Medusa Startet 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2014 (redigert) Jeg bor i Tromsø og vi skal ikke så langt fra bebygde områder før vårt mobile nettverk blir fryktelig tregt eller stopper helt opp. Vurderer en slik antenne: http://www.seatronic.no/antenner-tilbehor-wi-c-56_360/webboat-3g-og-wifi-internett-p-4774 Jeg må spørre de av dere som har greie på slikt, for det har ikke jeg, i hvilken grad vil en slik antenne forbedre nettverksforbindelsen? Redigert 12.Desember.2014 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 God kveld, Medusa! Jeg ville prøvd med en rimelig, rundstrålende antenne med ca. 3 dBd (= dobbel) forsterkning i første omgang som en test. Årsaken er at det er mange områder i "telefonskyggen" pga. høye fjell. 3G fra Netcom er tilgjengelig bare i byen og de nære områdene. Det er stort sett GPRS som gjelder (0,1-0,2 Mbit/sek) forøvrig. Dekningskart med forklaring på http://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp og https://netcom.no/dekningskart for Netcom, alt ettersom hvilken leverandør du bruker. Netcom kommer med bedre 3G og 4G først til neste år. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Som Tasle sier, det er nok enklere og bedre å bytte leverandør hvis noen andre har bedre dekning i området. ICE er jo også et alternativ, men det er jo knot å ha et ekstra abo og dingser kun for å få nettdekning når man allerede har en telefon og abo på den. Om du har mulighet til å låne en telefon med nett fra den andre leverandøren så kan du gjøre en praktisk test. Ut fra dekningskartet pr. nå så er Telenor overlegen på datatrafikk, og Netcom dårlig. Men så spørs det hva Netcom finner på i løpet av året som kommer. Hvis du har Netcom nå vil det være en vesentlig forbedring å bytte til Telenor. --------------- Det er også forskjell på dekningen mellom telefoner, husker at dinside.no for en god tid tilbake hadde en test av dette. Så ny telefon kan gjøre dekningen noe bedre, men det er jo marginalt egentlig. Om du skal bruke 3-4g fortløpende når du er på tur så er jo en permanent løsning det som må til. Hva da med å bestille en rimelig 3-4g router, kineserne lager slike i bøtter og spann for småpenger, bestille en datatvillingsim som du har i routeren (koster lite) og sette routeren så høyt du kan i båten, var jo en forferdelig pris på den du linker til :-/. Den fine boksen er jo vel egentlig ikke noe annet enn en 3-4g router... Noen ganger når jeg har lagt i uthavner osv med dekning i grenseland har jeg satt opp en telefon som lokal wifisone, puttet den i en pose og heist den opp i masta. Men batterilevetiden begrenser jo da hvor lenge det fungerer. For å få noen timer med dekning fungerer det dog. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Har den omtalte antennen til Glomex i 4G utgaven. Den plukker opp svake WIFI signaler på flere kilometers avstand.Med simkortet i så switcher den automatisk mellom simkortet og åpne WIFI . Når jeg ligger i havn i en større by er det ofte 30-40 WIFI signaler som den plukker opp på den medfølgende Appen. Så er det bare å velge i åpne WIFI stasjoner fra barer og restauranter. Routeren sender til opp til 15 mottagere ombord! For undertegnede som seiler mye i forskjellige land i Europa er antennen meget nyttig.Det er ikke alltid like lett å skaffe prepaid data sim kort. Vet ikke om antennen vil løse Medusa`s problemer, men den virker fint for mitt behov. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Takker for svar! Det jeg ønsker er å gjøre nettverksforbindelsen raskere i de tilfellene hvor nettet er så dårlig at vi nesten ikke har forbindelse, og at pga. denne antennens høye plassering kanskje kan få kontakt på plasser vi i dag ikke har det. For bruk av nettbrett og laptop benytter vi i dag et mobilt bredbånd fra Telenor med trådløst rutermodem. Men dette modemet er jo plassert nede og inne i båten. Når det gjelder prisen så hadde jeg nok ikke villet lukte på dette til full pris, men det dumpet ned en mail fra Seatronic hvor juleprisen for antennen var satt ned til kr. 3.999,-. Den prisen kan jeg være villig til å betale for forbedret nettforbindelse. Er det slik å forstå at dere mener at når jeg er i ytterkant av dekningsområdet og nettet begynner å gå tregt og kanskje bli borte, så vil ikke denne antennen forbedre situasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Det kommer an på hvor du er, og hvilken basestasjon nettet ditt blir huket opp mot. Eksempelvis, hvis du er i området der det er "grønn dekning" (2G) på dekningskartet, så vil det gå tregt uansett hvor god antenne du har. Basestasjonene er datastyrt og overfører deg automatisk til nærmeste stasjon der signalet er best, uansett 2G/3G/4G. Det er derfor jeg antyder å teste med en billig antenne med 3 dBd (=ca. 5 dBi) forsterkning til noen hundrelapper istedenfor, om du får den høyt og fritt i båten. Og det er vel slik i Nord-Norge at vi har få områder der ditt antennemerke som du linker til vil komme i kontakt med wi-fi "hotspots" og kunne dra nytte av disse, siden vi har veldig få av dem rundt om. Antar den 3G-antenna ikke kan bruke 4G-frekvenser i alle fall. 4G eller raskere er veien alle kommer til å satse på for fremtiden, og da har du kjøpt gammel (utgående) teknologi. Derav bra pristilbud. Jeg ville altså ha satset på en rimelig rundstrålende antenne første sesong for å bli kjent med forholdene . Men i siste omgang blir det ditt valg som gjelder. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Som Tasle sier, det er nok enklere og bedre å bytte leverandør hvis noen andre har bedre dekning i området. ICE er jo også et alternativ, men det er jo knot å ha et ekstra abo og dingser kun for å få nettdekning når man allerede har en telefon og abo på den. Nå aner jeg ikke hvordan dekningen til ICE er i ditt område, men det er ting på gang hos dem. I løpet av 2015 skal de rulle ut 4G med nye routere. Her litt fra en mail jeg fikk fra ICE: Verdensnyhet! ice.net lanserer 4G med overlegen dekning i hele nettet i løpet av 2015!Som den første operatøren i verden vil ice.net lansere 4G på 450-frekvensen i løpet av 2015. Dette vil skje som et ledd i en stor 4G-lansering sammen med andre frekvenser ice.net har ervervet. Dette gjør vi ikke bare i byene, men vi bytter ut hele nettet for å tilby 4G uansett hvor du befinner deg. Endringen betyr at du vil få mer kapasitet og høyere hastigheter med den samme unike dekningen og robustheten som vi tilbyr i dag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TasleT Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Lars, fine nyheter. Men jeg er redd for at vi her nordpå må vente enda noen år for saligheta treffer oss. Om 450 MHz forsatt blir brukt, med høyere hastighet er jo det bare et pluss. Og da mener jeg hastigheter på 10 Mbit/sek og oppover! (Kravstor ) Hvis / når du har mer "kjøtt på beinet" - så for all del si fra. I mellomtiden følger jeg med på Ice sine hjemmesider. I fall dekning og hastighet blir akseptabel skal jeg muligens ha Ice både i båt og i campingvogn. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Her resten av mailen fra ICE: . . . . I desember 2013 vant vi Norgeshistoriens viktigste frekvensauksjon som sikret oss 8 ganger så mye frekvenser som vi har i dag. Konsesjon på mobilfrekvenser er kritisk for å kunne tilby fremtidens kommunikasjonsløsninger med tilstrekkelig dekning og kapasitet. Vår ambisjon er å gå inn i fremtiden med det beste produktet i Norge gjennom en unik kombinasjon av dekning, kapasitet og teknologi. De nyervervede frekvensene våre i 800, 900 og - 1800-båndet i tillegg til 450-frekvensen som vi allerede har, gir en unik kombinasjon av naturressurser som ingen andre har i Norge!VIKTIG: Når detaljene i våre planer er klare, vil vi ta kontakt med deg. Du trenger ikke å foreta deg noe foreløpig.Våre ambisjoner er store og vi gleder oss til å ta deg med inn i vår 4G-verden i løpet av 2015. Og du skal ikke se bort fra at vi da også har en liten overraskelse på lur… Og her en link til siste nytt