Jump to content

CAT C9 erfaring

ole-m

Recommended Posts

C9 er vel en generator motor opprinnelig, rekke sekser på ca. 9 liter og nesten tonnet tung, finnes i mange utgaver både med og uten turbo. Det ligger mye info på nettet om denne maskinen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En skal ha en voksen båt for å 2 stk C9 ACERT i kjelleren, den veier tross alt 1175 kg uten gear. Det blir jo nesten 2,4 tonn pluss litt til for gearene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Generelt, den gangen jeg jobbet hos CAT, var marine hvite motorer. Stasjonær, anlegg og bil var gule. Men det ble nok montert noen stasjonær motorer som fremdrift også. Det var ikke helt konsekvent. Cat oljefiltre var blant annet produsert av Fleetguard. Og så var det slik etter hvert at CAT kjøpte opp andre produsenter som hadde anvendbare produkter. Blant annet ble det kjøpt opp en fabrikk som produserte batterier av ønsket kvalitet, en produsent av gravemaskiner som Eder (populært kalt Ederpillar) etc. etc. Derfor er det ikke underlig at det dukker opp andre varianter av CAT motorer heller. Det å 'brande' er noe CAT har gjort i mange årtier.

Helt riktig Marida. Motorene heter 3126 dita. Og det er en 2 cabiner.

Akkurat nå ramlet det inn en SP 100 hekktruster som skal inn til våren. Har solgt plotter på FB og inn med en ny Raymarine A125, samt raycam 100 ryggekamera. Ut med teppe og inn med nye tepper. Så 2015 blir et modifiseringsår.

Ellers er båten rund i formene overalt. Fra 2006 fikk den et mer kantet utseende. Begge kler den. God i sjøen, drivstoffgjerrig grunnet at eksosen går ut under båten. Dette løfter båten og i følge Engelsk test MBO bruker den ca 76 liter i timen på 25 knop. Vi har aldri målt. Den skal makse 34 knop. Litt usikker på det :). Materialene so er brukt er av høy standard og synes den har et moderne design. Vår er prod i 2001.

Synes likevel at FB på en engelsk P, F eller Sealine har bedre utnyttelse av FB. Men for oss bra nok, selv uten wetbar. Etter oppgradering vil den ha stort sett det meste av utstyr. Det er en 220 båt og Generator er et must

Da den er gassfri. Ellers bra oversikt ute som inne fra begge styreposisjoner.

Guddal på forumet har en lik båt, også 2001. Begge solgt nye i Norge

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

3208 V8 er en gammel konstruksjon (1975?) som er kjent for å være tørst. Den med høyest effektuttak på 435 hk har jeg lest om rådebrudd mer en en gang.

Fra 2000-2001 ca tror jeg det var mest 3126B på 425 og 450 hk. Samme motoren som sitter i AZ 39 og 42 men da med 355 og 385 hk. Det er litt å lese om 3126 også, men de mest alvorlige tingene (støpefeil på blokker f.eks) gjaldt tidlige årganger før de var aktuelle i AZ46.

3126 og pre- Common Rail C7 og C9 har et spesielt innsprøytningssystem med elektronisk styrte hydrauliske injektorer som de kalte for HEUI. Man kan lese litt om det her: http://pdf.cat.com/cda/files/87775/7/pehp9526.pdf

c9 på 510 hk finnes i båtene etter ca 2004. Ikke lest mye negativt om den.

Hadde vel rangert C9 høyest om budsjettet strekker til og hadde nok holdt meg unna 3208

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...