sap_2000
58 minutes ago, Komodo said:
Til orientering; det er motorer og tanker som er tatt ut, akslinger og propeller står fremdeles på båten. For å få av akslene må kanskje rorene av også?
Nå må SAP svare for seg selv, men uansett. Skipsrederen og undertegnede diskuterte akkurat dette under befaringen i går. Det hele dreier seg vel mest om tid. Men hadde jeg først trekt ut akslene for å bytte cutlesslager, så hadde jeg i alle fall klokket akslene. Det er selvfølgelig nærliggende å tenke at propellene burde vært sendt til avballansering samtidig, men de kan man jo nappe av når som helst når båten er på land, uavhengig av den jobben som gjøres nå med motorene. Det spesielle nå er jo at motorene er ute, og alt tyder på at i alle fall den ene akselflensen må av for å bytte slange på pakkboksen (det kan se ut som om det er lekkasje på den blå tykke slangen på pakkboksen). Og når flensen først er av er det jo nærliggende å tenke at man burde trekke ut aksel for å sjekke den med måleur. Jeg har tilbudt meg å hjelpe til med akkurat det, jeg har nemlig vogge for kontroll av slike aksler samt måleur. I tillegg er det jo greit å være to, samt at det også er greit å ha brukt et måleur før. For å gjøre kontrollen med å klokke akslingene er det ikke noen grunn til å trekke av propellene. Lar man propellene stå på får man samtidig en indikasjon på om det er vektubalanse i propellen.
I tillegg til å demontere ror for å trekke ut akslene må de også rengjøres. Det partiet som går i vann har vært stoffet, og har litt rester av rur. Så her er det en liten skrape og pussejobb før man kan trekke dem ut. De kan jo heller ikke klokkes uten å være rene.
Var litt rask og ser nå enden av akslingen i bildekanten .
Ang rorene. Princess harhvertfall tradisjonelt plassert rorene en aning offset til akslingene. Det kombinert med buen i nedre fremkant av roret gjør at bare propell må av og ror settes på skrå før aksel kan trekkes ut. Jeg vet ikke spesifikt på P42, men dette har vært vanlig praksis hos P, F og SS med flere i "alle år", så ville forundret meg stort om det var annerledes her.
12 hours ago, Solbris II said:Ville du sendt akslinger og propeller til balanseringer også når du først var i gang @sap_2000?
Kommer an på. Hvis jeg ikke hadde registrert noe vibrasjoner i forant og aldri kjørt på eller subbet borti noe så ville jeg vært fristet til å erklært de for rette. I mitt hode bør ikke en 50mm stålstang bli skjev av å rotere rundt noen omdreinger i vann.
Samtidig er det jo fristende å få et papir som erklærer "stanga" for frisk og strak når man først er igang. Men et sted må man sette grensen, hvis ikke blir det fryktelig mange bekker..
Cutlesslagerene hadde jeg sterkt vurdert uansett. De har tross alt ligget 13 år i sjøvann og snurret innpå 2000 timer. Hvis båten har vært vibrasjonsfri og oppretting 100% hele tiden trenger de ikke være mye slitt, men labbene har garantert seget litt fra nye, så om det ikke har vært opprettet siden båten var ny ville det vært rart om ikke cutlesslageren, og spesielt de fremre ikke var noe ovale eller romslige.
Man kan jo begynne med å kjenne på akslingene inne i båten, om det kan kjennes noe slark horisontalt eller vertikalt. Så prøve det samme bak ved propellen for å sjekke lagrene i P-braketten. Gummien kan svelle med årene også, slik at det ikke er lett å kjenne slark selvom gummien er sliten.