Jump to content

Finn-annonsører, vil de ikke selge båt?

Navic II

Recommended Posts

Mulig dette innlegget blir lagt inn pga søken etter å få ut frustrasjonen, men jeg sitter å vurderer større båt til neste sesong, da nåværende blir liten for oss.

Jeg har nå et ubeskrivelig antall timer på finn.no de siste 2-3 mnd, og faller stadig tilbake på Windy 37GM som "riktig" båt. det har ikke vært noen annonsert enda som oppfyller kriteriene til tilstand/pris/motor, så jeg er fortsatt på utkikk. underveis har jeg vært innom flere gode alternativer, som jeg ikke helt har fått "inn under huden" som sunseekere, Fairline etc. Jeg har sendt en del forespørsler på flere av disse, for å få mer info om båten, og dens tilstand etc. Og svært ofte får jeg tilbake svært korte, mutte svar. som føles som type "Jeg vil egentlig ikke selge, men kona tvang meg til å legge den ut" men det som er gjenganger her er at disse svarene kommer svært ofte fra forhandlere/meglere. eksempel, jeg sendte en forespørsel på en Sunseeker jeg fikk sansen for, som var innenfor mitt budsjett. Jeg spurte om jeg kunne få litt info om hvordan den var i sjøen, både med tanke på rufsete sjø, avdrift etc. samtidig om det foreligger noen dokumentasjon på servicer og vedlikehold, samt når det sist ble foretatt service/ventiljustering på motor og service/belgbytte på drev. dette etterfulgt av konkrete spørsmål som jeg hadde ut i fra bilder og beskrivelsen i annonsen, og tilslutt om den evt ble levert ferdig klargjort for neste sesong, og om båten var reg i NOR, samt om han kunne fortelle litt generelt om båten da jeg ikke var veldig kjent med denne typen. Jeg var veldig konkret i mine spørsmål, og var/fremstod som seriøst interessert.

Svaret jeg fikk her var: SITAT; Hei. Båten oppfører seg fint i sjøen, også når det rusker til. siste service ble tatt i september. Mvh XXXXXX XXXXXXXXXX.

Det ble ikke noe kjøp her heller.

Dette forekommer relativt ofte, og jeg blir litt overrasket når det gjerne er båter som har ligget en stund på finn.

Er det jeg som er fjern her? jeg forventer egentlig at selger skal være imøtekommende og legge frem all etterspurt info og gjerne mer til når det er snakk om en båt til over en mill. det er jo først når jeg har fått tilfredstillende informasjon, og pris og betingelser er noenlunde avklart at jeg tar steget med å reise land og strand for å besiktige båten. eller er det ikke sånn det funker? Kjenner jeg begynner å bli oppgitt.

Veldig enig med deg. Selv velger jeg helst objekter der selgeren er åpen og forteller, gjerne på eget iniativ, så kan jeg supplere med spørsmål der det er ting jeg lurer på. Skal jeg selge noe selv prøver jeg også oppgi både positive og negative ting ved det jeg selger (mest positive så klart, prøver jo å selge :wink: ). Tenker at når jeg selv setter pris på fyldig informasjon så gjør gjerne andre også dette. Når selgere oppfører seg som du beskriver trenger de i alle fall ikke komme og klage over treigt marked :giggle: Virker som enkelte tror det de selger er gull og burde gå avgårde av seg selv, men slik fungerer det ikke, og i alle fall ikke i disse tider der økonomien er usikker.

Her kommer svar fra en av de Finn-selgerne som gjerne kommer med korte "uinteressante" svar: det finnes hundrevis av slike "som dere" (beklager, men det var eneste måten å henvise til) som skal ha var på alt mulig rart. Man kan bruke timesvis på å snakke med "potensielle" kjøpere eller man kan bruke minst mulig tid, da de som virkelig er interessert uansett, til syvende og sist, vil komme å se på båten eller sende noen for å se. Da først er tiden for å be om dokumentasjon på siste ventiljustering.

