Allan E Startet 23.April.2003 Del på Facebook Startet 23.April.2003 Hva slags grunning er den beste å bruke direkte på stål, før hadde vi blymønje og diverse andre slags grunninger. Har vi det enda, eller er det bare miljømaling? Har ikke lyst til å bruke 2-komponent. Dette ståler har begynt å ruste så det er for å stoppe denne rusten at jeg trenger å male litt. Er det noen som har forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.April.2003 Del på Facebook Svart 23.April.2003 Min erfaring er at det eneste som holder ombord i en båt er 2-komponent på rent og tørt underlag. Alt annet er bortkastet arbeid. mvh Poseidon ("70 tonn med rust og råte") Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 23.April.2003 Del på Facebook Svart 23.April.2003 Poseidon har nok rett,men skraping og stålbørsting med påfølgende Ferro-bet behandling funker også. Dersom man passer på å flikke etterhver holder det ganske lenge det og. Min erfaring er at etter Ferro-beten har virket så er det viktig med nøye skrubbing og vasking med vann for å fjerne salt og syre fra stålet. Deretter grunning med eks. Arkanol eller Corroless/Rustkiller eller tilsv. Tilslutt et par strøk dekkmaling. Ikke evigvarende, men brukbart.Sandblåsing er bedre enn stålbørste. Noen som har prøvet sandvaskeutstyr på høytrykksvasker? Øyner at da får man samtidig fjernet salt og syre fra stålet.Sandvaskeutstyr er relativt overkommelig for oss do it yourself folk Det viktigste punktet i behandlingen er Ferro-bet. Her bør nok behandlingen gjentaes flere ganger med påfølgende vasking og skrubbing. Ønsker tilbakemelding på sandvasking. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.April.2003 Del på Facebook Svart 23.April.2003 Min erfaring er at det eneste som holder ombord i en båt er 2-komponent på rent og tørt underlag. Alt annet er bortkastet arbeid. mvh Poseidon ("70 tonn med rust og råte") Jeg var enig med deg i dette Poseidon, intil for noen år tilbake. Da kom det en aktør i markedet med et produkt fra Wasser, et Canadisk? selskap som leverer maling til skipsindustrien. Det som er spesiellt med denne malingen er at den herder med fuktighet, slik at du bare kan ta stålet som gjerne må være vått, tørke av det med en fille, og male. Om du ønsker det, kan du etter avsluttet maling kaste stålet på sjøen, fest en snor i det først, og dra det opp med herdet fin maling neste dag. Det er ingen krav til forskjell mellom stålets temperatur og luftens duggpunkt, og du kan benytte malingen ned til 10 blå. Malingen er blant annet forsøkt benyttet i baugen på en finsk båt som går i isen i Østersjøen på vintertid. Malingen ble påført direkte på stålet uten forbehandlig (rent etter isgang, tidligere behandlet med Jotamastic 87). Båten begynte straks etter påføring på en tur ut Østersjøen. Ved returen noen dager senere var malingsfilmen intakt. Rederiet sa opp sin avtale med Jotun.... Nå brukes Wasserprodukter. Produktene er i disse dager på veg inn på det norske markedet. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sebaldus Svart 10.Januar.2004 Del på Facebook Svart 10.Januar.2004 Har en liten off-topic oppfølger til dette spørsmålet. Foran på bilen har jeg en liten kufanger/vinsjfeste. Skal muligens sandblåse dette for å få vekk lag med gammel hammerrite. Lurer litt på hva jeg skal behandle det med etterpå. Har ikke tilgang på sprøyteutstyr så det må bli sprayboks eller pensel. Er zinkgrunning, grunning og lakk godt nok eller bør jeg spandere noe 2-komponent når jeg først er i gang.? Noen anbefaling på produkter? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 10.Januar.2004 Del på Facebook Svart 10.Januar.2004 Er zinkgrunning, grunning og lakk godt nok eller bør jeg spandere noe 2-komponent når jeg først er i gang.? Noen anbefaling på produkter? Du må ha' en lakk eller maling utenpå grunningen, da grunnmaling ikke er vanntett. Jeg ville nok ha' valgt en 2 komponent, men det produkt som Pirus nevner er kanske vert er forsøk. