Jump to content

Smøring av glider/mastespor

Maika

Recommended Posts

Jeg tar denne frem igjen.

Brukte gårsdagen til å stikke ned og reklamere litt hos min seilleverandør, UKSyversen i Smögen. Reklamasjonen gjalt plastglidere som setter seg fast under haling, låring (reving) av seil. Min kontakt der er "Dallas" Dahlström. Mannen sitter inne med dyp detaljkunnskap om de forskjellige svenske- og andre riggleverandører. Min riggleverandør har et spesielt spor i masten (Skarven). Jeg fikk kjøpt glidere med ruller til en fraksjon av de 24 000 som er nevnt på denne tråden tidligere. Da jeg fortalte om hvordan jeg herjet med å smøre sporet for å få gilderene til å gli, ristet Dallas på hodet og mente at så omfattende smøring ikke var nødvendig. Han slang med en håndfull plastglidere også, med beskjed om at han gjerne vil ha tilbakemelding om disse funker bedre enn originalen (som også skulle fungere). Så da har jeg 12 "rulleglidere" en håndfull plastglidere, i tillegg kjøpte jeg et par taljeblokker med hundsvott og pappegøyekrok og 13 sjakler. Hele greia kom på under SEK 5 000.

Og, foruten prisen: Topp mottakelse, dyp fagkunnskap og topp service. Hulda er ikke på lønningslista til UKSyversen, det kan kanskje virke slik.

Det enkleste er jo om det finnes kjemiske løsninger etter spray-på-tørk-av metoden. Jeg prøvde mye foskjellig på min forrige båt. En annen mulighet som ble diskutert men ikke prøvd, er å bytte ut noen av nylongliderne med metallvogner. Disse har hjul med kulelager. Jeg vil tro dette er dyre greier, men du trenger kanskje bare å erstatte noen av gliderne, feks. de som er nærmest de største spilene.

Måtte bare avslutte dette, for sist søndag prøvde vi de nye gliderene. Under er rapport som lovet til UK Syversen, attn. Lennart "Dallas" Dahlström:

Lennart

Ref. besøk hos deg 17.05.2005.

Gliderene ble montert sist søndag.

Når man ser på de originalmonterte gliderene som er HA91 virker disse ok når man prøver hver enkelt i mastesporet. Det samme gjelder de medsendte HA90. Begge gliderene går med god klaring og gir ingen indikasjon på at de skal kunne henge seg opp. Imidlertid fungerer disse dårlig under heising av seilet. Presset blir såvidt stort at plastsjaklene nede på midten av seilet ryker under heisingen.

Jeg fikk medsendt noen gildere med 4 ruller som ligger an mot utsiden av masten (ikke Rutgerson). Disse gliderene er vesentlig lenger enn HA-typen. Ved bruk av disse gliderene gikk seilet så lett opp at min kone greide å winche opp seilet. Heisingen ble m.a.o. perfekt med disse gliderene.

Min teori er at sporet i masten er for dypt. Dette fører til at gliderene "tverer" under belastningen ved heising/låring. Denne problematikken blir eliminert med lengre glidere med utvendige ruller.

På en båt jeg hadde var det et problem med dette.

Gliderne i mastesporet kilte seg fast.

Byttet ut alle gliderne fra den runde typen til en type som var halvrund.

Da holdt plastklipset fra seilet igjen før det kilte seg og seilet gikk lett opp og ned.

Kjøpte en neve hos Aker for noen få kroner.

Store Norske Kullseilingskompani.

nå viser jeg vel min uvitenhet, men kan sånne flotte "kulelagervogner" monteres på gamle "pæreformede" gullfargede master ? Hva koster noe sånt ?

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk montert in Fredrikson rullesleider(kulelager) i 2003, og verden ble en helt annen.

Bare det og få ned mitt fullspilede storseil kunne til tider være en stor jobb, da det ikke vill ned på spiler og vind.

Men rullesleidene kommer alt rett ned.

reving , fryktelig enkelt.

Og det beste , er at alt går inne i den orginale masteprofilen.

Kan anbefales.

http://www.ronstan.dk/english/Text/Ballslide/index.htm

(Denne bruker jeg)

The new BSZ-N profile is mainly made to fit Z-Spar and Performance Spar masts.

Snakk med den lokale Elvstrøm forhandler.

Jeg fikk storseilet mitt omsydd + sleider for 10300.-

Storen min er fullspilet (4 spiler) og 31,5 m2

MIN beste invistering. :seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...