertaket i ruffen, og som jeg regner med kommer til å være i bevegelse både på grunn av varierende fuktighet, temperatur og skrogbevegelser. Jeg leiter altså etter en lim som tåler dette miljøet, og som er passelig fleksibel. Er det noen her inne som kan foreslå en løsning for meg? Redigert 10.Desember.2014 av kjellpell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg tror vel epoxy er tingen. Natemasse i nater dersom du er redd for ekspansjon etc. Dersom epoxy også i fugene er maksimal tykkelse på teakstavene 5-6mm. Et bra alternativ er sikaflex etc som lim under stavene. Tørre materialer og skikkelig avfetting er avgjørende for god vedheft. Dersom sika benyttes bør det påføres egnet primer for maksimal vedheft. Dersom epoxy velges, påføres først tynn blanding som trekker inn før fyllstoff blandes i. Les bruksanvisning og ta en titt på hjemmesiden til West. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg glemte å skrive det, men teakstavene er 12mm tykke. De ligger tett, men det freses ut et 3-4mm spor i de øverste 7mm. Jeg kommer til å legge Sealine100 som natemasse. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Sika 291 eller Tec 7 egner seg godt for å lime teakstavene. De ferdig utskjærte Teakstavene vaskes med rødsprit rett før liming, men vent med å legge dem ned på den limte flaten til rødspriten har fordampet. Jeg gjorde en tilsvarende jobb på en Hallberg Rassy, og poenget med skruene er å holde teakstavene på plass til limet har herdet. De fleste stavene står i spenn, så det å holde dem i ro uten at de er skrudd fast mens limet herder er en utfordring. Etter det har skruene ingen funksjon, men det er lettere å plugge over forsenkede skruer for så å plugge dem på nytt, enn å fjerne skruene for så å plugge de samme hullene. Jeg ser ikke bort fra at Sika eller annen leverandør vil anbefale priming, men jeg har diskutert bytte av teakdekk med et par stykker som jobber med det, og proffene gjør det ikke. Den ene mannen har byttet dekk i mer enn 20 år, og har ennå ikke hatt en reklamasjon på teak som har løsnet. Han anbefalte meg også å vaske teaken med rødsprit, og ikke aceton som jeg først hadde tenkt. Limet sitter mer enn godt nok, og så er det ikke like skadelig for den som utfører arbeidet. Sealine 100 til nating er bra. Lykke til, dette blir sikkert bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 19.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Når midtfisken forhåpentligvis er tilpasset i løpet av helgen er mye gjort. Noe mere liming, skruing, teakplugging, nating og pussing selvfølgelig, men det vanskeligste er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Vakkert Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Torsen67 Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Hvordan er det å drive med treverk, pussing, sliping etc når du står sånn med andre båter. Masse slipestøv regner jeg med. Er bare sånn det er på en måte? Hver og en må ta ansvar for å dekke til sin egen båt hvis de er bekymret? Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Bruker støvsuger på både fres og slipemaskin. Ser bra ut rundt meg ennå. Ellers er det faste lakkedager to ganger i uken her. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 (redigert) Etter det har skruene ingen funksjon, men det er lettere å plugge over forsenkede skruer for så å plugge dem på nytt, enn å fjerne skruene for så å plugge de samme hullene. Jeg ser at det sitter skruer i teakstavene nå. Ved å la skruene sitte, og sette pluggen over, vil det garantert trenge vann ned til kryssfineren som ligger under. Det er ikke SÅ mye jobb å fjerne skruene, og fylle skruehullene med epoxy. Epoxy koster jo noen kroner, men i forhold til den jobben som er gjort vil det jo være synd om kryssfineren begynner å trekke vann om 10 (?) år. Båten skal vel leve videre etter at dere er ferdige med den også? Redigert 20.Februar.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Nevermind Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Hvis det er lagt tilstrekkelig med lim under teakstavene skal det også ha lagt seg lim på skruenes gjenger, og det skal være godt nok (i hvertfall på en glassfiberbåt). Det bør ikke være noe i veien for å ta opp skruene og fylle hullene med epoxy som du skriver, men det vil forutsette at det er godt nok rengjort før du fyller hullene med epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 De skruene dere ser er bare midlertidige, mens limen motvillig herder i vinterværet. Skruene skal ut og i samme hullet bores hull til 10mm plugg. Det settes en flathodet skrue i bunnen før hullet limes og plugges. Dette blr som originalt, men i tillegg har jeg limt stavene. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Midtfiskens profil er tusjet opp og overføres til matpapir. Håper passer tl slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.