GeirKS Startet 28.April.2005 Link til dette innlegget Startet 28.April.2005 Er det noen som har tips til hvordan man mekker baugspryd (mer eller mindre) selv, med ankerrulle for stort Bruce/CQR anker? Hulda har jo hatt bilder av et fint og solid baugspryd her tidligere. Selve sveisingen har jeg noen som kan ta seg av, men jeg må konstruere baugsprydet og få bøyd rørene... Alle tips mottas med takk. Geir Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Er det noen som har tips til hvordan man mekker baugspryd (mer eller mindre) selv, med ankerrulle for stort Bruce/CQR anker? Hulda har jo hatt bilder av et fint og solid baugspryd her tidligere. Selve sveisingen har jeg noen som kan ta seg av, men jeg må konstruere baugsprydet og få bøyd rørene... <{POST_SNAPBACK}> Jeg har konstruert et og fikk sveiset det i SF og utstyrte det med teak. En nokså kortfattet beskrivelse burde ligge på http://www.macgregorsailors.com under modification page - exterior. Riktignok uten ankerrull. Eller for å gjøre saken litt kortere: her ligger'n Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Hvem var det som laget den for deg da? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Hvem var det som laget den for deg da? <{POST_SNAPBACK}> Ååååh hva het de...? På Ski. Ett eller annet med .....Industrier. Stens Industrier? Men det er vel hvem som helst som kan bøye og sveise som kan gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Det stod en artikkel i seilmagasinet for noen år siden. Kokebok i egenprodusert baugspyd. Jeg tror jeg tok vare på den, skal se hva jeg finner. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Huldas anbefaling er at du kjøper en lengde med 50 mm polerte rør, 2 stk 90 graders bend for dette røret. Har du en middels dyktig sveiser, vi han kunne ta seg av resten. Du trenger dessuten et par 4 mm tykke platebiter for å lage braketter der du skal skru det fast i skroget, noe rundt- og flatjern for stagfester og ankerrulle. Noen platebiter for å stive av selve kontruksjonen. Selve ankerrullen(e) kan et lokat dreierverksted ta seg av. Rullene kan dreies av nylon, teflon eller liknende. Hvis du da ikke kjøper noen standardruller hos Biltema. Men disse rullene vil bli langt dårligere enn dem du ville kunne få dreiet. Har du en skikkelig e-mailadresse som kan ta noen Mb, kan jeg sende deg noen bilder som kan brukes som ikke målsatte konstruksjonstegninger. Servicen kjenner ingen grenser.... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Har du en skikkelig e-mailadresse som kan ta noen Mb, kan jeg sende deg noen bilder som kan brukes som ikke målsatte konstruksjonstegninger. Servicen kjenner ingen grenser.... <{POST_SNAPBACK}> Det trenger han ikke! Vi kan legge disse tegningene i dokumentarkivet Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Huldas anbefaling er at du kjøper en lengde med 50 mm polerte rør, 2 stk 90 graders bend for dette røret. Et dumt spørsmål fra noen som ikke er i metall industrien; får man ferdig polerte bend også? Har du en middels dyktig sveiser, vi han kunne ta seg av resten. Du trenger dessuten et par 4 mm tykke platebiter for å lage braketter der du skal skru det fast i skroget, noe rundt- og flatjern for stagfester og ankerrulle. Ok, høres jo greit ut... Noen platebiter for å stive av selve kontruksjonen. Selve ankerrullen(e) kan et lokat dreierverksted ta seg av. Rullene kan dreies av nylon, teflon eller liknende. Hvis du da ikke kjøper noen standardruller hos Biltema. Men disse rullene vil bli langt dårligere enn dem du ville kunne få dreiet. Dreiinga kan jeg fikse selv, har det noe for seg med vipperulle egentlig? Ser ikke helt fordelen med vippe, blir bare mer leamikk. Kunne tenke meg et 20 eller 30 kgs Bruce anker. Har du en skikkelig e-mailadresse som kan ta noen Mb, kan jeg sende deg noen bilder som kan brukes som ikke målsatte konstruksjonstegninger. Servicen kjenner ingen grenser.... IM avsendt... Takk for svar, Geir Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 (redigert) Sjekk denne http://www.nbmarine.se/ Mvh Hasse Redigert 28.April.