Jeg har mange annonser på Finn ila. sesongen (ikke bare båt) og jeg forsøker å få med det aller mest vesentlige i teksten. Likevel må jeg ofte flere ganger ila. en helg (spesielt i helgene) svare med henvisninger til annonseteksten der de gjerne finner svar på akkurat det de spør om.

Mitt forslag er, send først en kort mail og si du er interresert, men ønsker meget mer med detaljer. Dersom selger er interessert i (og ikke minst har mer å komme med) så vil han tidsnok svare, han vil jo selge... Dersom selger ikke ønsker å bruke mye tid, men la annonsen tale for seg og heller vente litt ekstra på en enklere kjøper, så får du nok også tidsnok beskjed om dette :)

Redigert av st (see edit history)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Guest Avmønstret#

men det som er gjenganger her er at disse svarene kommer svært ofte fra forhandlere/meglere. eksempel, jeg sendte en forespørsel på en Sunseeker jeg fikk sansen for, som var innenfor mitt budsjett. Jeg spurte om jeg kunne få litt info om hvordan den var i sjøen, både med tanke på rufsete sjø, avdrift etc. samtidig om det foreligger noen dokumentasjon på servicer og vedlikehold, samt når det sist ble foretatt service/ventiljustering på motor og service/belgbytte på drev. dette etterfulgt av konkrete spørsmål som jeg hadde ut i fra bilder og beskrivelsen i annonsen, og tilslutt om den evt ble levert ferdig klargjort for neste sesong, og om båten var reg i NOR, samt om han kunne fortelle litt generelt om båten da jeg ikke var veldig kjent med denne typen. Jeg var veldig konkret i mine spørsmål, og var/fremstod som seriøst interessert.

Svaret jeg fikk her var: SITAT; Hei. Båten oppfører seg fint i sjøen, også når det rusker til. siste service ble tatt i september. Mvh XXXXXX XXXXXXXXXX.

Det ble ikke noe kjøp her heller.

Naturlig nok vet en megler/forhandler lite om båten. Om en båt virkelig var interessant hadde jeg hoppet bukk over megler/forhandler og snakket direkte med eier av båten. Under normale forhold er det rimelig å anta at eier vet vesentlig mer om båten.

Jeg merker meg at folk til tider vetfryktelig lite om båten de selger. Når man feks spørr om når cutlesslageret ble skiftet aner man ikke engang hva det er. Nå ligger det en maken båt tilsalgs som min, med anonsetekst som: "har den store motoren, båten går da meget lett i plan". Ok det, hadde det ikke vært for at det er en halvplaner....

Det er nok blitt mere og mere av dette i dag, enn det var "før i tiden" Tidligere reparerte og vedlikeholdt båteieren båten selv, men har inntrykk av at i dag har vel kunnskapen sunket betraktelig. Mange har ikke tid til slikt lenger, det er lettere og levere nøkkel og båt til forhandler/opplag etter sessongen, og hente farkosten fiks ferdig sjøsatt når sommeren atter kommer igjen. Så er det bare og vri tenningsnøkkel på, og tut og kjør. Så det er jo ikke forunderlig at ikke båteieren vet hva cutlesslageret er for noe.

Hei

Er 100% enig med post 5 av st.

Jeg bruker Finn og selger mye rart, alt fra biler til hagemøbler. Og det er ikke måte til mengde av info folk skal ha

som allerede står skrevet i annonsen.

Det er godt mulig jeg er en knøl til å uttale meg skriftlig, men hvis jeg skriver 4 meter lang,

så er det jo ikke i himmelens navn 5 meter eller 3 meter langt.

Konklusjon: gjør som du gjør når du skal montere nytt utstyr i båten din, les bruksanvisningen godt før du begynner å skru!

I dette tilfelle: les annonsen nøye før du tar kontakt med selger.