fra ICE, 4G Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Medusa Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Det kommer an på hvor du er, og hvilken basestasjon nettet ditt blir huket opp mot. Eksempelvis, hvis du er i området der det er "grønn dekning" (2G) på dekningskartet, så vil det gå tregt uansett hvor god antenne du har. Basestasjonene er datastyrt og overfører deg automatisk til nærmeste stasjon der signalet er best, uansett 2G/3G/4G. Det er derfor jeg antyder å teste med en billig antenne med 3 dBd (=ca. 5 dBi) forsterkning til noen hundrelapper istedenfor, om du får den høyt og fritt i båten. Da forstår jeg det slik at når jeg er i ytterkant av dekningsområdet så vil den eneste fordelen med en slik antenne være at den står høyt og fritt plassert, i forhold til slik jeg har det i dag? I så fall er jeg enig med deg at jeg kanskje får samme nytten av en "vanlig" billig antenne. Men jeg likte også at ruteren var plassert i selve antennen...slipper man ikke tapet i signalkabelen da? Jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om leverandører...til det finnes det rikelig av andre tråder... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Hei, Jeg ville sjekket hva som finnes av dekningskart og ikke minst hvilke fjelltopper basestasjonene står på. Så kan man som en grov indikasjon ha i bakhodet at signaler i dette frekvensområdet må ha tilnærmet fri sikt mellom basestasjon og din antenne. Er det fri sikt, men for store avstande, så vil en slik antenne hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 14.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Medusa: Det blir nok som JRK nevner at den innebygde forsterkeren i i Glomex vil gi et noe bedre signal, men ikke nødvendigvis høyere hastighet, og i tillegg har den en automatisk switch til trådløs akksesspunkt (AP) hvis et slikt finnes i nærheten der du måtte være. Problemet med AP er at de er veldig få her nord. Går du fra A til B, så må nesten Tromsø alltid befinne seg et sted i mellom, for å si det slik. Tromsø, Harstad, Skjervøy eller noe i den dur, i den grad det er gratis AP-er der. Få private har satt opp trådløse AP rundt om, men de finnes sikkert en eller annen plass i tillegg til byområdene. Med en vanlig antenne (eks. eller http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/tilbehor-nettverk/antenne/knig-cmp-ant9dbi20/135995.4071/ ) får du nødvendigvis ikke kontakt med et AP om du er i nærheten, det er det ruteren som fanger opp. Så da må du ha en ruter i tillegg om du ikke har en ombord i dag De antennene som jeg linker til er relativt rimelige, og har ikke innebygd ruter som din Glomex har og bør plasseres "under tak". En ruter koster heller ikke all verden, fra noen hundrelapper og oppover. Riktig tenkt, du slipper signaltap i kabel med Glomex sin løsning, siden ruteren er oppe i / inni antenna. Derfra til din PC / mobil blir signalet overført trådløst som fra en vanlig ruter / AP. Glomex sin løsning er vel også værbestandig. Sånn sett er den litt unik. Ice ble vel nevnt som en bisetning, jeg antar at Ice sin løsning leveres med ruter i hht sine websider. Vel, det var no bare mine tanker. Hva du ender opp med blir din avgjørelse. Jeg beskriver kun alternativet til 5-6-7-8 tusen kroner. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Medusa Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Tusen takk for hjelpen så langt, dere har sannsynligvis spart meg for noen tusenlapper. Skal "forske" litt mer på antenneproblematikken, men regner med at jeg kommer tilbake for å få en godkjennelse av mine valg fra ekspertisen når jeg kommer så langt. Tasle: skulle vi ikke "snakkes" før, så må du ha ei riktig god jul!! Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Blir interessant å høre hva du går for, og hvordan det funker! Samme til deg, Medusa, riktig god jul! Men jeg stikker nok innom både avdelingen for Troms, og Facebook-varianten med en julehilsen til alle. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.