Jump to content

ordentlig bra kombinert kartplotter / ekkolodd

is_620

Recommended Posts

har nettopp vært bra tråder om dette , men mest fokus på den rimelige delen.

jeg har nettopp kjøpt meg en no2 båt, som skal brukes til fiske i farvann utaskjærs som kan være kompliserte og til dels farlige når det bryter over grunnene.

har bare plass til et instr. - skal være min 10" skjerm og koste maks 30.000,- inkl beste kvalitet kartbrikke og skikkelig ekkolodd giver - ( gjennomgående - ikke hekkmontert )

Har ikke hatt tid til å oppdatere meg på dette i det siste, men frykter at det blir noen kompromisser hvis jeg både skal ha det siste innen ekkolodd og holde meg under 30 '

satser derfor på at andre har vært gjennom dette og har kvalifiserte betrakninger.

Det beste du får i dag er Simrad NSS Evo2. 12" utgaven koster 30 tusen uten svinger. NSS Evo2 har integrert 1-kanal CHIRP ekkolodd, StructureScan og 10Hz GPS antenne/mottager. Den har et svært brukervennlig interface med touch, vribryter og noen få knapper. Ekkoloddet i NSS Evo2 er minst like bra som BSM-2 brukt sammen med en 1kW eller mindre Airmar CHIRP svinger. NSS Evo2 bruker Navionics eller C-Map kart. Hvis du etter hvert skal bygge ut med autopilot så trengs ikke separat kontrollpanel for piloten, NSS Evo2 gjør alt og gjør det så bra at jeg ikke ser noe behov for ekstra kontrollpanel bortsett i fra når piloten skal opereres fra forskjellige posisjoner. NSS Evo2 støtter også de beste navigasjonsradarene i dome utførelse tilgjengelig, 3G og 4G bredbåndsradar. Hvis du skal ferdes mye i ukjente og vanskelige farvann bør du vurdere ForwardScan som støttes av NSS Evo2.

http://www.simrad-yachting.com/en-GB/Products/Echosounders/Transducers/ForwardScan-Transducer-en-gb.aspx

http://www.panbo.com/archives/2014/10/simrad_forwardscan_bg_too_a_breakthrough_even_in_beta_testing.html

Når det gjelder svinger så må du beskrive hva du skal bruke ekkoloddet til og på hvilke dyp for at jeg kan gi en anbefaling, jeg har erfaring med TM150M(300W rms), B75H(600W rms) og tre forskjellige 1kW utgaver. B150M er den gjennomgående utgaven av TM150M, B75L,B75M og B75H er 600W utgavene, B175L, B175M, B175H og B175H-W er 1kW utgavene. B75M er et godt kompromiss mellom pris, ytelse og egnethet til forskjellig fiske, B175H-W er med god margin den beste trollingsvingeren.

Har surfet litt på nettet etter å ha lest svaret, - ser ut som 30' blir litt for lite til både 12" og de beste svingerne.

( men betalte nettopp en god slump penger inn som frivillig forskuddstrekk for å unngå det sureste av alt ,nemlig å måtte betale rest skatt av feriepengene)

Et annet alternativ er å selge det jeg har i båt no 1 ( 2008 lowrance 10" , FCV-585 og AP-128 ) og flytte det nye mellom båtene.

Farvannet og fiske jeg skal bedrive er trolling etter laks i sjøen på forholdvis grunt vann , samt havfiske et stykke utafor øya der det skrår ned fra 70-100m og ned på dyp til 300m.

Kommer til å ligge på vent til jeg får skatte oppgjøret og sender kanskje en liten internmail for å diskutere de finere detaljer rundt chirp og downscan og svingere etc om noen mnd-er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...