naja nivi Startet 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2014 Noen som har prøvet å skifte kompressorreim på D6/D4 og er villige til at gi en kort beskrivelse av fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
annki Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Det er vel den reima med fjærbelastet strammehjul, det letteste er spesialverktøy fra volvopenta. Men det går med dekkspak eller lignende verktøy. Men vær forsiktig med fingrene dersom du glipper, er fjæra stram og fingre imellom er ikke bra. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Har bare erfaring med motor fra pre-strammer æraen, dvs ikke noen fjærbelastet strammer. Burde hatt links momemntnøkkel for å få korrekt stramming iht. instruksjonsboka. Det hadde jeg selvsagt ikke, så det ble på gefühlen.. Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Skiftet reimer på mine d4 motorer uten kompressor.Da brukte eg ein momentnøkkel for å stramme reima husker ikkje momente men det står vell i boken.Vist du har dei gamle plast løpejula ville eg byttet dei til nye ståljul. Det du må huske på er att dersom du skifter løpejul på kompressor reimen må du file av ein tapp som stikker ut på ferskvannspumpen.Grunnen til dette er att reimen vil ta borti med ny type løpejul Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 18.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2014 Det er to reimer: en som driver vannpumper og dynamo - strammes manuelt til 70 nm, fremgangsmåte beskrevet i manualen for motoren. Den annen reimen driver kompressoren og strammes automatisk av fjærbelastet strammehjul - det er ingen veiledning i motormanualen på skift av denne reimen.... Det finnes litt spredt info på nettet men ingen "step by step" anvisning - spesialverktøy nevnes, men det har ikke lykkes meg å finne den (angivelig skulle en Torx 50 inngå). Reiser på Juleferie i morgen og får se på det igjen når jeg er tilbake. Takk for svarene så langt! Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Fik aldri skiftet denn kompressorreimen. Volvo forhandleren vil ikke selge spesialverktøy så en kan gjøre jobben selv. Noen som kjenner en plass hvor en får kjøpt en slik? Sitér dette innlegget Link to post
mar azul Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Får kjøpt den på Jarlsø Marina i Tønsberg om du ikke har fått tak i den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.