Jump to content

En liten fortelling om min Saga 32.


Tallisman

Recommended Posts

Jeg har en Halvplanende Saga som er Bygget i 1997. På 17 år har det vært minimalt med problemer med denne båten.det eneste som er skiftet er Simmerringer i Hylse. En joystick for betjening av Baugpropell . En Stoppsolenoide på motoren.dette vil altså si att det båten har krevd av utgifter på 17 år er ca 3000kr. Regner da ikke med serviceutgifter til Oljer og slike ting. Syns dette er så enestående att det er verd og fortelle litt om. Baugpropell går fremdeles like fint som da den var ny. Trimflapser går like fint som ny . Varmeapparat går like fint som ny .Yanmaren på 222hk ser fremdeles ut som den er splitter ny den starter umiddelbart uavhengig av utetemperatur og ryker ikke i det hele tatt motor og SF Gear er pottetett derfor ser også motorrommet ut som den dagen båten var ny. Kjøleskap går fremdeles like fint . Kontrolboxer på gass og gear er manuelle disse har aldrig vært rørt disse går fremdeles silkemykt og virker helt perfekt. Kort sagt alt i og på denne båten har altid virket.Båten er fremdeles helt tett i alle vinduer og vil nesten også påstå att alt av innredning og puter bortsett fra litt falming på puter så ser dette og nesten som nytt ut. Båten har i alle år ligget på Sjøen hele året rundt. Jeg har i alle år startet alt som kan gå rundt ca hver 14 dag . Lurer på om det er denne rutinen med og starte absolutt alt hver 14 dag som har gjort til att alt har virket så fint eller om det er att det er ett godt valg av selve Båtfabrikat og Motor. Dette er ikke ett forsøk på og skryte av noe som helst det er bare en ærlig historie om hva som har skjedd med denne båten.For alt det jeg hvet så kan det jo være att etter jeg har fortalt denne historien så mulig det kommer det ene etter det andre som det blir noe galt med det gjenstår og se.

Link to post

Jeg er ikke det minste overrasket, du har jo en Saga med Yanmar-motor! Selv har jeg en Saga27 1986 modell med Yanmar som jeg har hatt siden 1987 som jeg aldri kommer til å bytte ut!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kan du dele litt ytterligere erfaringer om båten din? Hva synes du er de åpenbare og gledelige fordelene med båten? Hvilken utfordringer har du erfart (evnt ting du savner/mener burde vært løst annerledes)?

. Det gledelige er att Båten er veldig solid bygget flott og godt plastarbeid som er helt fritt for støpefeil. Innvendig under benker og i skap er plastarbeid og finish meget bra. Solid og godt bygget innredning av beste kvalitet fra norsk møbelfabrikk ingen ting som detter lett Sundt på denne innredningen. På grunn av att båten har ett kraftig og godt avstivet og tjukt skrog så er båten totalt fri for vibrasjoner i alle turtall. Heltrukket kjøl i hele båtens lengde fører til att Båten har liten avdrift ved manuvrering i sterk vind.med enspaks kontrollbox ute på akterdekk og inne i salong har jeg altid følt att og håndtere denne båten har vært veldig greit.Den langtrukne kjølen fører også til att båten er veldig retningstabil uansett fart så dette er ett godt skrog og kombinere med Autopilot ikke mye vingling her. Sjøegenskapene er meget gode så lenge en får Sjøen inn foran for tvers så går båten som ett lokomotiv gjennom sjøen. Skal være stor sjø før en føler att en må redusere farten har aldrig opplevd ett bunnslag enda. Som alle andre båter så har jo også denne båten sine minussider. Ett av minussidene er att båten har ett slankt skrog 315 bredt jeg skulle gjerne ønsket att att det var bortimot 335 dette hadde ført til att båten hadde hatt mye bedre bæring ut i sidene. Sjøegenskapene ved stor sjø aktenfor tvers kunne vært bedre her har jeg funnet ut att Ved og redusere farten ned til 5-6-7 knop så oppfører båten seg noenlunde tilfredsstillende. På grunn av att jeg tror att det og finne en båt der alt er som en ønsker og att det ikke finnes minussider er helt umulig så må jeg si att jeg er veldig fornøyd med båten
Link to post

Ja som du skriver så er Saga 29 10 centimeter bredere en 32. Men 29 er vel bortimot en liten meter kortere også.Tatt i betraktning att det er stort sett like Bruktbåtpriser på 29 og 32 så vil jeg tro att siden Saga 32 føles merkbart mye større i Salong og ellers så vil jeg påstå att en får mer båt ved og gå for 32. Men som du selv skriver så er jo smaken forskjellig. Uansett vil jeg tro att hvis en finner velholdte exemplarer av 29 og 32 til rigtig pris med Yanmar motor så er begge båttypene fornuftige kjøp.

Link to post

Passer en litt på og holde noenlunde lik veskemengde på Tankene om bord så føles ikke båten som Rank. Men som på de fleste andre båter som har 2 Dieseltanker så bør en exempelvis ikke kjøre tom Babord tank før en vender bryteren over på Styrbord. med andre ord jeg passer på og forbruke Diesel fra begge tankene slik att begge tanker er tomme samtidig.

Link to post

Kjekt å høyre du er nøgd med båten, men og drar fram minussider. Slik skal det vere. Ingen båtar er utan minussider, men eit kompromiss, og so er det opp til den einskilde å vurdere kva ein vil legge mest vekt på. Men at Saga er kvalitetsbåtar er det ingen tvil om. Berre å håpe at ikkje ogso dette verftet må gje tapt for import, men får vel litt drahjelp no på grunn av svak krone.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...