Jump to content

Ny 30 hk, Mercury vs Suzuki

Zelwix

Recommended Posts

Hvis vekt er viktig gå for den letteste.

Den tyngste har nok mere kubikk og er dermed i utgangspunktet sterkere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Suzuki er utvilsomt et trygt valg.

Men kan ikke si at jeg kjenner igjen at moderne Mercury har spesielt dårlige impellere eller undervannshus.

Man må også huske på at en del av Mercurys mindre modeller har vært produsert av bl.a. Yamaha og Tohatsu.

I tilfellet 30 hk ville jeg nok også ha vurdert Tohatsu 30 som er en mere eller mindre identisk motor med Mercury 30 (f.eks. samme kubikk),

Tohatsu oppgir mindre vekt. Fra 71,5 kg står det i brosjyren, men det er vel kort stamme uten el-start og power trim/tilt så den veier sikkert ca det samme som Mercuryen reellt.

Denne ble testvinner bl.a. i 2010.

Mercurys motor er dermed muligens produsert av Tohatsu.

2014-brosjyre http://issuu.com/askellox/docs/tohatsu_2014_final_norsk_komp

Tysk test http://www.tohatsu.no/uploads/media/Tohatsutest.pdf

Det som kjennetegner Tohatsu og Mercury 30 er at de var bransjens første batteriløse 4-takter med innsprøytning og manuell start.

Dvs. at man kan dra den igang med snorstart og man trenger ikke nødvendigvis batteri. Det kan jo være kjekt.

Tohatsuen finnes i versjonene S, L, EFL, EFTS, EFTL, EPS, EPL, EPTS og EPTL så det er jo mange varianter.

S=Manuel start - Kort stamme

L=Manuel start - Lang stamme
EFL=Elektrisk start - Rorkult - Lang stamme
EPS=Elektrisk start - Fjernkontroll - Kort stamme
EPL=Elektrisk start - Fjernkontroll - Lang stamme
EFTS=Elektrisk start - Rorkult - Power trim/tilt - Kort Stamme
EFTL=Elektrisk start - Rorkult - Power trim/tilt - Lang Stamme
EPTS=Elektrisk start - Fjernkontroll - Power trim/tilt - Kort stamme
EPTL=Elektrisk start - Fjernkontroll - Power trim/tilt - Lang stamme

113956837.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Takk for svar.

Suzuki blir valget rettogslett pga vekt (tror jeg)

Dårlige impeller og tæring på Mercury? Har 2004 mod 115EFI på en Askeladden 535 bowrider som har vært 100% problemfri, har selvfølgelig skiftet impeller ihenhold til serviceintervaller,ikke dyrt og ikke vanskelig. Har også en 7,5 hk fra 72(?) der har det tæret hull, men det skulle bare mangle, for det har fått pryl hele oppveksten min. Jeg tror tæreskader er dårlig vedlikehold

Redigert av Zelwix (see edit history)

Er gode motorer både Tohatsu og Suzuki, 3 syl med innsprøytning.

Jeg kjøpte ny dorgemotor ifjord og da stod også valget mellom Tohatsu og Suzuki. (Mercury25\30hk er produsert av Tohatsu)

Jeg endte opp med å kjøpe en Tohatsu 25 overligger fra 2012,siden jeg fikk denne for 27 000,- med elstart. Skulle jeg kjøpt årets modell av Suzuki måtte jeg bladd opp nærmere 40 000 som jeg synes var i overkant for en stakkars 25 hk :)

Tohatsuen har jeg vært kjempefornøyd med så langt.

Hvilken pris har du fått på motorene?

Har hørt om mange som har problemer med lekkasje på undervannshuset på mercury. (Spesielt 4-takt) Har opplevd det på min mercury 25. Giroljen var knallgrå... Og undervannshuset måtte byttes... Vi hørte om pris, og nytt kostet 16000,- hadde en mercury 5 hester en gang i tiden (1999 mod) var ikke fornøyd med den, for å si d sånn. Den var godt vedlikeholdt, og bruket noen få helger på hytta. Skyllte den hver gang i ferskvann, etter bruk. Samtidig var den veldig tungstartet i blandt. (Spessielt når den var halv-varm) impelleren røk, og vi leverte den inn, og byttet mot en ny 6 hester yamaha 4 takt, som starter ALLTID på 1-2 drag samme hvilket vær. For å si det sånn, så tror jeg alle disse japanske motorene er mest slitesterke. (Yamaha, Suzuki, Honda og Tohatsu) vi har også en Suzuki fra 80-tallet. Ikke noe som feiler den enda i allefall. Starter alltid på 1-2 drag. Samme med tohatsuen vår.

