Jump to content

Dieselvarmer Skibsplast 655 montasjehjelp

Kapteinbåt

Recommended Posts

Hei, regner med det er nokon her inne med slik båt og varmer montert, skjølv det er langt mellom tråder om denne båten:)

Saken er som følger, eg skal montere Eber dieselvarmer i min Skibsplast 655 iløpet av våren, og ønsker bilder på løysinger andre har på dette.

Eg ser ingen problemer med skjølve monteringer, men er ute etter info om plassering av varmer, eksosgjennomføring, etc.. Trenger litt varme her på vestlandet senhøstes:)

Hei

Hadde en 655 for noen år siden (du skriver ikke hvilken årsmodel, så jeg tar utgangspunkt i den gamle 1996 - ca 2006)

I rommet på BB side akter - benken som går langskips, der skal den plasseres helt ut mot skutesiden, skjær bort det du trenger av luke i siden, den er dobbel der, og god plass til montering i mellom skrogsiden og veggen i benken. Nå monterte jeg en Wallas 2400 - det Skibsplast opererte med, men er nok helt sikkert plass til Eber også der.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Usikker på hekken til 655, men i vår 660 passet en eber d2 fint oppe helt i babord side av motorrommet, med slange forover bak dette dyrebare stuerommet. eksos og forbrenningsluft ble da tatt over fenderlist med svanehals, og friskluft tatt fra eksisterende luftventil for motorrom.

Føring av luftslange kommer du da til under/bak kokeapparatet og videre framover bakerst i babord benk inne i lugaren.

Styrbordsiden kan også være et bra alternativ, da det blir enklere med dyse® opp til frontvinduet, og stuerommene på siden er enkle å tre slanger i, heng slangen øverst i nedre stuerom så de er ute av veien, fast åpen dyse eks. nede ved førerstolen, dyse på siden av toalett og en justerbar evt. lengre 'rist' opp mot vinduet.

Varmer er en oppgradering som øker komforten betraktelig!

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Wallas har eg ikkje sett på. Bra alternativ mon tru?

Uansett er eg også skeptisk til å montere i samme rom som bensintanken, skjølv om rommet har godt med lufting. Regner med det blir å montere Ebern på siden av båten, ala wallas på bilde, men på motsatt side. Dvs i området Benji er inne på....

Skal ok finne en plass til slutt.

• 2 måneder senere...

Wallas har eg ikkje sett på. Bra alternativ mon tru?

Uansett er eg også skeptisk til å montere i samme rom som bensintanken, skjølv om rommet har godt med lufting. Regner med det blir å montere Ebern på siden av båten, ala wallas på bilde, men på motsatt side. Dvs i området Benji er inne på....

Skal ok finne en plass til slutt.

Ja, Wallas er et alternativ :yesnod:

Uansett kan du ikke montere varmer i samme rom som bensintanken :nonod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Ok. Har du bestemt deg for plassering? Eg tenkte litt på ved siden av førerstolen pga føring av slanger. Litt usikker på eksos, har egentlig ikkje lyst til å ta nye hull i skroget så eg lurar på å nytte eksisterande lufting bak. Eg har da 1996mod.

Du tenker på luftinga foran påhengsmotoren, dvs under "luka"? Har tenkt tanken skjølv, men ser for meg at eksosen kjem inn under kalesjen når man ligger til kai og varmer:) Luka er vel ikkje såpass tett at man ungår dette?

Har vurdert å sette den på førersiden ja, litt lettere tilgjengelig, men eg funderer på å ha eksosen ut bak i hekken, samme plassering som bensinpåfyllingen, men motsatt side (Selected modellene har vel dusjuttak der?)

Ikke det heller.

Se på linken til Kaffelars. Her går eksosen rett opp, i en vinkel ned, og kommer ut bak lanterna

Ser og husker nå hvordan de mikket dette til i 655 med Wallas originalt, som i denne.

Kanskje en Wallas 2400 er et greit alternativ? Mener Wallas 1800 var på lista over ekstrautstyr originalt.

Litt skeptisk til en Eber/Webasto stående i et rom som kan inneholde bensindamp.

Eg har ikkje kjøpt Eber enno, har berre avventa til eg får tid til å montere. Men sjekket lit priser osv i Ålesunds området igår. Med priser frå bl.a Autoklima.no friskt i minne, vart det ikkje handel lokalt. Nokon som skal ha profitt skjønner eg...

Men, dei fleste selgere anbefalte 2kw varmere i båt på 21 fot, argumentet var at dei bør gå på full gass heile tida. Syntes 2kw høyrest lite ut under fart med kalesjen på. Til landligge er det sikkert meir enn nok.

Kva sier erfaringene? Kommer nok til å kjøpe D4 evt D4+ uansett da men. Synspunkter?

D2 er perfekt, ikke mange kubikk å varme, hvis ikke kalesja er av da..

Men dette er nok vurdert før av Skibsplast, og en Wallas 1800 el. 2400 er sikkert det beste i denne båten, slipper dieselsøl og lett å ha en 5-liter med fritidsparafin i backup.

Monterte selv D2 i en 660, men der var jo allerede dieseltank og god lufting, så varmer montert i siderom akter ved motor (som står i en egen kassett).

D2 var stor nok med tre uttak - førervindu, lugar og ute ved pass. stol, kan også godt bruke et ekstra ute ved akterbenken.

Overnattet 2+1 i slutten av Oktober med rim på dekk, og eneste lille issue var noe kondens å tørke vekk under dollbordene inne, som ikke er isolert.

Men dette er nok vurdert før av Skibsplast, og en Wallas 1800 el. 2400 er sikkert det beste i denne båten, slipper dieselsøl og lett å ha en 5-liter med fritidsparafin i backup.

Sier meg enig :yesnod: ............. Ikke overraskende :saint:

Kapteinbåt: Har sendt deg IM

wallas er stillegående og bruker lite strøm men gir ikke på langt nær like mye varme som en Eber. Tror likevel jeg vil anbefale en wallas 1800 til den båten. Tror en dieselvarmer vil bli litt voldsomt. Tror det blir mye start og stopp. Jeg hadde en Eber D2 i en Scand Atlantic og til mitt bruk fra april til oktober var det plenty med varme. Med wallas får du en jevn varme uten særlig støy. Jeg hadde en slik varmer i en Jans Entry, og det fungerte optimalt

Redigert av peso (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...