Torsen67 Startet 11.Desember.2014 Del på Facebook Startet 11.Desember.2014 Av den som er fyrt på gass, sprit eller olje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Gass og sprit slipper ofte eksosen rett ut i rommet. Dette generer ca 1 liter vanndamp Per kg forbrent væske. Oljefyr slipper eksosen ut over le, og tilfører ingen fuktighet. Om sprit eller gassovnen også slipper eksosen ut over le vil den heller ikke tilføre inneklimaet fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Også enkelte frittstående og transportable oljeovner slipper ut eksosen inne, disse tilfører en del fuktighet (som all brenning av hydrokarboner vil gjøre). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 (redigert) Også enkelte frittstående og transportable oljeovner slipper ut eksosen inne, disse tilfører en del fuktighet (som all brenning av hydrokarboner vil gjøre). Og de bruker opp oxygen så en må lufte godt. Denne er bedre. http://www.go2marine...-new-p9000.html Som etter min mening er "sikrere" med sin lukket forbrenning inn/ut over dekk og gassen fram i 10mm Asi316, sikrere enn en gasskomfyr, som også er sikker, men bruker oxygen og lager vanndamp. Redigert 11.Desember.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Som Hakkannen tenker på, det gjelder frittstående som slipper eksosen rett ut i båten. Tenkte å kjøpe en sånn liten sak til å sette på gulvet, men vil ha den som genererer minst fuktighet. De på olje har lang brenntid ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 (redigert) Det er jo temmelig innlysende at varmekilder som transporterer eksosen ut av båten ikke vil generere fuktighet i kabinen (såfremt det ikke er lekkasjer), mens varmekilder som slipper eksosen rett ut i kabinen medfører fuktighet, men det var vel ikke dét trådstarter spurte om - han spurte om hvilket drivstoff som genererer minst/mest fukt (pr kWh?). Jeg skulle tro at man kan finne ut av dette ved å se på forholdstallet mellom karbonatomer og hydrogenatomer i drivstoffet, f.eks. metan er CH4, dvs 4 hydrogenatomer på ett karbonatom. Jeg har prøvd å finne tilsvarende tall for diesel, parafin og stearin, men har ikke lyktes så langt. Atomvekta til karbon avrundes til 12u, atomvekta til hydrogen avrundes til 1u, og oksygen avrundes til 16u. Dvs 16u med metan pluss 64u med oksygen blir til 44u med karbondioksyd og 33u med vann. Altså, 1 kg med forbrent metan vil bidra med 44/16 kg med vann, dvs litt under 3 kg med vann. Hvor mange kWh er det i ett kg med metan? Ellers har jeg jo et par båtwiki-artikkler som er relevante - kokemuligheter og oppvarming selv om disse ikke gir svar på trådstarters spørsmål. Redigert 11.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Å slippe eksosen, uansett brennstoff, ut i cabinen er ikke særlig smart. Det blir noe annet under en kalesje, men ville ikke anbefale det heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 De fleste gjør det til en viss grad ifbm stearinlys og matlaging. Noen få stearinlys i noen timer er relativt insignifikant, det samme med kortvarig matlaging, men kontinuerlig oppvarming av kahytten, i kW-størrelsesorden, det er neppe smart - jeg er ganske så enig i dét. Som minimum bør man ha en pålitelig CO-alarm i kahytten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 (redigert) Dobbelpost Redigert 11.Desember.2014 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Bruk av brennere som slipper avgassene rett ut i rommet har vært diskutert en del ganger før - f.eks. karakteriserer Steinsvik det som "galskap" her: https://baatplassen.no/i/topic/105529-redningsselskapet-med-unyansert-artikkel-om-varme-i-baat/#entry1513751 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 (redigert) Atomvekta til karbon avrundes til 12u, atomvekta til hydrogen avrundes til 1u, og oksygen avrundes til 16u. Dvs 16u med metan pluss 64u med oksygen blir til 44u med karbondioksyd og 33u med vann. Altså, 1 kg med forbrent metan vil bidra med 44/16 kg med vann, dvs litt under 3 kg med vann. Det ble feil, 1 kg metan gir 44/16 kg karbondioksyd og 33/16 kg med vann skulle det være (hvis utregningene mine er riktige), altså 2.75 kg med vann. Det er ikke så ille som jeg hadde trodd. Jeg er allikevel helt klart blandt de som tror at oppvarming med åpen flamme i en lukket båt er en dårlig idé. Redningsselskapet synes visst det er en god idé: http://www.redningsselskapet.no/forsiden/praktisk-varm-båtvinter Redigert 11.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 <snip> http://www.go2marine...