Jump to content

Noen som har erfaring med diesel fra Oksenøya marina?

Ribtjenester

Recommended Posts

Flere merker på markedet her. Om jeg har forstått det riktig har disse http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling flere typer til diesel. Jeg hadde sendt dem en Mail ang problemet og hørt med dem hva de mener, det har litt å si hva drivstoffet inneholder for at behandlingen skal virke, bindestoffer og sånt.

Jeg vet ikke hva dere gjør videre med stasjonen på Oksenøya, men jeg hadde vært rimelig tydelig på min misnøye med fyllestasjonen. Om du hadde utlegg økonomisk Ribtjenester, ville jeg ha sendt dem kopier av dette for å vise dem hva de gjør med noen av båtmotorene.

er ikke energi1 et strøm selskap, sendte de en mail og fikk beskjed at de leverte kun strøm

Se her http://www.energi1olje.no/Batdiesel.aspx

Sitat: "Alle våre tanker leverer kun topp kvailitet avgiftsfridiesel med spesifikasjonen E590, innblandet med additivet Omega903 som gir bedre forbrenning, mindre sot, bedrer lagringsegenskaper og som forhindrer dieseldyr"

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Dere som kjører comonrailmotorer må være 100% sikker på att dere får skikkelig diesel. ta en dieselprøve og gå sammen om den, koster noen tusen kansje. i anleggsbrasjen har det vært hundrevis av motorras etter få timer pga diesel med for høy svovel som tar knekken på innjektorer og deretter brenner hull i stempel. diesel er sinnsykt viktig. svovel får du ikke bort med å tillsette addetiver. vann i diesel sliter også veldig på innjektorer. hadde jeg kjørt comonrailmotor hadde jeg tatt dieselprøve på det stedet jeg fyller

Har fylt der selv, og kjenner flere som bruker dem med dieselbil leveranser. Ryker vesentlig mindre enn når jeg har fått mgo på tanken, så masse svovel tror jeg ikke det kan ha vært når jeg har fyllt. Men jeg tusler stort sett rolig av gårde, så om trøkket i toppfart er redusert har jeg ikke prøvd. Har ikke opplevd soting heller. Sætre leverer vel edel og ren vare - men det koster jo en del mer der. Kanskje en grunn for det, da. Men også der er det noen kr i rabatt å hente ved større kvanta.

Viktig å nevne at uansett hvilket merke man velger så må man undersøke om tilsettningen binder seg til vann.

Commonrail systemet i moderne motorer liker vann særdeles dårlig og tilsettningen man bruker må være sånn at den ikke binder seg til vann.

Det kan jeg skrive under på av smertlig erfaring!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Svar fra energi1olje - dieseltank Oksenøya

Dieselkvalitet er og vil nok alltid være et evig diskusjonstema hos oss båtfolk, men det er i utgangspunktet ikke så uoversiktlig dette med forskjellige kvaliteter. Om norsk diesel generelt er for dårlig eller ikke er ikke noe jeg vil gå inn på her.

energi1olje leverer kun Anleggsdiesel med dieseltilsetning av type Omega 903 på alle sine dieseltanker beregnet til fylling av båter. Dette er den diesel kvaliteten som tilsvarer EN590 standarden som en del nevner i sammenheng med diesel til båt. Vi kaller denne diesel Avg.fri desel Optimal.

Dieselen kjøpes gjennom Exxon Mobile (Esso), og lastes på Statoil sitt anlegg på Sjursøya. Det er her stort sett alt av diesel/bensin/fyringsoljer blir hentet fra uansett hvilket firma som leverer (Statoil,Esso,Shell,UnoX,energi1olje....) rundt i østlandet.

Hva er EN590? – det er jo det alle sier jeg skal ha

EN590 er en europeisk produktstandard som all diesel som skal selges til biler til EU må oppfylle. Dette er dieselen som du får på en hvilken som helst bensinstasjon,

og som for mange er bedre kjent som blank diesel, men i bransjen heter denne Autodiesel.

I drivstoffprisene i Norge ligger det en del avgifter, og den som er mest vesentlig i denne settingen er veibruksavgiften som ligger i Autodiesel (EN590) på kr 3,75.

