Jump to content

Baugpropell til Summer Family, Sleipner se30 eller se40?

ErikThonhaugen

Recommended Posts

Som Sæbø er inne på: plassering av batteri!

Har du plass, sett et lukket batteri ved siden av thruster. Først da får du full effekt.

Et annet poeng: ved for lav spenning (mener å huske at lavere enn 10.4 volt målt på thrusteren ved bruk) kan releet "brenne seg" og thrusteren går og går og går...

Kan bli litt kritisk hvis denne henger seg opp.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Mener jeg hadde 40 i min. Virket bra det.

Jeg også mener å huske det. :wink: Mener også at kablene var rundt 50 kvadrat. Ihvertfall ikke noe mere. (mulig de ikke var mere enn 35??) Kun kort strekk, siden batteriene stod under trappa ned til kabinen.

Var greit trøkk i den, ihvertfall.

Får skylde på dårlig hukommelse. :blush::headbang:

Etter nærmere sjekk, så fant jeg ut at det sitter en SP55 i den Family'n. Tunnellen er vel da også 185 mm. Noe mindre enn SP55 minnes jeg at fabrikken dengang ikke anbefalte. Og det er nok mest riktig størrelse, da den holde båten gasnke godt selv om det blåser endel.

Gå inn og les monteringsanvisningen på Sleipner sine sider så får du svar på det meste. Der står det om kabeltverrsnitt, batterikapasitet og hvor det lønner seg å montere tunellen. Går du opp på tunelldiam. må tunellen dypere, samtidig som bredden under propellen da skal økes. Og det er ikke sikkert det passer på en 27 fot. En venn har 185 tunell på sin, og når de sitter bak i båten virker thristeren omtrent ikke. Suger bare luft. Der hadde de fått mye mer virk med en 125 tunell som kunne vært montert litt dypere.

Hvilken plassering på batteriet som er best vet jeg ikke. Sleipner har en tabell hvor hver kabel kan være 3,5 meter og da bruke min 35 kvadrat. Anb. 50. 7 til 14 meter totalt anbefaler de min 50. På en med motor og batterier i midten av båten blir det ikke lange strekket. På en stor båt med motor og batterier bak og lange strekk sikkert en fordel med ekstra batteri. Rart ikke Sleipner nevner at batteriet skal sitte ved trusteren. Regner med de vil ha best mulig effekt på trusteren. Det de nevner er cc. Hvor mye batteriet kan gi i fra seg. Og hvis du skal ha eget batteri foran til truster. Rekker du da nødstopp fra førerplass?I så fall fjernstyrt som er ganske kostbar.

Skal montere en SE-40/125S i Saga 27, og tabellen her sier båter på mellom 28 og 32 ft. og verksmesteren sier det er nok med 35mm2 kabler i og med at jeg også har batteriene ca.mitt i båten, d.v.s. i en avstand av ca. 4 meter. Skal montere en ekstra hovedbryter på plusskabelen som en ekstra mulighet til å slå av hvis f.eks. det skulle skje at thrusteren ikke stopper. Kan jo oppstå hvis releet brenner. Setter da selvsagt denne i nærheten og lett tillkommelig.

• 2 uker senere...

Jeg går nok for 50 kv. , de hadde den ikke inne da jeg hentet propellen så jeg sitter og vurderer 70, men såvidt jeg skjønner så holder det med 50.

Får vel ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal koble den, startbatt eller forbruksbank. Jeg ser egentlig ikke problem med noen av de og jeg tenker at jo færre ting jeg kan ha kobla på startbatteriet jo bedre vil det være.. Og for min del som har båtplass med landstrøm og 100w solcelle + dynamo, så må det virkelig være ett fett hvor den thrusteren kobles ??

Nå har jeg ikke lest så mye på hvor mye denne bruker av strøm, men det er jo begrensa hvor mye den skal snurre så da skal det vel holde hardt at den klarer å tappe enten 1x115ah batteri(start) eller 2x115(forb) ?

Noen med innvendinger ? Jeg er ganske blank på strøm..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...