Jump to content

VP 280 drev - kan jeg snu rotasjonen?


evenR4u

Recommended Posts

Kjøpte meg en rasende gunstig ny propell i fjor uten å skikkelig sjekke om jeg hadde std rotasjon på drevet. Når jeg nå skulle bytte til den nye fikk jeg den i fleisen at min gamle propell og drevet er høyreroterende.

 

Og når jeg jeg tenker meg om og husker etter hva herren som solgte båten til meg nevnte, var det bl a noe om at han hadde kjøpt drevet som høyreroterende fra en med dobbelinstallsjon. Tror jeg at jeg husker.

 

Vel. vel, har sitter jeg med en (nesten) speller ny venstreroterende propell og et høyreroterende drev................

 

Noen der ute som vet om jeg kan snu drevrotasjonen - mener å huske en som har nevnt at det kan kobles om i leamikken til "sjalteren"? Om dette fungerer, vil lagrene osv på et drev som har gått i mange år i en rotasjon like seg hvis de skal rulle andre veien?

 

Eller er det bare å pelle seg til VP-sjappa og kjøpe propell? Eller antakelig smartere - selge den "gærne" propellen og kjøre med den gamle (som for alle praktiske formål er helt OK)?

 

Drev: 280B utv 1:1,61

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen sak å snu rotasjonen. Det er bare å bytte om under dekslet på utsiden av drevet. Tipper dette er beskrevet i verkstedshåndboken som ligger i dokumentarkivet. 5 minutters jobb maks.

 

Hvorvidt det er skadelig for lagre osv aner jeg ikke, men VP skryter jo at av at det er lett å bytte rotasjon, så i utgangspunktet skulle det ikke være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Mange takk.

 

"Boka" sier at dette gjøres i en håndvending gjeoom flyttign av ett styrestag fra pos A til pos B under lokket på drevet. "Boka" nevner ingen advarseli fht lagrene. Jeg velger derfor å se dette som uproblematisk.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...