Håper jeg ikke støtet noen, husk vi vil alle være selgere en dag, vi skulle jo hatt større båt :wink:

Hilsen Nils

Det er så mange som stiller spørsmål uten egentlig være interessert. De ordentlige interesserte ringer og slår av en prat. Ut i fra trådstarters post høres det også ut som han sender mange forespørsler på mange ulike båter - en litt typisk slik man kanskje ikke ønsker å bruke masse tid på å svare da det lukter 'ikke salg - men ivrig finn bruker' av.

Mitt råd er: er du virkelig interessert da ringer du!

Som selger av båt i dagens marked, har du da råd til å ikke besvare alle henvendelser som kommer? Er markedet så godt at man som selger kan sile ut hvilke kunder som er potensielle? Den påstanden finner jeg merkelig. Som selger bør man være prisgitt nysgjerrige folk som faktisk viser interesse. Kanskje de færreste faktisk er selgere, kun formidlere/ordrebehandlere. Det skremmende er hvis det er båtmeglere som innehar denne holdningen.

Jeg vil tro at veldig mange ikke er i stand til å svare på såpass inngående spørsmål som det trådstarter spør om her. Og da er det helt naturlig å svare slik som svaret han fikk. Jeg har solgt båt selv og vet hvor mange rare mailer og SMS'er man får, fra folk som helt tydelig er mer nyskjerrige enn interesserte. Så da gjelder det å vurdere hvilke man skal legge mest arbeid i. Det er klart at det er greit å vite mest mulig om det man ønsker å kjøpe, men detaljer som ventiljustering og bytte av belger synes jeg godt kan vente til man har sett på båten det gjelder. Alle må selvsagt få svar på sine henvendelser, men jeg har forståelse for at man ikke klarer å svar på alt med en gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med trådstarter, men.

Er ikke sikkert det er de som er flink å snakke og skrive mail, som er de som har de best vedlikeholdte båtene. Som er de jeg ville kjøpt båt av.

Tror mange bruker for mye tid på finn, og kikke på bilder.

Når jeg skal selge noe, så syns jeg det er direkte uhøflig når folk prutter i første mail, uten å ha sett objektet.

Som tidligere nevnt, ta en telefon. Tror det er lettere, for begge parter, å få et korrekt inntrykk.

For min del, både som selger og kjøper, er noen få eposter i starten en glimrende start og så får en se etterhvert om en følger opp med flere eposter eller telefon. Der sies lett en masse i telefonen som både glemmes og kan være direkte usant og hva gjør en om en stoler på en løgn pr telefon? Ingen dokumentasjon... En epost kan besvares en gang det passer i løpet av noen timer mens telefonen må besvares der og da uansett om det passer eller ikke. Jeg har både kjøpt og solgt båter og biler uten å ha snakket et ord med "motparten" før visning og da kan jeg eller andre ha reist halve Norge rundt før første menneskelige kontakt... Funker helt glimrende for meg.

En god annonse med utfyllende tekst og bilder er gull verdt. Med utfyllende tekst tenker jeg ikke da på norsk stil på 10 sider men kort og konkret beskrivelse av båtens egenskaper og utstyr, positive og negative egenskaper, vedlikehold o.l. Jo bedre annonsen er jo jettere vil de riktige kjøperene finne tak i deg. Mange annonser er ikke laget for å selge båt, virker som om selger tror at hele verden står i kø for å overby hverandre for å få tak i akkurat denne båten så alt selger trenger å gjøre er å gi verden beskjed om at båten er til salgs...

En annonse med en setning eller to og et eller to intetsigende bilder (brosjyrebilde eller bilde av tilsvarende objekt) er for meg helt håpløst. Om jeg skal fatte interesse for slikt må i alle fall prisen være SVÆRT lav for da må jeg ta høyde for at der er mye jobb som ikke selger vil fortelle om (eller "stort potensiale" som eiendomsmeglere kaller det for når der er en helsikes masse arbeid som ikke er gjort :sad: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Man trenger da vel ikke legge så mye jobb i å besvare en mail første gangen hvis man ikke ønsker. Hvorfor ikke på forhånd lage et detaljert Word dokument som beskriver alt man kan tro at en potesiell kjøper kan spørre om og sende dette med en hyggelig kommentar at man svarer gjerne på tilleggsspørsmål dersom ikke alt skulle være besvart her? Da vet både kjøper og selger hva som gjelder, og slik beskrivelse kan da i neste omgang tas inn i en kontrakt dersom det skulle bli salg.