-new-p9000.html <snip> Veldig pen, for ikke å si nydelig ovn. Men har en ikke installert propan i båten er det kanskje like greit å velge et dieselalternativ: Denne Ovnen er egnet for 22-32 fot store båter. Men det er også større dieselovner. Ja, de finnes til og med for trekull, briketter og ved. Disse er jo ikke så pene som gassovnen over men den minste har jo bedre toppeffekt: Propan ........: fra 1.611w til 2.197w Diesel liten ..: fra 1.611w til 3.516w Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Jeg er allikevel helt klart blandt de som tror at oppvarming med åpen flamme i en lukket båt er en dårlig idé. Redningsselskapet synes visst det er en god idé: http://www.redningsselskapet.no/forsiden/praktisk-varm-båtvinter Veldig rare anbefalinger fra RS den artikkelen der. Lurt å sette den fulle rødspritflaska oppå Heat-Pal ovnen slik det har avblidet. Tror det ville gitt god varme temmelig kjapt ... *POFF!* Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ph. Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Rødsprit som er C2H5-OH pluss litt vann pluss avskymiddel og farvestoff har vel enda flere H atomer i forhold til C ? p. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Alt som brenner med åpen flamme avgir vanndamp. I lukket båt blir dette et problem. I tillegg krever forbrenningen oksygen og avgir eksos. Små mobile varmere uten eget eksosutløp er kun brukenes ute under kalesja. I lukket båt monterer man skikkelig utsyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Åpen forbrenning i lukkede rom. En ting er vanndamp, hva med CO ? Luktfri, smaksløs og dødelig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Ok, en del fakta og mange meninger rundt dette. Var ikke ment at tråden skulle debattere sikkerhet. Men tanken var å bruke en slik portabel varmer under kalesje med god utlufting på 22-24 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Har drevet med uttørking av nybygg av forskjellig type endel år, og da var tommelfingerregelen at all flytende brennstoff - flytende gass, parafin, diesel, bensin osv avgir ca 12 kwt pr kg ved forbrenning, og at de samtidig gir ca 1 liter vann pr forbrent kg drivstoff. Stemmer nok ikke helt, men i praktiske forhold tror jeg det er godt nok. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Kan vel ikkje avgi vanndamp utan at det er vatn i brennstoffet? Med 96 % rødsprit vert det vel 4 % vassdamp? Ikkje mykje med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Kan vel ikkje avgi vanndamp utan at det er vatn i brennstoffet? Med 96 % rødsprit vert det vel 4 % vassdamp? Ikkje mykje med andre ord. Alt som er brennbart inneholder hydrogen (Ja, nesten alt da, men sprit (etanol, rødsprit, metanol), propan, diesel, olje etc) har alle mange hydrogenatomer i tillegg til noen karbonatomer. Hydrogenet i brenselet forbindes med oksygenet i luften og lager H2O, også kjent som vann. 96% rødsprit lager nok mye mer vann en 4% ved forbrenning. Tobixen presenterte en utregning for metan i innlegg 11. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Alt som er brennbart inneholder hydrogen (Ja, nesten alt da) Rent kull er vel unntaket som bekrefter regelen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Rent kull er vel unntaket som bekrefter regelen :-) Men fyrer du med rent kull ombord tror jeg ikke det er fuktig luft som bekymrer deg først Har brukt en slik gassovn under kalesja på en 19-fots Yamarin nå i høst. Senest for en ukes tid siden. Med en liten glipe i kalesja framme og bak holdes god varme så lenge båten ikke holdes i plan. Har ikke vært plaget med fukt før vi lå i ro, da kondenserte det ivrig under både kalesjen og vindskjermen. Båten har god drenering og eieren lagde til en 60x60cm kryssfinerplate han satte fast ovnen i for at den ikke skulle velte underveis. For vår del gjorde gassovnen at vi kunne strekke sesongen mye lengre enn tidligere, så den var absolutt verdt pengene. Vi kunne sitte i skjorta ombord med 6-7 graders utetemperatur. Så lenge det er litt lufting framme og bak ble det verken for lite oksygen eller for fuktig ombord. I tillegg har ovnen jeg linket til veltesikring (som vi selvfølgelig måtte teste) og den har også en funksjon som gjør at ovnen slukker om oksygennivået skulle synke til 16% (vanlig nivå er 21%) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Men fyrer du med rent kull ombord tror jeg ikke det er fuktig luft som bekymrer deg først Det var vel innslag i avisa i sommer om en innvandrer som hadde prøvd å varme opp boligen ved å dra grillen inn i stua (trekull). Han døde av CO-forgiftning. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Tror jeg ville kjøpt en 2kw dieselvarmer hos bluemarlin.no enn å styre på med en primus Optimus. For det første så koster den 1200 kr. For det andre så er det litt styr med forvaring, pumping av trykk mm. Så er det soting og damp. Kommer det en plutselig bølge, så blir det utrivelig om den går i dørken. Du må passe på den, og den kan slå høye flammer ved feil bruk. Brukte den mye i Forsvaret, og opptenning skulle alltid skje utenfor teltet og bruken er ellers under kontinuerlig oppsyn. Hadde ikke tatt en blund på øyet med den. 2kw dieselvarmer koster for tiden 5700. Da har du god og trygg varme. Så bruker du gassblussen til kaffikoking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.