Jump to content

Hvilken 2-komponent lakk til cockpit-lukene?


Herman

Recommended Posts

Cockpit-luke er slitne. De er pusset og tatt med hjem. Nå er det tid for lakking. Siden de står ute i vær og vind vil jeg bruke 2-komponent lakk. Jeg har sett på Hempel sin, men den er jo priset som det skulle være gull! Maritim skal ha 638 kroner/liter (479,- for 0,75 l) SeaSea en hundrelapp billigere, men likevel uforskammet dyrt.

 

Noen som har tips om et annet merke/butikk? Tilgjengelig i Oslo/Akershus.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Har brukt Biltema sin en del og er fornøyd med denne, både når det gjelder finish og slitasjestyrke. En forholdsvis slitesterk lakk, har brukt den blant annet til stripa i vannlinja, et par luker og under alle dørkplatene. Vannlinja tok jeg for tre år siden og den er fremdeles blank og fin, ikke tegn til slitasje, selv om fendrer har ligget inntil og gnikket til tider.

 

Tenker du sprøyte eller rulle lakken? Selv har jeg brukt mest mohairrulle, med OK resultat, spesielt på mindre flater. Skal du lakkere større flater med rulle må du stå på skikkelig og sørge for å alltid ha en fuktig part å rulle mot så det ikke blir ruglete skille. Lakkens åpningstid er begrenset i romtemperatur, litt bedre når det er kjøligere i lufta. Så ved lakkering av større flater er det lurt å gå tilbake der man nettopp har vært og rulle over for å holde området fuktig før man lakkerer videre med nytt påfyll av lakk på rulla. Da glir lakken godt sammen og resultatet blir tilfredsstillende.

 

Har alltid slipt lett over og avfettet grundig med aceton før lakkering, noe som nesten er pensum da de fleste lakker/malinger er følsomme for underlagets renhet.

Link to post

Einig med at du bruker 2-komponent.Har sjølv god erfaring med Jotun sin lakk.Ellers går det godt an å bruke billakk,men i dag er mesteparten av den vannbasert og eger usikker på korleis den er.Veit att den er dyr.Oppsøker du eit lakkeringsverkstad hadde i allefall dei lastebillakk som var av god kvalitet men billigare.

Ellers vil eg råde deg til å ha temperatur på det du skal lakke,gjerne 20-30 grader.I tillegg kan du sette lakken i godt varmt vannbad før du lakker.Då set lakken seg fortare og du slepp sig.I tillegg flyt laken i hop.Spesielt dersom den vert sprøyta på.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hva er herdetiden på denne BT lakken?

På boksen står det overlakkbar etter 12 timer, gjennomherdet etter 3 dager.

 

Til dere som har brukt Biltema polyuretan lakk... tynner dere den ut eller brukes den utynnet? Skal brukes til å lakkere en styrekonsoll i båt.

Igjen, på boksen står det at første laget tynnes 15-20 % med tynner nr 3. Lag nr 2 tynnes 10%, deretter brukes den ufortynnet.

 

BT har mange forskjellige 2-komp lakker som har nesten lik boks. Jeg måtte lete endel før jeg fant den jeg skulle ha. Forøvrig er lakken ekstremt klar og blank. Etter det 3. laget er det vanskelig å se hvor du har lakket det 4. strøket og hvor du har helligdager  :confused:  Det anbefales 4-8 strøk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Takk for svar... en ting til jeg lurte på.. tenkte jeg skulle kjøpe en boks på Biltema... Tenkte jeg egentlig skulle bare kjøpe en boks med polyuretan maling og male 1 strøk,men kanskje det er best med 2 strøk... men kjøpte du 1boks for 1strøk og så en ny boks for 2 strøk,eller hvordan gjorde du dette... styrekonsollen jeg skal male er ikke så stor og synes det er dumt å kjøpe 2 bokser når en halv boks holder for hele styrekonsollen... Noen måte å få 2 strøk med bare 1 boks maling uten at malingen i boksen herder før 2 strøk?

Link to post

Man kan enten lakke med 1 komponent eller 2 komponent lakk. 2-komp lakk leveres som 1 enhet bestående av to bokser som er festet sammen. De blandes sammen i et bestemt forhold, men du behøver jo ikke å blande sammen alt med en gang. Med denne BT lakken skulle det blandes 1 del fra den ene boksen, og 4 deler fra den andre. For mitt lakkeprosjekt fant jeg ut at 10 gram med den ene og 40 gram med den andre var omtrent passe for ett strøk på begge lukene. Eventuell tynner has i til slutt.