Mitt råd er: er du virkelig interessert da ringer du!

Min erfaring er det stikk motsatte.

De som ringer er bare ute etter å prate, og stiller mange rare spørsmål.

De som sender e-post er somregel mer konkrete og enklere å forholde seg til.

Dessuten er jeg av den oppfatning av det er det litt "frekt" å ringe uten avtale. Ringer stort sett ingen uten å høre om det passer først. Selv kan jeg ikke ta telefonen på dagtid, og er ofte opptatt på kveldstid også. E-post kan jeg svare på flere ganger til dagen innimellom øktene..

Jeg selger mye på finn, spesielt på torget, og har sluttet med å oppgi telefonnummer.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hvis en ikke kan ringe uten å avtale først, ja da kan det være det samme...

Kan jeg ikke ta telefonen på dagtid lar jeg være

Er det et ukjent nummer, ring opp, sannsyneligvis en som ringer på annonsen.

Men når det er sagt, så er jeg enig med trådstarter.

Og jeg tror ikke folk blir nedlesset med mer spørsmål enn det som kan besvares når det gjelder båter fra 1 mill. og oppover.

Blir noe annet på torget.

Har selv solgt båt i det segmentet og ble ikke akkurat nedringt.

Svarte vellvillig de som både mailet og ringte.

Stillte selvfølgelig med visning for de som ønsket det.

Synes heller ikke det er urimelig med mye info og en viss pekepinn på pris føre jeg drar i andre enden av landet for å se.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Der er mye rart blant både kjøpere og selgere. Da jeg kjøpte en båt fortalte selgeren at han hadde hatt den flere perioder på Finn og hadde hatt en masse folk som kom å så på den. Ganske mange kom og var ombord i en halv til en time, spurte og grov, men endte opp med at de skulle nå egentlig ikke ha båt, ville bare se... Akkuat denne båten var fornuftig priset men annonsen skrøt litt for mye med slike billige triks som vinglass på bordet og et "tilfeldig" plassert teppe som dekket over skinnskade og det ser folk lett i det de kommer ombord... Jeg kjøpte den og var godt fornøyd med både båt og pris men selger får skylde litt på seg selv at det tok lang tid da annonsen viste et litt annet bilde enn realiteten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

TS hadde for lang mail med for mange spørsmål synest eg. Men samtidig var det eit godt poeng lenger oppe; om selgere virkelig har råd å ikkje behandle alle henvendelser seriøst.

Korte mailer med 5-6 spørsmåler nok. Da får ein lodda stemning på selger. Etter noen få mail går eg gjerne over til telefon, men i så fall ber eg om at alle vesentlige detaljer i samtalen må refereres i ny mail fra selger. Mange selgere orker ikkje gjere det. Styr unna de, sansynligheten for at de ønsker å skjule noko er tilstede.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg ser at mange her tar utgangspunkt i at man forstår at selger svarer kort når man spør og graver om ting som man kan lese ut ifra annonsen, men saken er at jeg selvfølgelig leser annonsen godt og studerer bildene, og deretter henvender meg til selger for å få vite nettopp de tingene som IKKE kommer frem i annonsen.

For meg er ting som utførte servicer viktig å vite, for evt påkostninger og en utestående storservice på 2 stk KAD300 som samtidig skal ha ventiljusteringer, samt trenger service og belgbytte på drev såpass kostbart tillegg, at jeg vil vite om sånne ting før jeg vurderer om jeg vil gå videre til det steget at jeg bruker tid og penger til å fly til andre siden av landet for å besiktige båten, og evt gjennomføre et kjøp.

