Jump to content

Hvilke varmeovn generer mest fuktighet, gass, sprit eller olje?


Torsen67

Recommended Posts

Også enkelte frittstående og transportable oljeovner slipper ut eksosen inne, disse tilfører en del fuktighet (som all brenning av hydrokarboner vil gjøre).

Og de bruker opp oxygen så en må lufte godt.

Denne er bedre.

bilde

http://www.go2marine...-new-p9000.html

 

Som etter min mening er "sikrere" med sin lukket forbrenning inn/ut over dekk

og gassen fram i 10mm Asi316, sikrere enn en gasskomfyr, som også er sikker, men bruker

oxygen og lager vanndamp.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er jo temmelig innlysende at varmekilder som transporterer eksosen ut av båten ikke vil generere fuktighet i kabinen (såfremt det ikke er lekkasjer), mens varmekilder som slipper eksosen rett ut i kabinen medfører fuktighet, men det var vel ikke dét trådstarter spurte om - han spurte om hvilket drivstoff som genererer minst/mest fukt (pr kWh?).

 

Jeg skulle tro at man kan finne ut av dette ved å se på forholdstallet mellom karbonatomer og hydrogenatomer i drivstoffet, f.eks. metan er CH4, dvs 4 hydrogenatomer på ett karbonatom. Jeg har prøvd å finne tilsvarende tall for diesel, parafin og stearin, men har ikke lyktes så langt.

 

Atomvekta til karbon avrundes til 12u, atomvekta til hydrogen avrundes til 1u, og oksygen avrundes til 16u. Dvs 16u med metan pluss 64u med oksygen blir til 44u med karbondioksyd og 33u med vann. Altså, 1 kg med forbrent metan vil bidra med 44/16 kg med vann, dvs litt under 3 kg med vann.

 

Hvor mange kWh er det i ett kg med metan?

 

Ellers har jeg jo et par båtwiki-artikkler som er relevante - kokemuligheter og oppvarming selv om disse ikke gir svar på trådstarters spørsmål.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste gjør det til en viss grad ifbm stearinlys og matlaging. Noen få stearinlys i noen timer er relativt insignifikant, det samme med kortvarig matlaging, men kontinuerlig oppvarming av kahytten, i kW-størrelsesorden, det er neppe smart - jeg er ganske så enig i dét. Som minimum bør man ha en pålitelig CO-alarm i kahytten.

Link to post
Share on other sites

Atomvekta til karbon avrundes til 12u, atomvekta til hydrogen avrundes til 1u, og oksygen avrundes til 16u. Dvs 16u med metan pluss 64u med oksygen blir til 44u med karbondioksyd og 33u med vann. Altså, 1 kg med forbrent metan vil bidra med 44/16 kg med vann, dvs litt under 3 kg med vann.

Det ble feil, 1 kg metan gir 44/16 kg karbondioksyd og 33/16 kg med vann skulle det være (hvis utregningene mine er riktige), altså 2.75 kg med vann. Det er ikke så ille som jeg hadde trodd.

 

Jeg er allikevel helt klart blandt de som tror at oppvarming med åpen flamme i en lukket båt er en dårlig idé.

 

Redningsselskapet synes visst det er en god idé: http://www.redningsselskapet.no/forsiden/praktisk-varm-båtvinter

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Veldig pen, for ikke å si nydelig ovn. Men har en ikke installert propan i båten er det kanskje like greit å velge et dieselalternativ:

20281F-p.jpg

 

Denne Ovnen er egnet for 22-32 fot store båter. Men det er også større dieselovner. Ja, de finnes til og med for trekull, briketter og ved. Disse er jo ikke så pene som gassovnen over men den minste har jo bedre toppeffekt:

Propan ........: fra 1.611w til 2.197w
Diesel liten ..: fra 1.611w til 3.516w
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jeg er allikevel helt klart blandt de som tror at oppvarming med åpen flamme i en lukket båt er en dårlig idé.

 

Redningsselskapet synes visst det er en god idé: http://www.redningsselskapet.no/forsiden/praktisk-varm-båtvinter

 

Veldig rare anbefalinger fra RS den artikkelen der.

 

Lurt å sette den fulle rødspritflaska oppå Heat-Pal ovnen slik det har avblidet. Tror det ville gitt god varme temmelig kjapt ... *POFF!*

Link to post
Share on other sites

Har drevet med uttørking av nybygg av forskjellig type endel år, og da var tommelfingerregelen at all flytende brennstoff - flytende gass, parafin, diesel, bensin osv avgir ca 12 kwt pr kg ved forbrenning, og at de samtidig gir ca 1 liter vann pr forbrent kg drivstoff.

Stemmer nok ikke helt, men i praktiske forhold tror jeg det er godt nok.

Mons

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikkje avgi vanndamp utan at det er vatn i brennstoffet? Med 96 % rødsprit vert det vel 4 % vassdamp? Ikkje mykje med andre ord.

Alt som er brennbart inneholder hydrogen (Ja, nesten alt da, men sprit (etanol, rødsprit, metanol), propan, diesel, olje etc) har alle mange hydrogenatomer i tillegg til noen karbonatomer. Hydrogenet i brenselet forbindes med oksygenet i luften og lager H2O, også kjent som vann.

 

96% rødsprit lager nok mye mer vann en 4% ved forbrenning. Tobixen presenterte en utregning for metan i innlegg 11.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Rent kull er vel unntaket som bekrefter regelen :-)

Men fyrer du med rent kull ombord tror jeg ikke det er fuktig luft som bekymrer deg først :lol:

 

Har brukt en slik gassovn under kalesja på en 19-fots Yamarin nå i høst. Senest for en ukes tid siden. Med en liten glipe i kalesja framme og bak holdes god varme så lenge båten ikke holdes i plan. Har ikke vært plaget med fukt før vi lå i ro, da kondenserte det ivrig under både kalesjen og vindskjermen. Båten har god drenering og eieren lagde til en 60x60cm kryssfinerplate han satte fast ovnen i for at den ikke skulle velte underveis. For vår del gjorde gassovnen at vi kunne strekke sesongen mye lengre enn tidligere, så den var absolutt verdt pengene. Vi kunne sitte i skjorta ombord med 6-7 graders utetemperatur. Så lenge det er litt lufting framme og bak ble det verken for lite oksygen eller for fuktig ombord. I tillegg har ovnen jeg linket til veltesikring (som vi selvfølgelig måtte teste) og den har også en funksjon som gjør at ovnen slukker om oksygennivået skulle synke til 16% (vanlig nivå er 21%) :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville kjøpt en 2kw dieselvarmer hos bluemarlin.no enn å styre på med en primus Optimus. For det første så koster den 1200 kr. For det andre så er det litt styr med forvaring, pumping av trykk mm. Så er det soting og damp. Kommer det en plutselig bølge, så blir det utrivelig om den går i dørken. Du må passe på den, og den kan slå høye flammer ved feil bruk. Brukte den mye i Forsvaret, og opptenning skulle alltid skje utenfor teltet og bruken er ellers under kontinuerlig oppsyn. Hadde ikke tatt en blund på øyet med den.

 

2kw dieselvarmer koster for tiden 5700. Da har du god og trygg varme.

 

Så bruker du gassblussen til kaffikoking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...