Jump to content

Feste av flåte på hyttetak

ydalir

Recommended Posts

Heisann.

Poenget med krybba er at flåten skal ligge godt, slik at den ikkje kan henga fast i noko, om den skal utløysast.

Flåten bør jo festast med ein hydrostatutløysar, som gjer at flåten din automatisk blir utløyst når båten din kommer eit par meter under vann.

http://www.indonetwork.net/kpm_marine/850849/hammar-h20-hydrostatic-release-unit-hru.htm

Redigert av Steini (see edit history)

Jeg har for min del akkurat flyttet flåten ned fra hyttetaket, og ut på pushpit (flyttet krybba med kontaineren). Rasjonalet bak dette er at om behovet for flåte skulle være tilstede, er ikke hyttetaket et sted man vil være.. F.eks i tilfelle brann. Da blir det fort varmt der oppe, og man må forlate skuta lenge før den synker. I tillfelle alvorlig grunnstøtting, skjer dette da mest sannsynlig i meget dårlig vær/sikt. Da har man antakelig heller ikke lyst til å klatre opp der.. Mulig jeg ikke har sett alle scenario klart, men å kunne låre den raskt fra styreposisjon fremstår som trygt for oss.

Noen bekjente av meg kom i havsnød i stor sjø i Nordsjøen. De hadde flåten i krybbe på hyttetaket og det var helt utenkelig å bevege seg frem for å frigjøre flåten under de rådende forhold. De ble berget av RNLI som utrolig nok klarte å sette mannskap ombord hos dem og også feste sleper.

Flåten bør altså være tigjengelig fra cockpit!

Guest Avmønstret#

Er ikke stolt av det men stroppet flåta med bagasjestropper foran masta (i container). Utløsertauet til flåten er festet i en ring i bunnen av masta. Planen er å kappe stroppene og hive flåten overbord. Men som tidligere nevnt virker det temmelig håpløst å ha den foran på dekk hvis været er utfordrende...

Men tross alt bedre med flåte ombord enn ingen flåte pga manglende krybbe.

Ser på Pushpit som en bedre løsning.

Skrekk senario:

Brann i glassfiberbåt er (i likhet med en gass eksplosjon) en voldsom sak. Sjansene for ødelagt hyttetak er stor.

Er man på havet i uvær og får en rulling vil mast og rigg mest sansynlig bli revet løs. Da vil hyttetaket bli et uholdbart sted å oppholde seg.

Skulle kjølen falle av under seilas, eller etter en kraftig grunnstøting, så vil man med relativ stor sansynliget havne opp ned i løpet av kort tid (kanskje sekunder).

Gitt at man havner i en av situasjonene nevnt over, hvor tror man da at det er enklest får tak i/ frigjort redingsflåta?

Det er vel åpenbart at hyttetaket, eller dypt nedunder i en cockpitbenk ikke er stedet å oppbevare flåten.

En hydrostatisk utløser på flåte montert ute kan være redningen, men det skal minst 2m vanndybde til for at den løser seg ut, så kanskje det ikke skjer?

Vår konklusjon på dette er at flåten må monteres slik at den er tilgjengelig for manuel frigjøring nærmest uansett hvilken posisjon båten befinner seg i. Det er selvfølgelig ikke mulig, med bare en flåte ombord, men ved å feste den på rekka akter vil den i svært mange av de over nevnet situasjoner kunne frigjøres. Viktig da er at kniv er festet i umiddelbar nærhet av flåten slik at selv om båten ligger opp ned, og mannskapet har havnet i vannet, så har en hjelpemider for hånden til å kutte den løs. Skulle man av en elller annen grunn ende opp med ei skute som synker under beina på en, så er det en mulighetene for at en hydrostatutløser redder dagen, om flåta er plassert ute. I cockpitbenken derimot....

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)

Tror det er vanskelig å gjøre slike havarivurderinger. F.eks er brann i maskinrom en sannsynlighet. Hvor er best plassering da? En seilbåt har minst volum i forskipet og om den springer lekk vil båten stå på nese med hekke oppe. Best plassering ? Hydrostatisk utløser tre i funksjon når båten er sunket. I åpen sjø og i dårlig vær vil flåten være blåst ut i synsranden og mannskapet ligger kaver, i beste fall i overlevelsesdrakt, og kan se fram til en langsom død.

Poenget med disse scenariene jeg beskriver er at man har liten mulighet for å forutse hva som kan være den mest gunstig plassering. Det viktigste etter min mening er at alle voksne og halvvoksne ombord er opplært til og kan klare å utløse flåten, og at den er festet til fartøyet, at en har kniv tilgjengelig for å kutte fortøyningen når en er kommet ombord. Personlig holder jeg faktisk en knapp på en bra gummibåt (oppblåst) til kyst- og ferieseilas, uten att en av den grunn kutter ut flåten.

OBS: Ser nå at jeg skriver mye likt som Gyda, men med noen variasjoner :-)

Redigert av pettersand (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...