Dersom selger føler at jeg spør unødvendig, og ikke gidder å svare skikkelig så har han mistet meg som potensiell kjøper.

Jeg har heller ikke fremstått i mail som en typisk "jeg bare spør, men er ikke interessert i båten" hadde jeg derimot sendt en mail som f.eks: "Hei. Hvor mye er du villig til å gå ned i pris? mvh Daniel" så hadde jeg nok også regnet med en rimelig kort tilbakemelding.

Noen her trekker også frem at enkelte ikke innehar kompetanse til å vite hva det tekniske innebærer, og at de ikke kan svare pga dette, men det er derfor jeg spør opm dokumentasjon. har de tatt servicer selv så har de forhåpentligvis kompetanse og kan svare f.eks: "jeg er utdannet VP mekaniker, og har tatt servicer selv hvert år ihht intervall, og ventiljustering ble utført på 590 timer"

dersom vedkommende har ti tommeltotter, og ikke vet frem og tilbake på en skiftenøkkel kan han svare f.eks: "jeg har hatt båten inne på Paradis Maritime senter hvert år for service og vedlikehold, og har dokumentasjon på dette i form av serviceskjema og kvitteringer." Men å la være å svare på sånne ting i det hele tatt gjør at jeg får en vond magefølelse ovenfor selger.

når jeg skal handle noe til over en mill, så forventer jeg faktisk at selger gjør en innsats, og ikke behandler meg som en som skal prute 1000,- på en ford taunus til 3500,- han har i låven.

Når jeg kjøpte nåværende båt kontaktet jeg selger via mail først, og fikk tilfredstillende svar på de tingene jeg lurte på. deretter gikk vi til kontakt via telefon og gjennomførte et smertefritt kjøp.

Jeg føler det er greit å få innledende info skriftlig, for å ta stilling til ting i ro og mak. det samme burde selger sette pris på, at han har en skriftlig henvendelse fra en interessert kjøper som man kan jobbe ut i fra.

Jeg kjøper og selger mye på finn.no, både biler, MC, og torget, og jeg har med noen unntak gode erfaringer begge veier med å benytte seg av mail fremfor telefon. dette fordi begge parter har alt skriftlig, og det er enklere å ha oversikt dersom man har flere interesserte på et objekt, og/eller om man vurderer flere objekter. Jeg benytter stort sett telefon når det er tid for den avluttende delen av handelen, herunder besiktigelse, kontraktskriving og overtakelse.

Men jeg skal være enig i at man ofte får mange "useriøse" henvendelser når man skal selge noe, av folk som ikke skal handle, men som heller liker å prate.

Men når jeg får en mail, men konkrete spørsmål, og historikk, og service, tilstand etc, så regner jeg det som en seriøs kjøper.

Mulig det bare er meg, men jeg prøver å svare alle seriøst og utfyllende, (ihvertfall på alt de spør om etter beste evne) uansett om jeg føler at dette er potensielle kjøpere eller bare pratmakere. man vet aldri hvem som plutselig kommer med penga.

Jeg er selger av yrke og kan skrive under på en ting, om man tror at salg skal gå av seg selv uten at det er en jobb så har man i beste fall tatt grundig feil.

Man må gidde å besvare spørsmål på en god måte, man må yte god service når det gjelder å tilfredsstille en potensiell kjøper(det kan f.eks. være å svare og stille opp når det passer kjøper).

Uansett hvor aktuell man tror kjøperen er kan det være smart å behandle alle på en god måte da det ofte spres litt på via disse til andre som kanskje også kan være aktuelle kjøpere. Dessuten er det veldig vanskelig å definere hvem som kan komme til å handle uten å presentere salgsobjektet på en god måte. Mange salg har bortfalt før de egentlig har kommet i gang fordi selger ikke "har trua" på kjøper.

Nei, jeg er litt enig med trådstarter her. Skal man ha best mulighet til å lykkes med et salg er det viktig å ta en hver henvendelse dønn seriøst og la det gå på kjøperens premisser.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...