ErikThonhaugen Startet 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2014 Jeg skal installere baugpropell i min Summer Family, er det noen som har litt erfaring med propeller og båten ? Står litt mellom se30 og se40 sleipner.. Holder det med 30 eller må man ha 40 ? Er også åpen for andre merker.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Har aldri hørt noen klage over at thruster er for sterk, men hører ofte motsatt. Tillater lommeboka så ville eg valgt størst. Men bruksmønster avgjør også, dersom båten bare brukes til kos i pent vær så rekker det kanskje med den minste. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marida Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Sp 60 i denne. Da vil du ikke angre Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Mener jeg hadde 40 i min. Virket bra det. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Jeg har se40 på 29 fot halvplaner på 5 tonn. Holder fint den så sant du ikke har kuling rett i siden. Men sørg for å få den dypt nok så den ikke suger luft, og lengst mulig frem. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Valg av kabler og plassering av batteri er like viktig. Mister mye effekt av å sette inn 40 eller 60 baugpropell dersom du legger 50mm2 kabler og får 10volt på thrustermotoren ved drift. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Scand Baltic Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 (redigert) Som Sæbø er inne på: plassering av batteri! Har du plass, sett et lukket batteri ved siden av thruster. Først da får du full effekt. Et annet poeng: ved for lav spenning (mener å huske at lavere enn 10.4 volt målt på thrusteren ved bruk) kan releet "brenne seg" og thrusteren går og går og går... Kan bli litt kritisk hvis denne henger seg opp. Redigert 30.Desember.2014 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Jeg tar strøm fra startbatteri. Sleipner regnet ut for meg at jeg kunne bruke 50 kvadrat. Lengde frem og tilbake. Brukte 90 kvadrat. Aldri vært noe problem. Mener også å huske at Sleipner regner effekten fra rundt 10,5 volt og ikke 12. Normalt er jo batteriet på langt over 13 når motor går. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Ja, men volten skal måles ved belastning direkte på thrusteren. Spiller ingen rolle hvor mange volt du har på batteriet hvis ikke strømmen kommer frem. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Mener jeg hadde 40 i min. Virket bra det. Jeg også mener å huske det. Mener også at kablene var rundt 50 kvadrat. Ihvertfall ikke noe mere. (mulig de ikke var mere enn 35??) Kun kort strekk, siden batteriene stod under trappa ned til kabinen. Var greit trøkk i den, ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Ikke gå for SE30 gå for størst mulig som de andre sier....hilsen en med sp 55 som er helt grei.... Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Så stor som du har plass til og råd til er mitt råd! Støtter 100 % rådet om eget trusterbatteri og tykke kabler. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Mener jeg hadde 40 i min. Virket bra det. Jeg også mener å huske det. Mener også at kablene var rundt 50 kvadrat. Ihvertfall ikke noe mere. (mulig de ikke var mere enn 35??) Kun kort strekk, siden batteriene stod under trappa ned til kabinen. Var greit trøkk i den, ihvertfall. Får skylde på dårlig hukommelse. Etter nærmere sjekk, så fant jeg ut at det sitter en SP55 i den Family'n. Tunnellen er vel da også 185 mm. Noe mindre enn SP55 minnes jeg at fabrikken dengang ikke anbefalte. Og det er nok mest riktig størrelse, da den holde båten gasnke godt selv om det blåser endel. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Gå inn og les monteringsanvisningen på Sleipner sine sider så får du svar på det meste. Der står det om kabeltverrsnitt, batterikapasitet og hvor det lønner seg å montere tunellen. Går du opp på tunelldiam. må tunellen dypere, samtidig som bredden under propellen da skal økes. Og det er ikke sikkert det passer på en 27 fot. En venn har 185 tunell på sin, og når de sitter bak i båten virker thristeren omtrent ikke. Suger bare luft. Der hadde de fått mye mer virk med en 125 tunell som kunne vært montert litt dypere. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Sp 55 finnes ikke lenger, er erstattet med SP 60. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 En venn har 185 tunell på sin, og når de sitter bak i båten virker thristeren omtrent ikke. Suger bare luft. Den installasjonen må du få tatt bilde av. Til skrekk og advarsel. Skulle ikke tro det var mulig å gjøre ting så fundamentalt galt. Hvilken båt er dette ? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Scand 27 adriatic. Mulig den har blit tyngre bak med åra. Aner ikke om den er fra båten var ny eller ettermontert. Men det er mange som monterer eller støper feil. Ligger en ganske ny båt ved siden av meg hvor støpen alt har sluppet fra skroget. Og sett noen som propellen sitter helt ute på kanten av tunellen. Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Da var se40 bestilt, og 50 kvadrats kabling. Får kanskje vurdere eget batteri på denne, ser at de fleste syns det er tingen, hadde egentlig bare plan om å trekke fra startbatteriet.. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Hvilken plassering på batteriet som er best vet jeg ikke. Sleipner har en tabell hvor hver kabel kan være 3,5 meter og da bruke min 35 kvadrat. Anb. 50. 7 til 14 meter totalt anbefaler de min 50. På en med motor og batterier i midten av båten blir det ikke lange strekket. På en stor båt med motor og batterier bak og lange strekk sikkert en fordel med ekstra batteri. Rart ikke Sleipner nevner at batteriet skal sitte ved trusteren. Regner med de vil ha best mulig effekt på trusteren. Det de nevner er cc. Hvor mye batteriet kan gi i fra seg. Og hvis du skal ha eget batteri foran til truster. Rekker du da nødstopp fra førerplass?I så fall fjernstyrt som er ganske kostbar. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Jammen ser man det; GeirFrode har rett - det var SP 55 i den refererte båten. Og det virket bra, så den størrelsen kan anbefales. Men jeg minnes også at det flyttet båten rimelig kraftig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Eg inbiller meg at det er enklere å velge større thruster og så droppe batteri framme, så slipper du problematikk med nødstopp og lading. Du vil nok bli fornøyd med se40. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rakkstingen Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Skal montere en SE-40/125S i Saga 27, og tabellen her sier båter på mellom 28 og 32 ft. og verksmesteren sier det er nok med 35mm2 kabler i og med at jeg også har batteriene ca.mitt i båten, d.v.s. i en avstand av ca. 4 meter. Skal montere en ekstra hovedbryter på plusskabelen som en ekstra mulighet til å slå av hvis f.eks. det skulle skje at thrusteren ikke stopper. Kan jo oppstå hvis releet brenner. Setter da selvsagt denne i nærheten og lett tillkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hvis det blir 4 meter på både pluss og minus kabelen ville jeg valgt min 50 kvadrat. Hvis du ser i tabellen til Sleipner er det totallengden av begge. 35 kvadrat blir på grensa. Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Jeg går nok for 50 kv. , de hadde den ikke inne da jeg hentet propellen så jeg sitter og vurderer 70, men såvidt jeg skjønner så holder det med 50. Får vel ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal koble den, startbatt eller forbruksbank. Jeg ser egentlig ikke problem med noen av de og jeg tenker at jo færre ting jeg kan ha kobla på startbatteriet jo bedre vil det være.. Og for min del som har båtplass med landstrøm og 100w solcelle + dynamo, så må det virkelig være ett fett hvor den thrusteren kobles ?? Nå har jeg ikke lest så mye på hvor mye denne bruker av strøm, men det er jo begrensa hvor mye den skal snurre så da skal det vel holde hardt at den klarer å tappe enten 1x115ah batteri(start) eller 2x115(forb) ? Noen med innvendinger ? Jeg er ganske blank på strøm.. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Det står hvor mye cc batteriet minimum må klare å gi i fra seg. Og normalt er ikke et forbruksbatteri laget for å gi så fort fra seg strøm som et startbatteri. Så jeg vil tippe et forbruksbatteri vil ta skade. Har du mulighet ville jeg brukt 70 kvadrat og skikkelige kabelsko til å klemme fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.