Jump to content

Erfaring med KAD44? positivt/negativt

enter4u

Recommended Posts

44 er en god konstruksjon og en solid maskin.

Samme blokka som 41 og 41 er kjent som en meget god maskin. 44 er videreutviklet 43 med elektronisk styrt dieselpumpe og EDC. Blokka er beregnet for å vare ca 10.000 timer før massivt overhaling må gjøres (fullstendig nedplukking av veiv/stempler/foringer/++++) Får den sitt vedlikehold gir den ganske problemfritt båthold. KAD44 er ofte skrudd sammen med DPE drev. Et av de mest stabile og gode drevene Volvo har laget.

Dårlig rykte? Sikker på at det ikke er KAD42 du snakker om? 42 har et mer eller mindre fortjent frynsete rykte.

2 ting med 44 (og 300)

-De forlanger gode startbatterier forid EDC krever 10.5V minimum når maskinen startes.

-ventillokket er en dustekonstruksjon fordi når ventilene skal justeres må dieselrørene av. Konstruktøren av dette skulle vært skutt.

mvh

Windy37GM

Med 2 xKAD44 i kjelleren og hadde det også for 2 båter siden

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jøss. Nå ble jeg litt overrasket her. Trodde 42 var en bra motor. Er jo bare reimhjulet som er annerledes enn på 43 mener jeg??? Jeg vet at KAD300 har en merkelig momentkurve. Hvordan ser kurven ut på 44? Den motoren jeg tenker på er overhalt for 130.000,- i 2013 Står det i annonsen. 44 EDC. Båten er en Wellcraft.

Så jeg bør heller gå for en 44 enn en båt med 42 altså?

Mjaa...

Eneste feilen med 42 er oljerutingen. det aller siste som får olje var underspylingen av stemplene. Siden oljen da kunne være full av urenheter, skjedde det at dysene tettet seg=full skjærings pga manglende oljekjøling av stempelet.

mange av 42 er "bygget om" til 43 oljeruting uten at jeg vet det spesisifkt. Det skal være flere forskjeller mellom 42 og 43, maange av delenummeren er forskjellig. På den annen side er det plenty 42 som går og går. En båtvenn av oss har 2xKAD42 som rusler og går i en 36 fots båt fra 1997. Hvis man skifter olje nye hyppigere enn foreskrevet burde det gå bra. men mhp et salg en gang, ville ikke jeg hatt 42. Båter med 42 har en tendes til å være betydelig billigere enn tilsvarende med 43 eller 44 nettopp pga ryktet. Et rykte jeg nå er med på å distribuere :-(

Konklusjon: Jeg ville heller hatt en 44 enn en 42, men jeg kan ikke alt heriverden :-)

mvh

Windy37GM

Med 2 x KAD44 og trives med det. Bortsett fra ventiljustering, konstruktøren skulle fortsatt vært kjølhalt :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...