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Hulda Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Et dumt spørsmål fra noen som ikke er i metall industrien; får man ferdig polerte bend også? Ja, hvis det er problemer vil Clas Ohlson poleringsett fikse det uten vansker. Dreiinga kan jeg fikse selv, har det noe for seg med vipperulle egentlig? Ser ikke helt fordelen med vippe, blir bare mer leamikk. Kunne tenke meg et 20 eller 30 kgs Bruce anker. Huldas 20 kg Bruce dundrer på plass uten vippe-mikk. Krever litt diameter på rullen og at senter på rullen ligger litt lavt. GeirKS har nettopp mottatt noen Mb i bilder, jeg har ikke tegning av saken. Den ble liksom bygget ut fra tilgjengelig skrapjern (AISI 316L) og "hvordan tingene ble etter hvert"-planlegging. Det fungerer helt fint, bortsett fra at jeg må ha noe kraftigere waterstag. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Hei, Har laget, dvs tegnet et slikt selv, og fått Weberg i Fredrikstad til å bøye sveise og polere for noen år siden. I dag produserer han for Båtsystem AB i Sverige, som igjen er leverandør til den norske importøren i Arendal, Rassmussen engros. Om han tar slike privatoppdrag i dag vet jeg ikke, men han er storprodusent av syrefast til lystbåtindustrien og du blir sikret et perfekt resultat. (Og kanskje du betaler litt ekstra for dette). Selv har jeg brukt King Starboard fra Maritim istedenfor teak, og er veldig fornøyd med dette. Om du ringer meg kan jeg kanskje maile tegninger og bilder. tlf 95885262 Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Hei JRK, takk til deg også for svar. Jeg har tenkt på Weberg, men jeg sitter med en følelse av at det kommer til å bli nokså dyrt. Arbeidene derfra holder liksom høyeste kvalitet og finish, og prisen er jo deretter. Forresten så kommer syrefasten fra Rassmussen nå fra Kina, det sa i alle fall representanten derfra på messa. Jeg har planer om å flytte forstaget frem på baugspydet, og rigge et avtagbart kutterstag der forstaget var. Det ble så vanskelig å feste kutterstaget bak ankerboksen pga diverse som er vanskelig å forklare uten bilder, og det eksisterende baugsprydet er i veikeste laget som ankerplatform for 20 kg Bruce. Så da kan jeg jo like godt lage et nytt baugspryd, det må nok lages forholdsvis solid hvis jeg skal flytte forstaget frem. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 ..det må nok lages forholdsvis solid hvis jeg skal flytte forstaget frem.... Ja, det er nok best at det er solid. 4mm gods i rørene ? LH kan kanskje advise noen brukte drilling pipes, de burde duge.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Morten_L Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Jeg har planer om å flytte forstaget frem på baugspydet, og rigge et avtagbart kutterstag der forstaget var. Det ble så vanskelig å feste kutterstaget bak ankerboksen pga diverse som er vanskelig å forklare uten bilder, og det eksisterende baugsprydet er i veikeste laget som ankerplatform for 20 kg Bruce. Så da kan jeg jo like godt lage et nytt baugspryd, det må nok lages forholdsvis solid hvis jeg skal flytte forstaget frem. Geir <{POST_SNAPBACK}> Jeg har et baugspyd på ca 1m på Moodyen, der forstaget er flytta helt frem, og jeg har et kutterstag der forstaget stod. Dette trenger visse modifikasjoner på bla teakdekket som må fornyes og ankerrulla som må flyttes da ankeret henger seg fast i staget som går ned til stevnen. Men selve spydet er solid og greit. Kan prøve å få tatt noen flere bilder av det hvis du er interessert? Har desverre ingen bilder av spydet med riggen oppe på pc'en Morten Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Takk for innspill Morten. Se om du kan få tatt et bilde av innfestingen i glassfiberen også. Noen som har tips til leverandør av 50mm polert syrefast rør i Oslo/Akershus/Østfold som er villig til å selge èn lengde? Og som Suzuki er inne på, hvilken veggtykkelse er passe på dette? 4 mm høres litt Hulda ut, sånn rent umiddelbart. Kollider med en supertanker og redd baugsprydet, liksom. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Takk for innspill Morten. Se om du kan få tatt et bilde av innfestingen i glassfiberen også. Noen som har tips til leverandør av 50mm polert syrefast rør i Oslo/Akershus/Østfold som er villig til å selge èn lengde? Og som Suzuki er inne på, hvilken veggtykkelse er passe på dette? 4 mm høres litt Hulda ut, sånn rent umiddelbart. Kollider med en supertanker og redd baugsprydet, liksom. Geir <{POST_SNAPBACK}> Skal prøve å få tatt noen bilder og måle litt tykkelser mm i helga, må få lånt et kamera da noen har funnet det for godt å stjele mitt , men det ordner seg sikkert. Morten Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 23.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Takker for alle svar og skisser som er mottatt. Etter å ha regnet litt på kreftene som er i sving er jeg litt bekymret for belastningen på baugsprydet... Hva er "normal vinkel" på vaterstaget i forhold til f.eks. horisontalplanet? Et overslag viser at baugsprydet blir skjøvet akterover med en kraft på 2,24 ganger forstagspenningen, og kreftene i vaterstaget er 1,94 ganger forstagsspenningen. Med 10 mm forstagswire og et ønske om å ikke lage nye svake ledd i kjeden blir jo dette veldig omfattende å feste til båten Men - jeg kan jo ha regnet feil Fysikken er litt rusten... Muligens er det enklere å rigge til et kutterstag bak i ankerboksen allikevel... Geir Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Jeg har kutterstaget bak i ankerboksen. Ingen vellykket løsning for å seile med to forseil. OK for å seile med stormfokk. Kunne kanskje funke for å seile butterfly, men der er dobble likrenner i forstagsprofilen bedre egnet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Muligens er det enklere å rigge til et kutterstag bak i ankerboksen allikevel... Geir <{POST_SNAPBACK}> Hej Geir! har du några skisser du kan lägga ut? tror man skall gå opp några dimensioner på waterstaget jmf med förstaget og sen feste det strax över vattenlinjen, då får du ett 'drag' som er nesten parallellt med plasten. (i mitt fall förlänga stävskenan) så att festet er fördelat över flera bultar ! tror inte man skall göra waterstaget i ngt rör eller massivstang....har sett alldeles för manga sådana som varit i bryggor! wire er nog rett! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Jeg har kutterstaget bak i ankerboksen. Ingen vellykket løsning for å seile med to forseil. <{POST_SNAPBACK}> hur stort avstånd tror du man behöver för att kunna sätta dubbla försegel på säg halvvind / kryss ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) hur stort avstånd tror du man behöver för att kunna sätta dubbla försegel på säg halvvind / kryss ? <{POST_SNAPBACK}> Er veldig usikker. Planen er å flytte beslaget i dekk ca 60 cm. akterover, og beslaget i masten 30 cm. ned. Omfattende jobb, så det blir nok ikke tid foreløpig. Jeg kan ikke finne noen tommelfingerregel om hvor stor avstanden skal være for at seilene skal trekke riktig. Kanskje båten min kan brukes som eksperimentbåt? Det er boret så mange hull i den allerede at en fem/seks fra eller til gjør ikke noe. Redigert 23.Mai.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 det blir ju ganska omfattande jobb om man inte kan dra nytta av skottet til ankarboxen! för stunden, er jag inne på att ha ett lösttagbart inre förstag på ankarboxskottet en kryssfock på rulle på ordinarie förstag og en genua 150% på rulle på peket, men som sagt det er tankar 'för stunden' og dessa ändras fra tid til annan !! (det er ju ganska omfattande jobb o tillverka det der peket om det skall hålla!