Nøtterøy Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Men etter utallige telefonsamtaler og prøveturer så begynner en å bli noe lei. Selv måtte jeg ut tidlig en Søndags morgen i regnvær, pakket ut båten, vasket og gjorde klar for prøvetur. Fyren kom, sammen med en kamerat, og ut på sjøen reiste vi. Etter en times tur ytret han at egentlig var han ute etter en 80- talls båt, men ville bare teste en nyere en med større motor for å se hvordan det var. Må innrømme at etter den episoden ble jeg rimelig skeptisk til "dekksparkere" og de med masse svada spørsmål. Båten ble forresten solgt etter en kjapp prøvetur av en genuint interessert kjøper en stund etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Skjønner frustrasjonen Nøtterøy, men noen sånne episoder må man regne med hvis man skal selge noe. Nå dreide trådstarters spørsmål seg om båter fra ca. en mill og oppover. Til dere som har dårlig erfaring, er dette båter i den prisklassen eller er det rimeligere båter? Innbiller meg at det er flere "useriøse kjøpere" når ting blir rimeligere??? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Innbiller meg at det er flere "useriøse kjøpere" når ting blir rimeligere??? Tja... Jeg vet nå om userøse i multimillionklassen også men useriøsiteten arter seg vel litt på andre måter når en kommer et stykke opp i 7 sifferpriser... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Møkkalasset Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Min erfaring er at det beste er å se på båtene først. Da sparer man seg ofte for å spørre om en hel masse, da det ofte viser seg at annonsen lyver både mht bilder og tekst. Ofte brukes gamle bilder fra en gang man hadde tatt seg tid til å brushe opp båten o.s.v. Noen skriver masse positivt om båtene sine, men det er ikke alltid det stemmer. Jeg så på 6 aktuelle båter nå i høst. 3 av dem slo jeg fra meg uten å gidde å spørre noe mer. Måtte rett å slett si til selgerne at de hadde passet dårlig på båtene sine. Gadd ikke en gang prøvekjøre. En så OK ut, men da eier ikke kunne svare på hvorfor det lå frostvæske under motoren, pluss generelt virket uvitende om vedlikeholdspunkter, så ble jeg skeptisk. Endte med den dyreste og nyeste av de to jeg kunne tenke meg. Den ga meg mest for pengene. Men den hadde ikke den mest informative annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 30.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 fint å dra å se på båten hvis den ligger i noenlunde nærhet, men jeg gidder IKKE å sette meg i bilen for å kjøre en time til flyplassen, for så å fly til andre siden av landet for å se på en båt, som muligens hadde vært uaktuell uansett om jeg hadde visst noen nøkkelpunkter. derfor synes jeg det er viktig å få nødvendig info på forhånd, for å se om det er noe å gå videre med. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Mye fornuftige meninger her . Ringte på en båt her i høst som jeg hadde googlet typen på. Det viste seg at både lengde og bredde var tatt utav det blå. Den var 2,5 fot kortere enn annonsetekst. Etterhvert kom det fram at det var bobler i lakken under vannlinja. Jeg spurte om det var sjekket for osmose. Nei det visste ikke megleren hva var for noe. Men han visste at båten gikk i plan med 6 personer. hehe. Og dette fra en velkjent megler. Jeg spør om mye rart for å evt slippe å kjøre bomtur. Og jeg fant ut at megler var såpass uerfaren med båt at jeg turde ikke stole på ham. Får se til våren om jeg syns båten er verd et besøk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Helt enig! Men først trenger man nok informasjon til å avgjøre om båten er interessant eller ikke? Hvis selger vegrer seg for å oppgi skriftlig informasjon om båtens tilstand kan man jo tenke sitt og se seg om etter noe annet ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Hvorfor ikke på forhånd lage et detaljert Word dokument... Eller enda enklere, beskriv båten med relevant informasjon i annonsen. Igjen, hvorfor _kan_ selger ha så kraftig vegring mot å oppgi skriftlig informasjon ... ? Wonder why ... det kan være flere grunner, men ingen som indikerer at det blir noe spesielt god handel ... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Nyfikne kjøpere er no dritt.. .. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Seriøst. Skal du kjøpe en båt i million klassen, finner du alt grunnleggende på googel osv. Spør du selger om båten går fint i ruske vær får du ikke et ærlig svar, ingen sier at båten de skal selge går dritt i uvær. YouTube er også et fint media, der får du sett båten via kamera. Viktige info ang hva service som er gjort, belg på drev, under vannlinje og ekstra utstyr bør være med i teksten på finn. Hvis ikke må selger selv ta til takke med mye "dumme" spørsmål i helgene. Hadde jeg fått vite under en test tur av en kjøper, at de ikke egentlig var interisert, hadde jeg kastet dem på sjøen eller latt dem gå planken. Hiv og hoj og en flaske med rom. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Og en ting til: som selger må du avdekke kjøperens behov. Og det er sjelden lik ditt eget. Her faller de fleste av, min påstand. Er kjøper opptatt av fart og lyse tepper, ja så dropp å fortell om motoren. Kjøperen er kanskje bare opptatt av at den går fort. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Mye fine meninger her Først vil jeg si at jeg er helt enig med Vanntro, skal man selge noe må man være villig til å stille opp for visning prøvekjøring og man må kunne svare på de fleste spørsmål som omhandler båten, være hyggelig og imøtekommende. Også enig i det Gespen skriver, det fins spørsmål som ikke er noe vits å spørre om. Frustrasjonen som Nøtterøy forteller om her har jeg og opplevd, man blir litt satt ut av egoismen til noen mennesker gitt.... Jeg syns ikke dette er noe stort problem i seg selv. Noe jeg er mye mer irritert på er hvor dårlig annonser folk klarer å lage.... flere bilder av skipshunden og kjerringa på dekk enn av selve båten, ingen spesifikasjoner på motor og teknisk osv osv.... Da får jeg følelsen av at de ikke er opptatt av båten og hva den krever og at de kanskje prøver å sjule noe..... Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Godt skrevet All In! Må også si meg enig med deg Maruma, det er skrekkelig mange som skal selge en båt i millionklassen, som omtrent ikke har noe relevant info om båtens tekniske tilstand og historikk. det går mest i alle de fine turene de har hatt de siste årene etc. skal man da få info om det som er relevant da så må man faktisk spørre og grave. Om jeg hadde kjøpt en leilighet til 1,5 mill, så hadde jeg fått et prospekt med all relevant info, og samtidig en takst på tilstand. siden det ikke er vanlig prosedyre på en båt, så må man spørre seg frem. og jeg mener absolutt at å få sånn info skriftlig er en fordel. det kan være greit at man er litt klønete på å lage en annonse, men da svarer man på spørsmålene fra potensielle kjøpere i etterkant i hvertfall. om man også dropper dette, så har man antakelig en båt som vil ligge lenge på finn.no tror jeg. ;) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Selgere av " kapitalvare " som ikke kan eller vil svare...styr unna ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 (redigert) Når jeg har solgt bil, båt eller MC tar jeg sikkelig bra bilder både utvendig og innvendig og av motor/tekniske løsninger. Jeg tar med både det som er bra og ting som er mindre bra, og viser at objektet er godt holdt og vedlikeholdt. er komponenter byttet eller utbedret, eller modifikasjoner så listes det opp i annonsen. Jeg har i flere tilfeller fått høre t folk har valgt seg ut mitt objekt fordi det så finest ut, samtidig så har jeg heller priset ned objektene i steden for å prise opp i forhold til listepris og andre objekter i samme tilstand/alder da er det ganske lett å få solgt, og jeg har i de aller fleste tilfeller solgt før regninga fra finn har kommet! man må/bør kunne svare på tekniske spørsmål fra potensielle kjøpere. Og oppgi relevant info i salgsannonsen Redigert 10.Januar.2015 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Windy37GM Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Det er mange dårlige annonser med mangelfull informasjon, og da må man regne med tøysehenvendelser. Denne annonsen tok det 4 timer å lage: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50835742 Jeg visste jeg skulle selge noe som koster mye penger, og legger arbeid i annonsen. Fikk ingen "jalla" henvendelser, kun 7-8 relativt seriøse, hvor det ble igjen 3 som ville ha den. Jeg ville ikke dratt på prøvetur med noen, med mindre jeg får feelingen. På Jodaen som vi solgte før Bavariaen hadde jeg 5-6 visninger, men bare 2 prøveturer. Nest sistemann kjøpte den Det er mange dårlige annonser med mangelfull informasjon, og da må man regne med tøysehenvendelser. At folk skal prøve båt for å bare teste er respektløst. Komme ombord kan alle, men ut å kjøre uten å være klar for å kjøpe? Nope. Også har vi dette momentet som jeg har nevnt før i 2009 engang: Husets frue har bestemt at hun vil realisere seg selv, og ta med gubben og drive med litt shopping og champagne i London osv.. Gubben synes dette er fullstendig uinterresant. Han lager da en ræv** annonse hvor båten er lite tiltalende, dårlige bilder og liten utstyrsliste. Gjerne litt høy pris i tillegg :-) Og han er saktens enig med fruen at det nok er finanskrisen som gjør at de ikke får solgt :-) Han humrer nok godt mens han rusler nedi havna igjen til Damen som forstår han best vennlig hilsen Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Navic II Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Se der ja. hadde alle annonsene vært formet på denne måten så. her hadde man ikke trengt å spørre og grave mye. i tillegg var det mange, klare, fine bilder av alt. Men ser alt for ofte båter til den doble og tredoble prisen som har svært få bilder, og lite relevant info. type, annonsen fiks ferdig på 8,5 minutter. Kom over en båt på finn som ved første øyekast virket interessant. når jeg gikk igjennom annonsen så stod det ikke mye info om båten, men mye info om selger. (megler) I utstyrslisten stod det oppført jollegarasje med rib med 25hk. med på bildene var det både bilder av båt både med og uten jollegarasje. når jeg spurte selger fikk jeg til svar at det IKKE var jollegarasje på denne båten og at "det hadde gått litt fort i svingene" da de hadde brukt teksten fra en tilsvarende båt de hadde solgt for 6 mnd siden. dette var båt til 1,4 mill. Rygget pent vekk fra denne også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.