Jump to content

Tips til båtplass for liten seilbåt (Trondheim)

68-eren

Recommended Posts

Hei!

Til høsten vil jeg etter all sannsynlighet flytte til Trondheim for å begynne og studere. I den forbindelse ønsker jeg å ha med meg seilbåten min (22 fot), dersom det er mulig å oppdrive en båtplass i Trondheimsområdet. Har snakket med enkelte båtforeninger, men har forstått det slik at man i mange av foreningene må melde seg inn for å kunne sette seg på venteliste for en eventuell plass. Ønsker helst ikke å betale medlemskontingent i massevis av båtforeninger for så å kanskje ikke oppnå noe som helst, særlig med tanke på at det fortsatt ligger et stykke frem i tid..

Lurer derfor på om det finnes noen her inne med lignende erfaringer, eller som kjenner til tilgjengelige båtplasser i marinaer (evt. private plasser) rundt Trondheim. Det er jo ikke snakk om en særlig stor båt, og jeg stiller forholdsvis små krav til båtplassen (kan godt ligge longside/ytterst på en flytebrygge, strøm og diverse fasiliteter er ikke nødvendig)

Tips og råd mottas med takk :flag_bp:

Takk for svar!

Jeg vil jo anta at etterspørselen etter plasser som dette er stor, men det er jo selvsagt verdt et forsøk :smiley:
Med tanke på plassering så det i hvert fall sentralt nok ut for meg, det er uansett ikke snakk om å bruke båten daglig.

Som en nødløsning, hvordan vil gjestehavna i Trondheim fungere som permanent plass? Tenker da først og fremst på vind/bølger når det stormer, eventuelt også is om vinteren. Noen som kjenner til mulighetene for en langtidsavtale her? (jeg vet at andre gjestehavner har denne muligheten, i hvert fall i vinterhalvåret..)

Håper at noen vet mer om dette enn jeg gjør :worry::sailing:

Det er stort sett ledig i elva( var i sommer hvertfall) og lite i kanalen hvor seilbåt er mest egnet. Det er mange bruer i Trondheim så du må se hva som passer best.

Har du snakket med Trondheim seilforening? Mulig de kan få plassert en så liten seilbåt en plass..

Evt hommelvik, men det er 20 km fra byen ..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Trondheim havn leier ut vinterplasser i gjestehavnene. Havna i kanalen ved jernbanestasjonen er mest brukt. Det ryktes at det er planer om en ny gjestehavn innerst i brattørbasenget, der hurtigbåtene lå tidligere. I tilfelle vil også denne havna kunne være egnet.

Isproblemene er i hovedsak i selve Nidelva samt i Dokkbasenget og Rosenborgbasenget ved Solsiden.

Det kan også hende at Trondheim Båtforening har plasser for utleie/fremlie om vinteren. Du bør uansett ta en telefon til dem. Jeg har oppfattet det slik at det er langt mindre etterspørsel etter båtplasser nå enn det var for noen år tilbake. Er du heldig får du tilbud om plass straks dersom du blir medlem.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...