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 det blir ju ganska omfattande jobb om man inte kan dra nytta av skottet til ankarboxen! för stunden, er jag inne på att ha ett lösttagbart inre förstag på ankarboxskottet en kryssfock på rulle på ordinarie förstag og en genua 150% på rulle på peket, men som sagt det er tankar 'för stunden' og dessa ändras fra tid til annan !! (det er ju ganska omfattande jobb o tillverka det der peket om det skall hålla!) <{POST_SNAPBACK}> Yepp, det blir omfattende å flytte festet, men jeg tror jeg har en løsning. Jeg har et skap oppunder dekk fremme i forpiggen. Jeg tenkte å lime inn et dekkspant av Divinycell med så mye bue som jeg har plass til så langt akterover i dette skapet som mulig. Deretter plukke av garneringen på skrogsidene og fordele kreftene nedover i skroget vha glassfiber UDM eller kullfiber. En slags halv webspant. Det indre forstaget mitt er løst, jeg setter det med Vari-Vant. Ligger vanligvis langs masta. Jeg setter det på to minutter. Blir lite brukt siden jeg ikke kan bruke to forseil på lange strekk. Jeg planlegger på sikt en rullegennaker på peke. Jeg er for lat til å seile spinnaker. Dessuten hadde det vært litt av et syn med en C32 med tre forseil Det stod forresten en Båtsystem peke på båten min. Jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor det ble fjernet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) Tillater meg å komme med et lite innlegg, i og med at jeg har laget greia og det holder. Bulker Hulda med en supertanker, er det naturligvis leit for tankeren, nok om det. Lurte på om jeg skulle sveise på noen tagger a la Jules Verne's Nautilus, om jeg skulle komme til å renne borti noe Tupper Ware. Det de fleste ikke trekker frem er feste av ankerrulle foran waterstaget. Det er plagsomt å ligge om natten og høre på en kjetting som gnager opp og ned på staget. Resultanten fra ankerkraften drar ikke ned eller til siden, den gir et vrimoment på konstruksjonen. Dette testet jeg mens båten lå i brygga. Denne kraften er ikke ubetydelig, og er en av grunnene til at Hulda's konsrtuksjon ble såvidt kraftig. GeirKS som med korroderende kunskaper har regnet på sakene, er nok ikke langt unna sannheten. Formelen er i sin enkelhet (c=a(squ)*b(squ)-2ab*cosC)quad, der "quad" er kvadratrot. Finner ikke hvordan man skriver inn formler her. Hva som er sikkert, er at det er et bra trykk akterover. Det skal vel ikke være noe problem i og for seg. For plastbåter vil det holde med plate på utsiden med 4 boler og tilsvarende plate som skive på innsiden. Waterstaget vil se et høyere strekk enn fokkestaget. Den er også grei. Dette kommer imidlertid an på den relative vinkelen mellom fokkestag/peke/waterstag. Det ser ikke pent ut om peket er i water, det bør peke litt oppover. Hulda mener at Hulda har funnet en pen vinkel. Jeg mener at Hulda har 10 mm 3-kant-trådig forstag, "veldig" sterkt. Jeg har lagt inn et 14 mm kaldvalset AISI 316L rundtjern som waterstag. Det er nok litt i underkant, og jeg vurderer nå å gå opp til 20 mm. Det viser seg at det er vanskelig å holde forstaget stramt med full (ut)rulle på genoaen ved frisk bris og mer. Jeg strammer og strammer akter, og det tøyer og tøyer foran. Waterstaget ligger der og strekker i sitt elastiske modus. Det virker som om dette staget må være så overdimensjonert at man får tilstrekkelig motkraft før man entrer inn i elastisk modus. Man bør kanskje vurdere å benytte riggwire istedenfor stangstål. Hulda er jernbåt og synes rundtjern er ok. Hulda er utstyrt med rullegenoa forut og flyttbart kutterstag med selvslående kryssfokk. Sistnevnte er ikke installert enda, forhåpentligvis vil det skje til helgen om ikke Admiralen har andre planer. Avstanden mellom stagene er ca. 2 meter, dette regner jeg med er fint seilbart på bidevind. Jeg var ute på en liten testtur i går kveld med Admiralen. Vi hadde byttet glidere på storseilet. Hulda luffet avgårde for løy vind forenom tvers i 4- til 5 knop. Perfekt, Admiralen var imponert. Bedre kan det ikke bli. Redigert 23.Mai.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 GeirKS, vi har her i Grimstad i kveld besøk av ei nydelig skute på rundt 35-40 fot. Kikket på baugspydet og tenkte deg med en gang. Jeg er usikker på om det er noe lignende slik du ønsker å ha det, men du kan jo sende meg mobnr på IM så skal jeg sende mms bildene (hadde ikke med kamera i bilen i dag). Dette var et nokså langt spyd, med to rulleforstag på selve spydet. Tok også bilde av feste under spyd,inkl vaiere.... Du ser om det er interessant.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.