Komodo
Tom Rør skrev for 16 timer siden:Takk for hyggelig møte i dag @Komodo
I lige så Tom Men det der med forumslegende var nå voldsomt da. Vi får oversette det med "en som ikke har noe bedre å finne på enn å skrive tusenvis av innlegg på BP"
Ellers veldig fornøyd med din beslutning om å lage nye tanker. Ikke det at det hadde vært umulig å reparere de gamle, men som du sier så er det jo aldri godt å vite hvor neste overraskelse dukker opp på de tankene der. Må jo også si at det var mildt sagt interessant å se hvordan de i plateverkstedet på Princess går fram når de lager tanker. Tipper du ikke er alene om å ha disse problemene.
sap_2000 skrev for 12 timer siden:Utover det hadde jeg sterkt vurdert å bytte de fremre cutleslagerene som sitter inni den bakre delen av pakkboksene nå som akslingene er ute.
Til orientering; det er motorer og tanker som er tatt ut, akslinger og propeller står fremdeles på båten. For å få av akslene må kanskje rorene av også?
Solbris II skrev for 12 timer siden:Ville du sendt akslinger og propeller til balanseringer også når du først var i gang @sap_2000?
Nå må SAP svare for seg selv, men uansett. Skipsrederen og undertegnede diskuterte akkurat dette under befaringen i går. Det hele dreier seg vel mest om tid. Men hadde jeg først trekt ut akslene for å bytte cutlesslager, så hadde jeg i alle fall klokket akslene. Det er selvfølgelig nærliggende å tenke at propellene burde vært sendt til avballansering samtidig, men de kan man jo nappe av når som helst når båten er på land, uavhengig av den jobben som gjøres nå med motorene. Det spesielle nå er jo at motorene er ute, og alt tyder på at i alle fall den ene akselflensen må av for å bytte slange på pakkboksen (det kan se ut som om det er lekkasje på den blå tykke slangen på pakkboksen). Og når flensen først er av er det jo nærliggende å tenke at man burde trekke ut aksel for å sjekke den med måleur. Jeg har tilbudt meg å hjelpe til med akkurat det, jeg har nemlig vogge for kontroll av slike aksler samt måleur. I tillegg er det jo greit å være to, samt at det også er greit å ha brukt et måleur før. For å gjøre kontrollen med å klokke akslingene er det ikke noen grunn til å trekke av propellene. Lar man propellene stå på får man samtidig en indikasjon på om det er vektubalanse i propellen.
I tillegg til å demontere ror for å trekke ut akslene må de også rengjøres. Det partiet som går i vann har vært stoffet, og har litt rester av rur. Så her er det en liten skrape og pussejobb før man kan trekke dem ut. De kan jo heller ikke klokkes uten å være rene.
Lagt til:
Men @Tom Rør får selv bestemme hvor han legger lista i forhold til hvor langt han går. Han bor jo et stykke unna der båten ligger, og det er en god del jobb som skal gjøres før den skal på vannet igjen.