ole-m Startet 5.Januar.2015 Del på Facebook Startet 5.Januar.2015 Lurer på en Azimut, i denne sitter det 2 stk Caterpillar C9 i. Finner lite eller ingen omtaler om denne her på forum. Er det noen som vet noe om disse ? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Heter de ikke noe mer? 3116, 3126 3208 eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 C9 er vel en generator motor opprinnelig, rekke sekser på ca. 9 liter og nesten tonnet tung, finnes i mange utgaver både med og uten turbo. Det ligger mye info på nettet om denne maskinen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 3116, 3126 3208 eller noe slikt? Jo, dersom det er en Caterpillar motor. C9 er svjv en FPT motor som er malt gul. Som C 0.7 er en VP D1-20. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 (redigert) Caterpillar C9 ACERT Redigert 6.Januar.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 som er malt gul. Subsidiert hvit om det er marine. Bare for å være pirkete. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Og for å pirke enda mer. Siste båten jeg jobba på hadde en Caterpillar 3612 DITA i kjelleren. Og den var gul som en påskekylling. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Har litt erfaring med C9 som nød-/havnegenerator. Tror det var lite problem med den og det virket som en ganske solid konstruksjon. Hadde eg vært på utkikk etter en båt med denne motoren, så hadde den ikkje skremt meg bort fra salget. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 En skal ha en voksen båt for å 2 stk C9 ACERT i kjelleren, den veier tross alt 1175 kg uten gear. Det blir jo nesten 2,4 tonn pluss litt til for gearene Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marida Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Se der ja, lærte litt i dag også. De fleste 3208 er vel gule orginalt? Det er vel en V8 på omtrent 11l, grom lyd i allefall. Det er vel servicenettet ifm Cat som de fleste blir "skremt" av. Ikke konstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg har et par hvite Cat i kjelleren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Generelt, den gangen jeg jobbet hos CAT, var marine hvite motorer. Stasjonær, anlegg og bil var gule. Men det ble nok montert noen stasjonær motorer som fremdrift også. Det var ikke helt konsekvent. Cat oljefiltre var blant annet produsert av Fleetguard. Og så var det slik etter hvert at CAT kjøpte opp andre produsenter som hadde anvendbare produkter. Blant annet ble det kjøpt opp en fabrikk som produserte batterier av ønsket kvalitet, en produsent av gravemaskiner som Eder (populært kalt Ederpillar) etc. etc. Derfor er det ikke underlig at det dukker opp andre varianter av CAT motorer heller. Det å 'brande' er noe CAT har gjort i mange årtier. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg har et par hvite Cat i kjelleren. Hei Baatsman Regner med at vi er nærmeste naboer i havna. Har du varmtvannsbereder med sirkulasjon gjennom motorene? Jeg har 2 stk. 3116 og skulle gjerne sett hvor man henter slik sirkulasjon på disse. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hvilken type båt har du Baatsman, ser ut som en azimut ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hei Ligger ikke i Oppegård. Har flyttet båten ut til Hvaler. Ellers har jeg 3126 med varmtvann med sirk. Skal ta noen bilder. Det er riktig at det er en Azimut 42. Meget godt fornøyd med en godt skrudd båt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Marida Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Baatsmann, var det deg vi hilste på i Strømstad i høstferien? Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hei Ligger ikke i Oppegård. Har flyttet båten ut til Hvaler. Ellers har jeg 3126 med varmtvann med sirk. Skal ta noen bilder. Det er riktig at det er en Azimut 42. Meget godt fornøyd med en godt skrudd båt Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Er det cat c9-3126 motoren din hetter ? Og AZ 42 fly med 2 eller 3 kabiner ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 C7 er etterfølgeren til 3126. Kom vel i ca 2003-4 og fikk etterhvert CR system (2007?). Ca 7,2 liters volum i begge. De nyere CAT motorene heter C7, C9, C12, C18 og C32 og henspeiler ca sylindervolum i liter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 (redigert) Helt riktig Marida. Motorene heter 3126 dita. Og det er en 2 cabiner. Akkurat nå ramlet det inn en SP 100 hekktruster som skal inn til våren. Har solgt plotter på FB og inn med en ny Raymarine A125, samt raycam 100 ryggekamera. Ut med teppe og inn med nye tepper. Så 2015 blir et modifiseringsår. Ellers er båten rund i formene overalt. Fra 2006 fikk den et mer kantet utseende. Begge kler den. God i sjøen, drivstoffgjerrig grunnet at eksosen går ut under båten. Dette løfter båten og i følge Engelsk test MBO bruker den ca 76 liter i timen på 25 knop. Vi har aldri målt. Den skal makse 34 knop. Litt usikker på det :). Materialene so er brukt er av høy standard og synes den har et moderne design. Vår er prod i 2001. Synes likevel at FB på en engelsk P, F eller Sealine har bedre utnyttelse av FB. Men for oss bra nok, selv uten wetbar. Etter oppgradering vil den ha stort sett det meste av utstyr. Det er en 220 båt og Generator er et must Da den er gassfri. Ellers bra oversikt ute som inne fra begge styreposisjoner. Guddal på forumet har en lik båt, også 2001. Begge solgt nye i Norge Redigert 6.Januar.2015 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ole-m Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Har også tittet litt på AZ46 fly, i disse sitter det ofte tamd75p ser jeg. Er vp og cat på samme kvalitetsnivå ? Jeg har en følelse at vp er mye mere kurant her på berget ihht, service og deletilgang ? Og det ser ut som AZ46 har en mye bedre innredet fly ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 TAMD 75 i Azi 46? Har ikke sett de med VP før. De jeg har sett har hatt CAT 3208 V8 på de tidlige modellene. Så noen med 3126 på 455 hk før C9 overtok i ca 2004. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ole-m Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Ok, da er det nok jeg som har sett feil. Men jeg ser az46 er ganske lik fra 97 til 08. Men motortypen har endret seg noe underveis. Er det noen spesiell type motorer man bør velge ? Og om noen modeller av disse man bør styre unna ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Nyere Azimut har både Cat og Cummins. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 3208 V8 er en gammel konstruksjon (1975?) som er kjent for å være tørst. Den med høyest effektuttak på 435 hk har jeg lest om rådebrudd mer en en gang. Fra 2000-2001 ca tror jeg det var mest 3126B på 425 og 450 hk. Samme motoren som sitter i AZ 39 og 42 men da med 355 og 385 hk. Det er litt å lese om 3126 også, men de mest alvorlige tingene (støpefeil på blokker f.eks) gjaldt tidlige årganger før de var aktuelle i AZ46. 3126 og pre- Common Rail C7 og C9 har et spesielt innsprøytningssystem med elektronisk styrte hydrauliske injektorer som de kalte for HEUI. Man kan lese litt om det her: http://pdf.cat.com/cda/files/87775/7/pehp9526.pdf c9 på 510 hk finnes i båtene etter ca 2004. Ikke lest mye negativt om den. Hadde vel rangert C9 høyest om budsjettet strekker til og hadde nok holdt meg unna 3208 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.