 

Man trenger en beholder for den lakken som skal brukes. Den setter du bare oppå vekten, så har du full kontroll på hvor mye du heller oppi av hver komponent. Ikke bland opp mer enn du kan bruke opp før det stivner. Det står på boksen hvor lenge dette er. Så er det viktig at det blandes godt! De to komponentene i BT-lakken ser helt like ut, så man får bare blande og røre til man tror det er nok - og litt til. Etter at ønsket lakkmengde er overført fra originalboksene til "lakk-karet" setter man jo bare på lokket igjen. Som lakk-kar kan man bruke et syltetøysglass, en plastboks eller noe annet. Jeg brukte en plastboks fra kjøkkenskapet og fikk kjeft. Den var visst nokså dyr  :blush: Enkelte plastmaterialer tåler ikke lakken og begynner å lekke. Yoghurt-beger er f.eks. ikke brukelig.

 

Fra støpejobber er jeg vant til at eventuelle pensler bare må kastes etter at første runde med polyester/duk er brukt opp. Lakkpensler er relativt dyre, så etter at den var godt gnidd av satte jeg den i et lite glass med tynneren som jeg allerede hadde. Der stod den til neste dag. Da må tynner ristes eller gnis av før penselen brukes igjen.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg har brukt den polyuretanlakken/malingen du linker til MorganX. Brukte den blant annet på stripa langs vannlinja og stripa lengre oppe på skroget, under alle dørkplatene ombord, på et par luker og til planlokket til pickupen.

 

Med denne lakken/malingen er det slik at herderen er klar (gjennomsiktig) og basen har farge i seg. Blandingsforhold 1:4, altså 1 del herder til 4 deler base. Har som jeg skrev tildligere brukt mohairrulle med OK resultat. Har også prøvd skumrulle, også med greit resultat.

 

Så lenge lakken ikke skal sprøytes er min erfaring at det fungerer fint å påføre den ufortynnet. Matt ned underlaget først, avfett med aceton (ikke rødsprit) og pass på at du starter i en ende og lar overlappingene når du ruller alltid skje mot der du rullet sist, for å unngå ujevne skjøter mellom "rullingene". Ruller du mot en kant som fremdeles er fuktig etter forrige rulling vil lakken gli sammen (snakker om samme strøket her). Men ruller du mot et område det gikk 5-10min siden du påførte har dette allerede begynt å stivne og overgangene kan bli vanskelige å få fine. Ved lakkering av større flater er det lurt å gå tilbake der man nettopp har vært og rulle over for å holde området fuktig før man lakkerer videre med nytt påfyll av lakk på rulla. Da glir lakken godt sammen og resultatet blir tilfredsstillende.

Link to post

Prøvde med fordriver, men så lenge jeg holdt overlappende flater (i samme strøk) fuktige synes jeg jobben var lettere og resultatet ble OK. Med fordriver måtte jeg jobbe så aktivt både med påføring og fordriving samtidig at det ble mer stress enn gøy da den lakken "setter seg" litt for fort etter min smak. Resultatet, hvis jeg var for treig, var at det ble striper i overgangene som ikke jevnet seg skikkelig ut. Mulig det hadde vært bedre om det hadde vært to om jobben da man skal jobbe rimelig kjapt når det gjelder større flater. En kamerat malte en kapellhenger med den svarte polyuretanlakken, ble krise på den første siden (både med tanke på resultatet og stressfaktoren), men på de andre sidene fikk han hjelp av en annen til å gå etter, da ble resultatet mye bedre  :smiley:

Link to post

Biltemas lakk er av helt grei kvalitet. Den produseres og leveres av Carboline i Drammen og holder god industrikvalitet. Kan nok ikke måle seg med de dyreste billakkene ifra f eks PPG i finish,  men til en båt er dette mer enn godt nok og god kvalitet i forhold til pris. Med f eks en avsluttende vannsliping med 2000-korning og påfølgende polish så blir det skinnende blankt. Tilsvarende polyuretanlakk kjøpt i bulk/større kvanta ligger på omkring  kr 70-100 pr liter for minimum 20 liter fra industrilakkleverandørene som Carboline, Jotun, Hempel osv.

 

Når det gjelder mekanisk slitestyrke, vedheft og UV-bestandighet (tåle sollys) så er Biltemalakken fullt på høyden. Generelt er to-komponent polyuretan den beste top coaten til ditt formål. Hvis du sliper ned til bart metall på luken, så anbefaler jeg å først legge på en epoksy grunning. Spiller ingen rolle hvilken. Grunnen til å velge epoksy er å få vedheft mot underlaget. Hvis luken er av plast er det ikke så kritisk med grunning men generelt er det alltid en fordel med epoksy under polyuretan. Lykke til.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...