Jump to content

Bravo 3XR, tanken tømmes plutselig for olje etter ca 30min. gange

Stein Kåre

Recommended Posts

Hei, har en kjenning som har en Scand 11000 med 2 Cummins QSD 4,2 med Bravo 3XR drev på.

Det ene drevet lekker olje uten at det finnes spor av hvor den blir av. Ingen ting i kjølen, og ingenting å se på vannet.

Det som skjer er at på lav fart så er det ingen lekkasje, men etter en tid på marsjfart så tømmes den ene beholderen plutselig for olje..

Dette skjer etter ca en halv times kjøring

Drevet er 2008 modell, men ble først montert og satt i drift sommer 2014, derfor er vel garantien gått ut.

Noen som har tips, eller har opplevd dette før..

Finner lite om dette her i Norge men på utenlandske sider er det en del skrevet om dette, det er noen som sier at dette er et kjent problem

på 2008 drevene, uten at noen forhandlere her hjemme kjenner til dette..

Tips mottas med takk:-)

Oppbyggingen av olje tilførsel til drevet er at det er beholderen inne i båten så går en slange fra beholder inne i båten til transom der den sitter på en nippel. Denne nippelen sitter på et plastrør som går gjennom akterspeilet/transom. Deretter en slange fra nippel på utsiden av transom til ventilen som sitter slik at du kan ta av ytre del av drevet, fra gimbal. Så er det en kuleventil i drevet som slipper oljen inn i drevet.

Dersom det plastrøret som går gjennom transom er knekt ved den ytre delen, kan, kan, det føre til lekkasje ved gange. Det skjer da helt inne ved drevet der det bøljer så mye at du ikke har mulighet for å se at det lekker på sjøen. Det blander seg med vannet og gir ingen synlig lekkasje. Hvorfor jeg tar dte med er at det gir rask tømming av oljen.

Sjekk ved å trimme drevet maks opp, det gir litt drag på slangen og nippel i transom- lekkasje da? Det bør synes på sjøen...

Det kan også lekke ut fra simringer ved propellene som også gjør at det blander seg med vann og ikke synes på sjøen. Og det lekker kun ved rotasjon av propellaksel. Det skjer sakte og rolig...ikke en slik momentan lekkasje....

At det kan skje flere ganger...da burde drevet være fullt snart. Det går jo maks 2 liter ca i hele drevet og noen dl i beholderen...så det kan ikke gå i drevet alt sammen.

Dersom beholderen tømmes gang på gang i løpet av en halv times kjøring på marsjfart, så må det finnes spor etter all denne oljen?

Det er jo ikke snakk om mange liter, men det høres såpass mye ut at dersom det lekker ut i havet, så vil det synes, selv noen dråper synes ofte, og første bud må jo være å finne ut hvor oljen forsvinner, ellers blir jo alt annet bare gjetting.

Det tømmes hver gang man kjører. Dvs etter ca 30 min så er tanken tom.

Sjekket under kjøring etter ca 20 min på marsjfart, da var det ingen tegn til lekkasje, sjekket på nytt etter 10 min til og da var det tomt i beholderen, da gikk og alarmen.

Dette har skjedd hver gang båten har vært i bruk siden båten ble sjøsatt i Juni, og lagt i opplag i september.

Det virker som det kun er det som er i beholderen som forsvinner, i og med at når vi fyller den opp igjen så går det på bare det som den rommer.

Finner ikke spor i det hele tatt av olje, ihvert fall ikke som vises.

Aq 28 Ht tror ikke det er luft ,da skulle det blitt stabilt etter noe kjøring, slik det ble på Babord drev, dette har ikke lekket en dråpe olje,

alfaalfa, skal sjekke dette neste gang jeg er ved båten,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...