Jump to content

Fått tilbud om å kjøpe Grimsøy snekke 26 fot. Hva er fallgruvene?

Goyagoya

Recommended Posts

Litt unødvendig og nevne det kanskje, men det er vel heller labert på FINN. no på denne årstiden. Det er nok langt flere til salgs enn de som ligger ute på finn i dag. Til våren dukker det opp mer, og kanskje jeg hadde satt inn en ønskes kjøpt annonse også. Da får du kanskje en tlf. fra de som har gitt opp å selge på finn fordi de satte prisen for høyt.

Så gøy med så mye engasjerte båtfolk her inne.

Det er en veldig hjelp for en nybegynner.

Har sett på mye forskjellige båter nå, og må si at jeg liker Nidelv 24 veldig godt.

Den har en plassløsning som passer meg veldig bra.

Ser også at jeg bør gå opp i pris for å fa en bra båt. 50-60.000 tenker jeg.

Men så kommer det store spørsmålet:

Hvordan vet jeg at det er en god motor?

Hva bør jeg se etter? Og er det bra at det står at det er bytta masse deler? Eller kjennetegner det en 'problem-motor'?

I de fleste av Nidelv 24 i fra den tida står der vel en Volvo Penta 2syl 25hk eller 3syl 36hk. Nidelv 24 ble vel ikke levert som halvfabrikata, men kun fabrikk-bygde båter, dermed "standar motorer". Nevnte Volvoer er jo noen slitesterke gamper, men som vel bråker/rister en del. Kommer også mye an på om de er sjøvannskjølt eller f.eks har varmeveksler ang. vedlikehold/holdbarhet. Begynner vel å bli vanskelig og få tak i deler til disse motorene.

Når det gjelder motor er det vel et sjansespill uansett hvilke merke det er hvis den er fra 70 tallet eller tidlig 80 tall. Men jeg ville styrt unna sjøvannkjølte da de ofte har problemer med tette kjølekanaler. Det beste er og få med seg en som er motorkyndig. Men for 50-60000 nærmer du deg de som har byttet motor og dermed få en god en. Det er nok ikke mange i den prisklassen for de fleste vil jo ha igjen noe av det som de har lagt ut på ny motor, men mulig det slenger noen.

Når det gjelder båttype ville jeg være svært forsiktig med og hekte meg opp i en bestemt type i den prisklassen du jakter. Det kan føre til at du overser røverkjøpet. Søk ikke bare på snekker, men alle båttyper og størrelser. Som det er nevnt er forskjellen stor på 24 og 26 fot, og noen 24 fotere oppleves større enn andre på 24 fot. Lykke til :smiley:

Er en myte at MD21 er dårlig.

Virkelig? Bare man behandler dem som glass så holder de? Andre motorer tåler det meste, MD21 må kjøres forsiktig varm og kjøles forsiktig ned, tåler ikke å kjøres opp mot max turtall etc. Det er ingen dårlig motor i bil, men i båt og med det effektuttaket VP har lagt seg på er den ikke noen vellykket motor. Og toppakning er ikke egentlig slitedel på annet enn MD21 og MD 32...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ikke rart, man forsvarer gjerne det man selv har. Men du mener at det egentlig er en veldig god motor, selv om man må slipe toppen og skifte toppakning nå og da? Og selv om deler som vannpumpe og varmeveksler er bortimot umulig å få tak i om man trenger å bytte dem? Greit nok det, men det finnes andre motorer som er bedre da.

En MD21 som ikke kjøres over 3000rpm, som kjøres forsiktig varm og las kjøles ned etter bruk før den stoppes, og som får toppen etterteitet årlig, holder leenge. Men slik er det ikke alle som behandler motoren sin, og da oppstår det gjerne problemer. Det er ikke uten grunn at motoren har fått et litt frynsete rykte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

MD21 og 32 er jo samme motor, med hhv 4 og 6 sylindre. Men sekseren er helt klart verst ja.

Dårlig er den langt fra, disse motorene var jo legendariske i Peugeot 504. I båt er de ikke fullt så optimale, men med forsiktig bruk kan den nok holde både 40 og 50 år. Problemet er bare at ikke alle er like forsiktige. Hadde den vært satt til max turtall f.eks 3400rpm fra ny av, så hadde nok motorene hatt et helt annet rykte. Men VP ønsket en lett liten dieselmotor med mest mulig hester, så da ble de nok litt overivrige...

index : Hadde den vært satt til max turtall f.eks 3400rpm fra ny av, så hadde nok motorene hatt et helt annet rykte.

Det var vel akkurat det Sabb gjorde når de mariniserte sin utgave av samme motor, som jeg mener ble kalt : Sabb status marine.

Tror de stoppet på 50 hk og noe lavere turtall enn VP sin utgave. Men kjenner lite til omdømme av sabb sin, og er sikkert ikke solgt i det antallet som VP sin er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...