magnuje Startet 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2015 Skal ettermontere en skjøteløper til storseilet på min seilbåt og er litt bekymret for de første hullene jeg skal lage i det fine dekket mitt. Kom over noe som heter bytul tape som skal være bedre egnet (lettere?) enn sika for å få det tett. Noen som har erfaring med bytul og sika som kan gi meg et tips om hva jeg bør satse på? Link til noen som bruker bytul her: http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Du har funnet en utmerket side for mye DIY. Jeg har brukt Butyltape på te-pakking av rekkestøtter, pullerter mm. Et utmerket produkt. Det holder seg fleksibelt for all fremtid. Skrog og overbygg på min 32 år gamle seilbåt har butyl i sammenføyningen, og den er fortsatt myk og fleksibel. Følg oppskriften på den nettsiden du linket til. Om du skal sette gjennomgående hull et sted det er distansemateriale, bruk epoxyfylling i hullet, slik at det ikke kan komme vann inn. Blir det stor belastning på stedet, bruk en bakplate på innsiden for god fordeling av belastningen. Butyl er renslig å jobbe med, uten tilgrising. Det blir anbefalt å stramme til bolten litt og litt. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Takk for svar! Annet enn mer gris, hva er ulempen med sikaflex i forhold til butyl? Og hvilken løsning gir enklest/minst jobb med et bra nok resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Lang tråd om dette her: http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/63554-bedding-deck-hardware-butyl-tape.html Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Sika og tec7 vil jo herde/ bli hardt og dermed mindre fleksibelt. Ved belastning kan den alltids glippe med tid og stund. Butyl beholder fleksibilitet og er mere tilgivende ved bevegelse. Du pakker det pent rundt bolt eller skrue, ferdig. Ingen maskering eller søl. Husk rengjøring mot flatene. Gjerne rubb med våtslipepapir. Hvordan der beslaget ut som skal festes i dekket? -det er verdt å nevne at man ikke bruker butyl under vann, på skroggjennomføringer eksempelvis. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Da blir det bytul! Har ikke kjøpt skjøteløperen enda, men ser ut til at det er en forsterkning på dekk der den skal festes (har sett flere søsterbåter med løper montert). Så forhåpentligvis slipper jeg å bygge med epoksy. Etter man har borret, er det lett å se om det er enkeltlaminat eller sandwitch? Kommer tilbake med erfaringer etter hvert Redigert 5.Januar.2015 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.