Jump to content

Haster: løft av stor båthenger med båt på (3500kg)

naumar.no

Recommended Posts

Trenger et raskt svar på følgende.. har bestilt en kranbil som kommer å skal løfte en båt for meg i dag som står på henger. Det er en 28' Sea Ray som veier 2800kg og som står på en registrert 3500kg henger. Jeg må bare anta at kranføreren har erfaring med slike ting, men er det noe jeg burde vite om i forhold til å skulle krane på en tilhenger som det står en båt på? Rammen og alt tåler vel dette så lenge det går en stropp foran fremste aksel og tilsvarende en bak (naturlig nok:)

Jeg fikk høre av en i går kveld at han en gang hadde blitt beordret av sjåfør til å ta båt og henger hver for seg. Den gangen hadde sjåfør med henger på bilen så da var det ikke noe stort problem, men jeg har ikke hørt om eller tatt utgangspunkt i dette..

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Jeg tror du kan ta det helt med ro og stole på at kranføreren vet hva han driver med. Ved slike løft går det også an å stroppe båt og tilhenger sammen, og foreta et løft av båt på "vanlig måte"(med stropper under båten). Tilhengeren som er stroppet til båten vil da følge med i løftet. Dette er en vanlig metode dersom man skal ha hele ekvipasjen på bilen i ett løft. Å løfte i tilhengeren tror jeg ikke er en god ide uten å ha sett hvordan det ser ut. Du får komme med en oppdatering etter hvert på hvordan det går.

puuuh... :) takk for svar. Tilhenger er allerede stroppet til båten med gode stropper så da gjør han det nok slik..

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Han løftet med skrev og lange kjettinger under hengeren og løftet den opp i ramma. Dette gikk veldig fint og som dere sa, han viste hva han gjorde og plasserte den med millimeterpresisjon! Det er en 1994 270DA Sundancer og skal veie ~2800kg så totalt 3500kg. Måtte trekkes med bil siste stykket og det gikk fint.

Nå står den trygt under presenning med varme og avfukting i full gang, så da er det bare å bruke vinteren på å fikse det som ikke fungerer :)

Kjettinger under henger,, hvis lakkert henger , er nå lakken skadet,, hvis galvanisert ,så er det vel greit..

Ta fra hverandre alle koblinger motor rom ,og plug inn etter sett etter for korrosjon og spraye med Fw40 ,og alle kontakter bak instrument panel plus koblings punkter.. sjekk frostvæske motor.. vann tanker tømt,, toalett antifreeze i skåla..

Redigert av Mr. Import (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...