Regjeringen har valgt og ikke straffe landbruk og anleggsmaskiner med veibruksavgift da disse stort sett ikke benytter veien våre, og det har derfor dukket opp et særnorskt diesel produkt som heter Anleggdiesel. (Dette produktet er også kjent som avgiftsfri diesel og farget diesel.)

For å kunne skille disse to produktene slik at en ikke skal bli fristet til avgifts svindel inneholder Anleggdiesel grønnfarge. Grønnfarge er ikke en spesifikasjon i EN590, og en kan derfor i utgangspunktet ikke kalle Anleggdiesel for EN590. En annen forskjell fra Anleggdiesel og Autodiesel er innhold av biodiesel (FAME). I henhold til EN590 spesifikasjonen kan Autodiesel (EN590) inneholde inntil 7% biodiesel, og dette innblandes i all autodiesel i Norge. I Anleggdiesel finner vi ikke innblanding av biodiesel (FAME). Det er mange diskusjoner på hvorvidt innblanding av biodiesel er bra for motoren, men da dette ikke blandes inn i Anleggdiesel tar vi heller ikke denne diskusjonen her.

Så for at du som båteier skal slippe å betale veiavgift på drivstoff som allerede er dyrt nok til båten din, må du ta til takke med en diesel som er tilnærmet «99,8%» EN590. Forskjellen er farge som ikke har noe å si på kvaliteten, og ingen innblanding av biodiesel (FAME), som de fleste kanskje vil mene bare er en fordel. Skal du da ha 100% EN590, må du ta båten på land og fylle på en hvilken som helst bensinstasjon, og i tillegg betale minimum 3,45 kroner mer pr ltr i veibruksavgift.

MGO

En annen kvalitet en kan få fylt på båten er Marine Gas Olje (MGO). Det er en dieselkvalitet beregnet for større skip og gamle motorer. Største forskjellen på Anleggsdiesel og MGO er svovelinnhold. MGO inneholder inntil 500ppm svovel, mens Anleggdiesel inneholder kun 10ppm svovel. Noen båteiere sverger til denne typen diesel da de mener svovel gir mer power til motor,men dette skal en kun kunne få gjennom egne marinaer som selger MGO, eller ved bestilling og fylling rett fra tankbil. Denne dieselen er noen øre billigere i innkjøp enn Anleggdiesel, så om noen velger å selge denne som Anleggdiesel og topp kvalitet er umulig for båteier å vite, så her er det et pålitelighets spørsmål mellom deg og leverandør.

Det finnes stort sett ikke flere kvaliteter diesel enn de som nå er nevnt, men det finnes mange forskjellige navn på de forskjellige produktene.

Hvorfor noen har hatt dårlig erfaring med fylling på våre stasjoner kan jeg dessverre ikke gi noe godt svar på, men må tillates å si at dette like gjerne være andre tilfeldigheter. Vi leverer som sagt kun Anleggdiesel på våre stasjoner. Dieselen kommer fra seriøse leverandører som Exxon Mobile og Statoil. Alle stasjoner sjekkes for vanninnhold jevnlig, og bra omsetning på våre tanker gjør at dieselen er «fersk» da vi fyller tankene våre opptil 2 ganger i uken i sommerperioden. Vi tilsetter også all våre diesel tilsetningen Omega903. Tilsetningen Forhindrer forbrenningen og hindrer svoveltæringer. Forlenger drivstoffdysens levetid. Løser opp avleiringer i brennstoffanken og i rør, og forhindrer nye avleiringer.. Bakterieforbyggende formula (mot dieseldyr).

Ved fylling av drivstoff fra våre tanker skal du ikke være i tvil om at du kun får den beste kvalitet diesel til din båt.

Mvh

Thomas Kristiansen
Daglig leder for energi1olje og båteier som fyller med beste samvittighet på Oksenøya og våre andre dieseltanker.

bilde

Svar fra energi1olje - dieseltank Oksenøya

energi1olje leverer kun Anleggsdiesel med dieseltilsetning av type Omega 903 på alle sine dieseltanker beregnet til fylling av båter. Dette er den diesel kvaliteten som tilsvarer EN590 standarden som en del nevner i sammenheng med diesel til båt.