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Harald- Svart 10.Januar.2004 Del på Facebook Svart 10.Januar.2004 Jeg var enig med deg i dette Poseidon, intil for noen år tilbake. Da kom det en aktør i markedet med et produkt fra Wasser, et Canadisk? selskap som leverer maling til skipsindustrien. Det som er spesiellt med denne malingen er at den herder med fuktighet, slik at du bare kan ta stålet som gjerne må være vått, tørke av det med en fille, og male. Om du ønsker det, kan du etter avsluttet maling kaste stålet på sjøen, fest en snor i det først, og dra det opp med herdet fin maling neste dag. Det er ingen krav til forskjell mellom stålets temperatur og luftens duggpunkt, og du kan benytte malingen ned til 10 blå. Malingen er blant annet forsøkt benyttet i baugen på en finsk båt som går i isen i Østersjøen på vintertid. Malingen ble påført direkte på stålet uten forbehandlig (rent etter isgang, tidligere behandlet med Jotamastic 87). Båten begynte straks etter påføring på en tur ut Østersjøen. Ved returen noen dager senere var malingsfilmen intakt. Rederiet sa opp sin avtale med Jotun.... Nå brukes Wasserprodukter. Produktene er i disse dager på veg inn på det norske markedet. Hei. En tid siden du skrev dette, men jeg har ikke vært så grundig eller ofte inne her, Er "bare" opphavet til profilen til Celina. Det du sier er intressant. Bruker stort sett 2-komp på de båter jeg styrer i mitt arbeid og naturligvis da også på Celina, har ønsket meg bedre resultat både her og der. Er også kontraktskunde med Jotun. Har du opplysninger om Wasser-produktene" er å få her hjemme, i tilfelle hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 9.Februar.2004 Del på Facebook Svart 9.Februar.2004 Jeg var enig med deg i dette Poseidon, intil for noen år tilbake. Da kom det en aktør i markedet med et produkt fra Wasser, et Canadisk? selskap som leverer maling til skipsindustrien. Det som er spesiellt med denne malingen er at den herder med fuktighet, slik at du bare kan ta stålet som gjerne må være vått, tørke av det med en fille, og male. Om du ønsker det, kan du etter avsluttet maling kaste stålet på sjøen, fest en snor i det først, og dra det opp med herdet fin maling neste dag. Det er ingen krav til forskjell mellom stålets temperatur og luftens duggpunkt, og du kan benytte malingen ned til 10 blå. Malingen er blant annet forsøkt benyttet i baugen på en finsk båt som går i isen i Østersjøen på vintertid. Malingen ble påført direkte på stålet uten forbehandlig (rent etter isgang, tidligere behandlet med Jotamastic 87). Båten begynte straks etter påføring på en tur ut Østersjøen. Ved returen noen dager senere var malingsfilmen intakt. Rederiet sa opp sin avtale med Jotun.... Nå brukes Wasserprodukter. Produktene er i disse dager på veg inn på det norske markedet. (Min uthevning i Pirus sitt sitat.) Bringer denne tråden opp igjen, siden jeg nettopp har hatt noen tilsvarende spørsmål ("Epoxyprimer og temperatur"). Lurer altså på om Pirus (eller andre) kan si noe mer om de nevnte Wasser-produktene, - er de nå kommet på markedet i Norge, og ev. hvem selger dem? Er produktet slik som Pirus sier, så slipper man jo å tenke på temperaturproblemer og kan prime i snøkave! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Ja, det skulle vært spennende å høre noe mer om dette stoffet. Selv for en skeptiker som meg ville jo det være den helt store løsningen. Men kanskje er det her som så ofte ellers: "Hvis noe klinger for godt til å være sant - ja så er det nettopp det....! mvh Poseidon (som venter i spenning på de praktiske erfaringene) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Seilinor Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Jeg har utrolig god erfaring med Arcanol, ikke i båt men på hustak. To strøk på rustet blikk uten dekkmaling har så langt holdt i 13 år uten gjennomslag av rust. Har også brukt Arcanol som grunning på jernkjøl, men der er jeg mer usikker på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Jeg har benyttet Wasserproduktene tidligere, men i de senere årene har det blitt noe mindre. Dette er ikke fordi produktene ikke holder mål, men rett og slett fordi de ble vanskeligere å få tak i, da leverandøren JS Cock as satset på sitt eget produkt, POWER COAT 3 in 1, og kuttet ut Wasser. Holder ikke mål i samme grad som Wasser, men er rimelig greit. Wasser har mange forskjellige produkter som kan benyttes på stål, alle har til felles at de herder ved å benytte fuktighet som finnes i nærheten, og at de kan benyttes ned til -10 grader. Alle produtene er enkomponente. Når man har åpnet en boks, heller man av det man skal benytte i et eget kar, heller et millimetertykt lag med tyn ner over materialet i boksen som er åpnet, før man setter på lokket. Så bruker man av den malingen man har helt av. Fuktigheten i luften er nemlig nok til å starte herdeprosessen om et spann står oppe for lenge. Tynneren som benyttes er en spesialtynner som er helt fri for vann. Benytter man en vanlig tynner av samme innhold er det så mye vann i den at det forstyrrer herdeprosessen. Wasser har vanlige grunninger, sinkholdige grunninger, og toppbehandling, blanke og matte. Produktene har en relativt høy pris, men etter mitt skjønn er de verd det, sett i forhold til hvor enkle de er å benytte. Man trenger ikke å ta de samme hensyn som når man skal male med for eksempel epoksy. Skal dette bli vellykket trenger man måleinstrumenter for å finne duggpunkt etc, og med de prisene det er på dette er det de ferreste som disponerer slikt. Wasserproduktene har årelange referanser innen shipping, broer og tankanlegg verden over. Jeg sitter på en CD (96Mb) som forteller masse om disse produktene, men er litt usikker på hvordan denne kan deles med dere andre på forumet, i og med at den er såpass stor. Dette kan kansje andre med mere kunnskaper om slikt enn meg komme med en løsning på?? Imidlertid, nå ser det ut som om produktene kan bli tilgjenglige i Norge igjen. Et firma har begynnt å arbeide med produktene igjen, og jeg regner med at disse kan skaffes etterhvert. For å vite litt mere om dette, kan leverandøren kontaktes på mail, knut@bruntangen.no. Jeg antar at priser kan oppgis og produkter kan bestilles hos han. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Klipte denne ut av owatrol sin side, har selv bare brukt den til blending i maling for bruk på treværk. Der gjør den at malingen blir veldig lettere å smøre , bedre inntregning og bedre sammenflyt. ANVENDELSE: De foranvente egenskaper gjør at man med stor fordel kan bruke Owatrol Olje til justering av alle olje og alkyd-malinger, for å tilpasse dem til temperatur og underlag. I stedet for fordampende tynningsmidler som bare forsvinner og blir borte. Owatrol Olje derimot forblir i malingen og gir mer maling. Den penetrerende egenskapen utnyttes bl.a til å stoppe rust og videre rustdannelse. Owatrol Olje trenger inn i den porøse rusten, driver ut luft og fuktighet, trenger helt inn til fast stål/jern og har dermed fjernet (fysisk) mulighetene for fortsatt rustdannelse. Denne egenskap gjør at man utmerket godt kan male direkte på fast rust (løs rust og rustflak først), utnytte rusten som en pigment og forhindre rustgjennomslag og underrustning. Dette sparer tid, arbeid og penger. Her er linken hvis du /dere vil lese mere http://www.owatrol.com/produkter/owatrololje.htm Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.