Mercury 25 4-takt er jo et japansk produkt (Tohatsu), etter 2006. Evt. Kina i våre dager.

Før det ble de nok produsert i USA.

Ja småmotorene var vel som regel Tohatsu de også.

Tohatsu er vel verdens største eller nest største produsent av påhengsmotorer, om man måler i antall.

Mercury og Tohatsu har hatt et samarbeid i over 25 år og nå vil også BRP også kjøpe motorer av Tohatsu http://blog.boats.com/2011/10/brpevinrude-announces-deal-with-tohatsu-for-small-outboards/#.VIzwKn_nOSE

Tohatsu har jo nå overtatt en del større Honda-modeller, og Honda har vel i en årrekke brukt Mercury undervannshus på mange modeller.

Så her går det i litt av hvert :smiley:

Jeg hadde en Yamaha 5 hk reserve/dorgemotor på en båt jeg hadde for mange år siden og den var notorisk tungstartet, jeg fant aldri ut hva som var problemet.

Så å dra en konklusjon på enkeltstående tilfeller på hva som er en god motor eller en dårlig, og la dette gjelde for all ettertid ,det går ikke.

Alle motorer har sine svakheter og styrker, uansett merke.

Rart at tohatsuen vår er bedre enn alle mercuryene vi har hatt da... Men vi har brukt tohatsuen ca et og et halvt år bare, siden den har ligget i motorrommet på en annen båt som vi hadde. Men tohatsu er ikke verdens største påhengsmotorprodusent. Det er yamaha. Jeg er helt enig med jerognal, hadde valgt Yamaha og Suzuki om jeg skulle kjøpt nye motorer.

Der vi leverte inn mercuryen sa de jo at mercury hadde dårlige impellere. De selger jo til og med mercury og yamaha, og det sier jo en del da. Han mente at Yamaha var en god del bedre kvalitet.

Etter å ha jobbet litt i år med bl.a. Suzuki og Mercury service og reparasjoner så er det generelt ikke noe særlig mindre trøbbel med Suzuki om man tar med tidligere synder fra rundt årtusenskiftet og fremover.

Det finnes egentlig ingen merker som har vært feilfrie opp igjennom årene. Ei heller Honda og Yamaha.

Men skal man kjøpe ny motor idag så er det ikke så veldig relevant hvordan kvaliteten på tidligere generasjoner evt. var, fordi utviklingen går videre og produsentene lærer av sine feil.

I dagens marked har jeg minst like mye tiltro til Mercury som til andre merker.

Har selv erfaring med 2 stk Honda, 1 stk Suzuki, 1 stk Tohatsu og 1 stk Evinrude E-tec og ikke hatt noen problemer med dem (men har ikke hatt dem i en evighet da).

Nå har jeg gått over til Mercury da jeg har sett at de nå ligger helt i tet i utviklingen. Den nye 2,1 literserien er f.eks. testet 17.000 timer og er klasseledende på vekt og servicevennlighet.

Og skal man ha f.eks. en 150 hk har Mercury hele 3 forskjellige motortyper og tilby ( Optimax, Verado og den testvinnende F150) så man kan si de har satset bredt med noe for enhver smak.

http://www.tv2.no/a/3664487 Tok ikke så veldig lang tid å finne noen som mener det samme som meg

Ja den tæringen av melllomplata i de 40-60 hk Mercurymodellene av visse årganger er jo velkjent.

Så den generasjonen bør man jo holde seg unna om de ikke er reparert allerede.

Men det er ikke så relevant for kjøp av ny 30 hk (eller andre nye motormodeller for den saks skyld) siden det er en helt annen motorkonstruksjon.

Mercedes hadde store rustproblemer for ikke så mange år tilbake, men allikevel selger de i bøtter og spann nå.

Og rustproblemet er forhåpentligvis løst.

Suzuki har også et tæringsproblem i blokka i forbindelse med eksosen og en plugg av feil metall.

Mange tidlige DF90 og DF115 motorer har blitt kassert fordi reparasjon er for dyrt i forhold til motorverdien....

Kjenner til 2 tilfeller her lokalt bare i år.

Gjelder også DF140 til en viss grad, samt også Johnsons Suzukiproduserte modeller.

De som tåler å bli skremt kan jo lese om Suzuki her http://www.thehulltruth.com/boating-forum/521405-suzuki-corrosion.html#b

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...