Jump to content

Ultraflex styring som sitter dønn


Nadheim

Recommended Posts

Har en to år gammel båt med Ultraflex styring. Båten lå på land forrige sesong, og nå har styringen satt seg :headbang: . Jeg ser ikke umiddelbart hvordan jeg skal kunne smøre opp på en enkel måte. Må jeg demontere alt og smøre før jeg setter det sammen igjen?

 

Hva skjer hvis jeg forsøker med rå makt? Risikerer jeg å knekke et eller annet?

 

Takknemlig for tips.

Link to post
Share on other sites

Ikke vri på rattet for å få løs motoren. Du sier ikke hva slags motor du har . Men dette skjedde hvert år etter vinteropplaget på min båt som hadde påhengsmotor. Det er ikke kabelen som sitter fast, men den stanga som går i hengslerøret på påhengeren. Det er ikke mulig å få smørt ordentlig her. Den smørenippel som står på dette røret smører hengsla for vippen. Så ta løs staga til motoren og vri på stanga med en skiftenøkkel. Ved å vri på rattet tar du spora i ratthjulet som ligger inne i styreboksen.

Redigert av Sailing metal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med styringa på min GH11 i vår. Jeg løsnet den bak og hang den opp. Så sprøytet jeg CRC ned i strømpa. Dette gjentok jeg 3 ganger om dagen i 3-4 dager. Wiren hang fra taket hele tiden. Prøvde med litt forsiktig kraft hver gang jeg smurte. Til slutt løsnet den. Nå går det tilsynelatende greit, men jeg har ikke prøvd den på vannet ennå.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det er så liten klaring mellom hengslerøret og stanga at det du prøver å få inn som smøring blir igjen på utsiden. Det jeg gjorde var å ripe opp denne stanga på tvers så godt jeg kunne slik at fett ble med inn men dette er jo litt trasig å gjøre på nytt utstyr. Men hvis det er trangt å få vridd styringa til neste vår så ta å vri på stanga før du vrir på rattet.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mer vanlig at det er selve vaieren som setter seg fast inni strømpen. Har opplevd etpar ganger å måtte ta hele kabelen ut av båten og gå løs med olje, hammer & skrustikke for å få løsnet den igjen. (Et godt tips her er å feste et eller annet i kabelen når den dras ut - sånn at det blir enklere å få dratt den på plass igjen etterpå, det kan rett&slett være et sant helvete å få til på enkelte båter)

 

På noen kabler er det mulig å ta vaieren ut av strømpen , da bruker jeg å vaske den med stålbørste og diesel, og fyller opp stømpen med tyktflytende olje når jeg monterer (bruker f.eks girolja som ble igjen etter at jeg byttet på uv. huset)

Med kabelen full av olje så holdes den værste fuktigheten ute , sånn at man sannsynligvis slipper å plages like mye neste vår.

Ser imidlertid at stadig flere kabler som ikke kan demonteres, da er det ikke enkelt å få renset ut dritten og få smurt opp igjen -> bare å kaste og kjøpe ny dersom den setter seg skikkelig fast....:sad:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på en utgammel GH14 jeg hadde for noen år siden. Prøvde så godt jeg kunne å løsne det med olje, 5-56, parafin o.a. Den satt som h..... Jeg hadde egentlig gitt opp hele saken når naboen oppmuntret meg til å gå løs med rå makt. Møkka ble spent fast i skrustikka, den største hammeren ble funnet frem, og ermene ble brettet opp. Vips så var den løs..... Jeg mistenker at alle mine forsøk med ymse lurium midler på forhånd hadde gjort en god jobb, slik at det var bare den siste lille krafta som skulle til. Gjorde det så rent jeg kunne; diesel inn - la det stå en stund, blåste ut med trykkluft. Denne behandlingen tok jeg tre, fire ganger og til å begynne med var det ufattelig mye gørr som kom ut. Dytta innså mye grease jeg fikk og monterte hele greia sammen. Det funket prikkfritt resten av tiden jeg hadde båten....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

To år gammel båt og styring som sitter fast? - kontakt leverandøren og reklamer. Vi båtfolk må bli flinkere til å "stå på krava" og benytte oss av våre lovfestede rettigheter.

<{POST_SNAPBACK}>

...og bli flinkere til å utføre forebyggende vedlikehold. Dersom kabelen ikke er smurt godt nok, så kommer det vann inn - og da setter det seg når det får lov til å stå over vinteren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Godt mulig det er mangel på vinterkonservering, det var ikke jeg som eide båten da det ble gjort.

 

Til tross for gode tips, må nok denne ultraflexkabelen kondemneres. Etter tre døgn med CRC og intensiv behandling med smøremidler sitter den dønn. Problemet er isolert til den ytterste bevegelige delen, resten av kabelen er OK. River ut hele greia og kjøper ny. Takk for tipset om å trekke gjennom et tau forresten; det hadde jeg trolig ikke tenkt på, og dermed fått ett h........ når ny kabel skal trekkes.

Link to post
Share on other sites

Mulig du klarer å få den løs etter at du har fått den ut av båten :D

 

Det beste å bruke for å trekke kabelen inn på nytt er en sånn trekkefjær som elektrikerne bruker, den er litt stiv så da får man litt bedre styring på kabelen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

Alle slike kabler bør monteres slik at vann renner ut - ikke inn - for å unngå problemer.

Hvis enden er det høyeste punktet vil det alltid komme saltvann inn, og du får problemer nesten uansett hvor mye du steller med kabelen.

Dette er et kjent problem på tilhengerbremser også. Flere leverandører lar midten på hylsa for wiren ut til hjulene være det laveste punktet med tilhørende problemer.

Fikses enkelt med å stripse denne bukta opp til akslingen slik at vann ikke renner inn, evt renner ut igjen med en gang.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Ser at denne saken er avsluttet, men kan komme med et lite tips. Hvis kabelen skal smøres så kan man koble på en plastslange på ca en halv meter til den ene enden av kabelen.Slangen må være så tykk at den kan kobles fast inne på strømpen eller festeflensen- husk å dra godt til med slangeklemme. Påfyll noe olje på slangen. Sett deretter på en nippel/overgang på den andre enden av slangen slik at den passer til en kompressorkobling. Sett trykk på slangen og oljen presses inn mellom wire og strømpe og vann presses ut. Pass på å ha en fille i den andre enden av kabelen når vann og olje presses ut.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem på mange av båtene mine.

Dvs problemet har vært hylserøret på påhengeren hvor styrevaieren tres imellom.

problemet er ofte å komme tilo røret for rengjøring av irr etc. så lenge påhemgeren står på båten, og det gjør ofte de større motorene fordi de blir boltet.

Et tips er å kjøpe en halvmeter vaier 8-10 mm, og flis den opp i enden med en tang el.l.

Sett den deretter på drillen å drul opp røret, og bruk gjerne 5-56 eller 6-66

Dette har jeg gjort flere ganger på egen og andres motorer.

Etter rengjøring smør godt og det beste rådet er å gjøre prosessen hver høst, slik at detr er bare å montere til våren.

Tror ikke en skal regne med at det finnes noen løsning som holder i flere år.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...