henriklov Startet 28.April.2005 Link til dette innlegget Startet 28.April.2005 Hei Er det noen som har noe kunnskap om hvordan man justerer/trimmer en mast? Jeg har nemlig hatt masten av for vinteropplaget og satt den på plass igjen nå. Jeg har strammet vanter og stag litt "på feelingen". Etter å ha lest om diverse mastehavari på dette forumet, har jeg funnet ut at dette er noe jeg ønsker å unngå Alt av tips vedrørende stramming av vanter/stag, huskeregler, faremomenter, vanlige feil, strammingsmoment, tips&tricks mottas med takk! Min båt har: -Forstag -Doble undervanter -Toppvanter -Doble akterstag Og bare så det er sagt, jeg er helt fersk med dette! Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Mamba29 Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Kjøp "Seil- & Riggtrim" av Ivar Dedekam hos www.nautisk.no https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5142/Seil-_&_Riggtrim.jpg Super bok... Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Selden har en bra brosjyre http://www.seldenmast.com/download.cfm?dow...e=595-540-S.pdf Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 (redigert) Kjøp "Seil- & Riggtrim" av Ivar Dedekam hos www.nautisk.noKan også anbefale denne boka. Hadde lest denne nøye før jeg satte nyinnkjøpt seilbåt på vannet. Selger var med for rigging av mast, men ved hjelp av denne boka hadde jeg nok kunnet gjøre dette selv også. ( men hadde nok brukt en del flere timer da ) Red : Har kikket på brosjyren til Selden også nå. Den virker jo oversiktlig og grei den også Redigert 28.April.2005 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Walter_S Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 (redigert) ......hvordan man justerer/trimmer en mast?Hei henriklov! Velkommen til baatplassen.no!! Hvilken båt har du og hvilken riggtype? Er det "gammeldags" masthead-rigg (forstag festet helt i topp) eller brøkdelsrigg? Er salinghorna rett (ut) eller bakoversvøpt? Årsaken til spørsmål om båt er at noen av de eldre seilebåter har en tendens til logjerrighet, da kan man allerede i utgangspunktet justere mastehellingen (forover i toppen) for å kompensere litt..... God sommer - jeg ser Stokken fra der båten min ligger! Seiler rett forbi innseilinga til Stokken, nesten hver dag når jeg runder Arisholmen, på vei ut til Lera. Hvilken brygge ligger båten din på? Må stikke innom en dag og titte! Ser du denne sjarken, med baatplassen.no-vimpel i landternemasta, i leia så tut!! P.S. Er tidligere seiler...... Redigert 28.April.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
atletico1 Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 (redigert) Jeg hadde også av masta på båten i år for første gang siden båten var ny for 11 år siden. Nedenfor beskrives hvordan jeg trimmet min mast- om det passer for din båt er vel ikke sikkert, men når man gjør det på denne måten skjønner man litt om hvilke stag og vant som påvirker hva i masten. Har masthead mast med doble rette salingshorn. Benyttet meg av Dedekams bok + en personlig hjelper med rigg kunnskaper. Først sjekkes at mastetoppen er rett midtskips. Bruk bomløfter eller stor seil fall til å måle på hver side ned til et pkt. ute i borde som er likt på hver side, juster først tension/strekket på ene siden slik at enden av opphalet akkurat når frem til punktet. Sjekk så på andre siden. Hvis for kort må du slakke på strekkfisk til øvre toppvant på den andre siden alt . stramme hvis for lang. Når mastetoppen er rett i båten strammer du likt antall omdreininger på strekkfiskene til topp vant på hver side. Kikker du opp langs masten og ser at den bukler seg litt øverst kan du stramme på de nedre toppvant hvis du har slike. Juster til masten er rett. Øvre toppvant røres ikke etter at dette. Kan event. strammes til korrekt wirespenning senere (se nedenfor). Skal masten stå rett eller vil du ha litt mastelogging bakover. Som Walter sier blir båten mer logjerrig hvis masten heller bakover og er båten i utgangspunktet er logjerrig vil du kanskje ha toppen litt fremover. Jeg har ca. 14m mast fra dekket, og har logget toppen ca. 10 cm bakover. Henger en tung skiftenøkkel i bomløfter el. storseil fall og henger denne ned i en bøtte med vann. Måler ved bommen ca. 10 cm fra bomløfterfallet og inn til mastens aktre ende. Kunne hatt opp til 14cm, men klarte ikke å stramme akterstaget mer (kunne ha satt forstagfestet et hull høyere opp, men synes 10 cm mastelogg holder lenge - driver ikke med regatta seiling og har rullemast). Toppvant og akterstag skal ha 15% av maks wirespenning. Prøvde med tommestokk-metoden som beskrevet av Dedekam, men strammet og strammet og fikk ikke noe 4mm glippe nederst mot strekkfisk- har nå derfor i dag kjøpt inn en Vaiert for 6-8mm wire som jeg skal bruke til å teste wire spenningen med. Tester wirespenning på en side og justerer med like mange omdreininger på hver side. Vil du ha litt mastebøy fremover strammer du fremre undervant med like mange omdreining fra såkalt håndstramme (så mye du klarer å stramme for bare hånd uten verktøy). På min masthead har jeg halve langskipsbredden av masten i fremoverbøy - målt fra f.eks. bomløfter fall stramt loddrett ned og inn til akterdel av masten ved området med maks mastebøy. Er masten 20cm bred blir avstanden her 10cm. Etter at fremre undervant er strammet, strammes aktre undervant litt med like mange omdreininger. Aktre/bakre undervant skal bare hindre masten i å bøye seg ennå mer fremover så disse trenger ikke strammes spesielt hardt. Resten av rigg trimmingen må gjøres ved seiling på kryss. Sjekk at masten er rett hele veien - juster evnt. nedre toppvant. Sjekk om f.eks. babord fremre undervant sagger ved kryssing på styrbord halser. Juster fremre undervant slik at det ikke sagger, men heller ikke mer. Sjekk tilsvarende ved kryssing på babord halser. Gjør som andre her anbefaler, kjøp Dedekams rigg og seil trim bok (eller CD'en da får du ennå flere illustrasjoner), print screen/paste inn i WORD sidene som er interessante og print disse ut for å ha med i båten ved riggtrimmingen. Kan bestille CD/boka i alle bokhandlere så slipper du event. porto/fakturagegyr ved kjøp på internett. Til slutt må sies at jeg er ingen riggekspert så de med innsigelser eller andre gode trimtips får komme på banen. Redigert 29.April.2005 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 (redigert) Synes introen virket fin, jeg. Skal bare nevne at strekkfisker er en veldig dyr fisk, og de kan innimellom skjære seg. Vær derfor forsiktig når du skal stramme, smør godt og sørg for at det ikke er smuss. Tørk vekk overflødig smøring slik at du ikke flekker til seilene (btdt). Slik Atletico nevner, kan det derfor være en fordel å etterstramme likt på begge sider under en frisk kryss slik at man tar inn eventuell slakk i lesiden. Da er ikke strekkfisken så belastet når man skrur på den. Må gjøres med litt forsiktighet slik at riggen ikke blir satt for stramt. Geir Redigert 29.April.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.