Jump to content

Edit History

HansH

HansH

@Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem.

 

Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.)

 

Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt.

 

1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.).

image.png.a739a1746fd17d1944c126b4e7a8ff66.png

2) inverter image.png.d872cf558d5a32da3013517c2ccbd571.png 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri.

3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi.

image.png.dffa7e0333a154181519b0f4434ea96d.png

 

4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel.

5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm  Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje.

image.png.0121b43f77dbeb1f02af6adcfffc6c0a.png

Plasserte også 25-literskannen oppi en Eurokasse (bilde nederst) som ekstra sikring mot overflow og lekkasje. Man ønsker jo å få minst mulig av denne syreblandingen ned i kjølen. Gir også mye mindre fare for gris og søl på teakdekket oppe i cockpit når dette skal bukseres inn og ut.

 

Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene.

 

Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. 

Lykke til

 

Redigert:

Fikk inn et par bilder av Frankenstein fra kompis @Tor Arild som herved deles. NB: Dette viser oppsettet før vi fikk montert på en inverter på 12-voltssystemet så vidt jeg husker.

image.png.0b28ea8a3f98e48efd6c810fae4eb03a.pngimage.png.9780992d79f464f27184685cbef72293.png

HansH

HansH

@Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem.

 

Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.)

 

Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt.

 

1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.).

image.png.a739a1746fd17d1944c126b4e7a8ff66.png

2) inverter image.png.d872cf558d5a32da3013517c2ccbd571.png 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri.

3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi.

image.png.dffa7e0333a154181519b0f4434ea96d.png

 

4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel.

5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm  Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje.

image.png.0121b43f77dbeb1f02af6adcfffc6c0a.png

 

Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene.

 

Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. 

Lykke til

 

 

HansH

HansH

@Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem.

 

Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.)

 

Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt.

 

1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.).

image.png.a739a1746fd17d1944c126b4e7a8ff66.png

2) inverter image.png.d872cf558d5a32da3013517c2ccbd571.png 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri.

3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi.

image.png.dffa7e0333a154181519b0f4434ea96d.png

 

4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel.

5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm  Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje.

image.png.13c09cd4d6ef9c9c8f02a6a40601c41d.png

Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene.

 

Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. 

Lykke til

 

image.png

HansH

HansH

@Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem.

 

Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.)

 

Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt.

 

1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.).

image.png.a739a1746fd17d1944c126b4e7a8ff66.png

2) inverter image.png.d872cf558d5a32da3013517c2ccbd571.png 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri.

3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi.

image.png.dffa7e0333a154181519b0f4434ea96d.png

 

4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel.

5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm  Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje.

image.png.13c09cd4d6ef9c9c8f02a6a40601c41d.png

Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene.

 

Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. 

Lykke til

image.png



×
×
  • Create New...