Spiff79 Startet 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2015 På tampen av sesongen i fjor, kjøpte jeg en 2004 Uttern D55 med en Mariner 135 Optimax bensin motor Da dette er mitt første møte med båt-verdenen er jeg naturligvis VELDIG uerfaren. Motor har jevnlig vært inne på service av forrige eier, noe jeg også akter å gjøre. Båten sitt primærbruk siste årene, og fremover, vil være typisk en og annen helg i perioden mai-september, samt i sommerferien. (dagsturer) Timetelleren viser ca 600 timer. dvs. ca 50-60 timer pr. år, og jeg antar den vil ligge på det bruket i mitt eie også. Det jeg lurer på er hvor ofte en slik motor må inn på service? Ser av kvitteringene som fulgte båten, at forrige service var på våren i fjor, hvor de i tillegg til olje, også skiftet impeller. Skal en slik motor inn på service hvert år med dette bruket, eller kan jeg ta utgangspunkt i timetelleren? Til info så lagres båten i oppvarmet hall hele tiden utenom sesong. På forhånd takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 (redigert) Giroljen bør skiftes hvert år, og kompressorreima sjekkes. Og så er det jo greit å prøve å unngå eller fjerne evt. kondensvann på tanken som samler seg i vannavskiller i motor (som må tømmes). Anoder må sjekkes, også interne anoder i motorblokka hvis det finnes. husker ikke på sparket. Men du må jo få tak i et serviceskjema hvis det ikke står i instruksjonsboka. Mange av disse tingene er jo enkle å gjøre selv hvis man gjør de rett da Impeller kan vare i mange år, selv om noen bytter den altfor ofte. Termostatene kan stå litt kinkig til på disse V6 motorene med innsprøytnig såvidt jeg husker. Men de varer jo noen år de også. Redigert 2.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spiff79 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Takk for svar :) Slik jeg tolker svaret ditt, så er det gjerne fornuftig å levere båten inn på kontroll/service hver vår, uavhengig av antall timer bruk pr. sesong... ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Ja hvis du ikke syns det er for dyrt, og evt. gjør det selv da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spiff79 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Dyrt er det, men har verken tid eller kunnskap til å ta det selv :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.