Kronidiot Startet 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2014 Hei. Jeg skal i løpet av vinteren se på en 80- modell sjømann 22 med en Yanmar QM15. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Har aldri kjøpt båt før, så alle tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Ville nok være noe betenkt med en såpass gammel båt/motor. Båtene i fra den tiden varer jo for såvidt nesten "evig", men en Yanmar QM (regner med at det er en orginal sjøvannskjølt motor) som er 35 år gammel, har vel sett sine beste år (rust/tæring.etc.). Få i alle fall med en båtkyndig person til å innspisere farkosten. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Noe annet enn motor? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Lekkasje fukt og råte bør sjekkes, samt tilstand til kalesje. Ny kalesje er vel ca 8-10 lapper. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Har du testa båten? Veldig ranke disse. (=Krenger mye) Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Hadde vært litt skeptisk her.. Jeg hadde selv en Sjømann, og denne var veldig ustabil i sjøen; tålte ikke mye sjø, før det ble ubehagelig. Det var vel også en del selv byggere av Sjømann. I min båt satt det en FM motor, så motoren har jeg ingen tips om. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 (redigert) De aller fleste Sjømann båter er vel selvbyggere, så kvailtet og utførelse kan være noe varierende. Ellers en helt grei båt, om enn rank og "gammeldags"... Redigert 15.Desember.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kronidiot Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Det at båten er rank og gammeldags spiller ingen rolle for meg. Ser på dette som en fin førstegangsbåt. Båten ser i alle fall fin og velholdt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 ... Og har gått i ferskvann de siste årene. Er det noe spesielt jeg bør spørre nåværende eier om når jeg ser på båten? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Få med deg en kyndig person. Han ser etter de rette tingene og spør de rette spørsmålene ( og ikke minst han lar seg ikke lure av tåkete svada svar) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Virker litt som om du allerede har bestemt deg. Om du fortalte oss prisen og kanskje hadde noen bilder, så kunne det hende du fikk tips om gode alternativer til Sjømannen. Bunnen har falt litt ut av sjektemarkedet så utropspris/annonsepris er ikke fasiten. Mange fine sjekter å få kjøpt til rimelig penge. Nevner Nidelv 24, Sollux 24 med og uten AC, Hantho 24 og 22, Risør 23 og 27, Fevik 23(715), Marex 24 m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Grei båt, men den er gammel og du skal ikke forvente at alt er skjønneste orden. Men som nevnt her tidligere så må du få med en båtkyndig ved inspeksjon/ kjøp. Ellers er denne båten en ok snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Støtter Møkkalasset her, om du går opp bare 2 fot til feks en 24fot Nidelv får du en båt som er stødigere og veldig mye mer romslig. Bedre og vokse inn i en båt, en ut, billigere er det også i lengden ;) Har hatt både Sjøman 22 og Hanto 24, når vi kjøpte Hanto`en for 20år siden, var det som vi hadde fått oss dobbelt så stor båt. Sjøman 22 er en helt ok båt det, men kjekt å se seg litt rundt før en handler, den er som andre skriver her veldig rank. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Ville også styrt unna Sjømann i disse dager da det er så mye annet å velge i. I tillegg til de nevnte over tar jeg med Skilsø 23 og Master 680. Hadde glatt styrt unna den motoren selv om den har gått ferskvann noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Det er disse pengene da... Har 40.000 jeg skal bruke til båt. Ta opp lån er uaktuelt. Dette blir min første båt, skeptisk til å svi av for mye på noe jeg ikke vet om passer meg... Men ja, jeg sikler litt på Nidelv 24... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Med 40K tilgjengelig hadde jeg sikter litt høyere enn Sjømann 22. Typisk prisleie for litt sliten sjøvannskjølt Sjømann er vel ca 5-20K Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 By 40 for denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=52835478 Ikke noe å skamme seg over om du får nei. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Hva tror dere denne kan gå for? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=53190775&q=Nidelv+24&sort=1&ref=fas&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Også er det denne, som jeg vet ikke er solgt enda: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49996848&ref=favorites&folderId=3864083&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 (redigert) Umulig å si. Selger skyter langt over mål. Jeg ville tro markedspris på den er 60-70 K, men det betyr ikke at selger vil selge for det. Mange tror de sitter på gull. Redigert: Det var den første av de jeg kommenterte. Redigert 16.Desember.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Skjønte det, Møkkalasset! Den siste får jeg for 70.000.... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Så fin ut den. Randsfjorden er vel "hjemmebane" for deg. (?) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Akkurat det det er, kunne seilt båten hjem. Penger spart det også... Virker prisen fornuftig? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 70K er for mye etter min mening, antakelig en sjøvannskjølt MD11 i den. Et + for ankervinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Mulig dette er et dumt spørsmål, men gjør det noe om den er saltvannskjølt? Har jo gått i ferskvann de siste 25 år. Er det noe annet negativt med MD11? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.