Flott at dere svarer direkte i denne tråden.

Vil det si at det også i fjorårets sesong (2014) kun ble levert Anleggsdiesel ved samtlige leveringer til tankanlegget på Oksenøya?

Jeg er en av de som merket vesentlig mer sot rundt eksosutløpet etter at jeg begynte å tanke på Oksenøya i fjor og vurderer en analyse. Oksenøya er forøvrig det eneste stedet jeg tanket i 2014.

I flatt sollys ser man også antydning til lett røyk på tomgang slik jeg også har sett på VP D6 motorer med akseldrift og eksosutløp over vann som har tanket samme sted.

Derfor spørsmålet om det kun ble solgt Anleggsdiesel også i 2014.

Dette er en nyere Cummins QSB 5,9 CR motor som tidligere har vært rimelig ren rundt utløpet bortsett fra en topping av tankene (ca35% av tot kapasitet) på flekkerøya i 2013 hvor jeg fikk lignende sot rundt utløpet, dog mer beskjedent enn i fjor.

Jeg har også kjørt båten min på avgiftsbelagt diesel jeg regner med er EN590 hjem fra Nederland. Det ble ca 110 motortimer og etter det jeg erindrer var det mindre sot på hele den turen enn jeg nå har på noen få timers gange.

Takk for svar.

Mvh. SAP

• 1 måned senere...

Vil det si at det også i fjorårets sesong (2014) kun ble levert Anleggsdiesel ved samtlige leveringer til tankanlegget på Oksenøya?

.............................

Jeg er en av de som merket vesentlig mer sot rundt eksosutløpet etter at jeg begynte å tanke på Oksenøya i fjor og vurderer en analyse. Oksenøya er forøvrig det eneste stedet jeg tanket i 2014.

I flatt sollys ser man også antydning til lett røyk på tomgang slik jeg også har sett på VP D6 motorer med akseldrift og eksosutløp over vann som har tanket samme sted.

Derfor spørsmålet om det kun ble solgt Anleggsdiesel også i 2014.

Savner svar på spørsmålet over

Mvh. SAP

• 3 uker senere...

Det ble kun levert dieselkvalitet i 2014 som nevnt over, anleggsdiesel (farget diesel). Samme diesel som hentes ut av Statoil, Esso og Shell.

Det eneste vi gjør i tillegg er å tilsette en dieseltilsetning som skal gi dieselen noen bedre egenskaper. Om dette kan være grunn til at noen av dere har hatt dårlig erfaring er kanskje en mulighet. I følge leverandøren av tilsetningen, skal ikke dette ha noe å si.

Bruker noen av dere som har hatt dårlig erfaring en egen tilsetning ved fylling?

bilde

Det ble kun levert dieselkvalitet i 2014 som nevnt over, anleggsdiesel (farget diesel). Samme diesel som hentes ut av Statoil, Esso og Shell.

Det eneste vi gjør i tillegg er å tilsette en dieseltilsetning som skal gi dieselen noen bedre egenskaper. Om dette kan være grunn til at noen av dere har hatt dårlig erfaring er kanskje en mulighet. I følge leverandøren av tilsetningen, skal ikke dette ha noe å si.

Bruker noen av dere som har hatt dårlig erfaring en egen tilsetning ved fylling?

Takk for svar ang 2014.

Ang egen tilsetting så har jeg ikke brukt noe. Kun dieselen fra dere i hele 2014. Men før opplaget i oktober tilsatte jeg en skvett BioProtect 2.

Dette med sotingen hos meg og andre, samt effekttapet som RibTjenster merket blir en gåte når du bekrefter at det ble solgt Anleggsdiesel i fjor også... Det er jo beste dieselen for båtmotorer.

Jeg har noe avtapp fra tankene fra i fjor, så jeg får heller sende inn til analyse for å prøve å få rede på om det er noe med tankene mine. Har dog aldri hatt en dråpe vann eller grums ved avtapping av jurene i tankbunnen eller i grovfilteret.

Ang Omegatilsetting så synes hvertfall jeg det er en stor fordel at dieselen man kjøper ikke er tilsatt noe som helst ved salg.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...