Tallisman Startet 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2015 Jeg har en Halvplanende Saga som er Bygget i 1997. På 17 år har det vært minimalt med problemer med denne båten.det eneste som er skiftet er Simmerringer i Hylse. En joystick for betjening av Baugpropell . En Stoppsolenoide på motoren.dette vil altså si att det båten har krevd av utgifter på 17 år er ca 3000kr. Regner da ikke med serviceutgifter til Oljer og slike ting. Syns dette er så enestående att det er verd og fortelle litt om. Baugpropell går fremdeles like fint som da den var ny. Trimflapser går like fint som ny . Varmeapparat går like fint som ny .Yanmaren på 222hk ser fremdeles ut som den er splitter ny den starter umiddelbart uavhengig av utetemperatur og ryker ikke i det hele tatt motor og SF Gear er pottetett derfor ser også motorrommet ut som den dagen båten var ny. Kjøleskap går fremdeles like fint . Kontrolboxer på gass og gear er manuelle disse har aldrig vært rørt disse går fremdeles silkemykt og virker helt perfekt. Kort sagt alt i og på denne båten har altid virket.Båten er fremdeles helt tett i alle vinduer og vil nesten også påstå att alt av innredning og puter bortsett fra litt falming på puter så ser dette og nesten som nytt ut. Båten har i alle år ligget på Sjøen hele året rundt. Jeg har i alle år startet alt som kan gå rundt ca hver 14 dag . Lurer på om det er denne rutinen med og starte absolutt alt hver 14 dag som har gjort til att alt har virket så fint eller om det er att det er ett godt valg av selve Båtfabrikat og Motor. Dette er ikke ett forsøk på og skryte av noe som helst det er bare en ærlig historie om hva som har skjedd med denne båten.For alt det jeg hvet så kan det jo være att etter jeg har fortalt denne historien så mulig det kommer det ene etter det andre som det blir noe galt med det gjenstår og se. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hei Det høyrest jo særs bra ut! Kor mange timar har motoren gått? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Jeg er ikke det minste overrasket, du har jo en Saga med Yanmar-motor! Selv har jeg en Saga27 1986 modell med Yanmar som jeg har hatt siden 1987 som jeg aldri kommer til å bytte ut! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tallisman Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Yanmaren har fått godt stell med oljeskift hvert år og er gått ca 1400 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Saga og yanmar er kvalitet det er det vel ingen tvil om.Å holde det tørt i kjølsvinet er svært viktig for å holde motoren og andre komponenter fine og rustfrie. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bergen dørk Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Er dette en Saga 32, kanskje? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tallisman Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ja det er rigtig Båten er en Saga 32. Kommentar fra moderator: Har oppdatert emnetittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Så gøy å høre Det å starte opp alt som går rundt jevnlig er nok lurt. Fint med en tråd som ikke handler om plunder og heft, du har etter min mening full rett til å skryte av båten din Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Kan du dele litt ytterligere erfaringer om båten din? Hva synes du er de åpenbare og gledelige fordelene med båten? Hvilken utfordringer har du erfart (evnt ting du savner/mener burde vært løst annerledes)? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
cosmic Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Dette var trivelig lesing. Lykke til videre med båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Så flott. Sier ikke så rent lite om eieren heller da. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Kan du dele litt ytterligere erfaringer om båten din? Hva synes du er de åpenbare og gledelige fordelene med båten? Hvilken utfordringer har du erfart (evnt ting du savner/mener burde vært løst annerledes)?. Det gledelige er att Båten er veldig solid bygget flott og godt plastarbeid som er helt fritt for støpefeil. Innvendig under benker og i skap er plastarbeid og finish meget bra. Solid og godt bygget innredning av beste kvalitet fra norsk møbelfabrikk ingen ting som detter lett Sundt på denne innredningen. På grunn av att båten har ett kraftig og godt avstivet og tjukt skrog så er båten totalt fri for vibrasjoner i alle turtall. Heltrukket kjøl i hele båtens lengde fører til att Båten har liten avdrift ved manuvrering i sterk vind.med enspaks kontrollbox ute på akterdekk og inne i salong har jeg altid følt att og håndtere denne båten har vært veldig greit.Den langtrukne kjølen fører også til att båten er veldig retningstabil uansett fart så dette er ett godt skrog og kombinere med Autopilot ikke mye vingling her. Sjøegenskapene er meget gode så lenge en får Sjøen inn foran for tvers så går båten som ett lokomotiv gjennom sjøen. Skal være stor sjø før en føler att en må redusere farten har aldrig opplevd ett bunnslag enda. Som alle andre båter så har jo også denne båten sine minussider. Ett av minussidene er att båten har ett slankt skrog 315 bredt jeg skulle gjerne ønsket att att det var bortimot 335 dette hadde ført til att båten hadde hatt mye bedre bæring ut i sidene. Sjøegenskapene ved stor sjø aktenfor tvers kunne vært bedre her har jeg funnet ut att Ved og redusere farten ned til 5-6-7 knop så oppfører båten seg noenlunde tilfredsstillende. På grunn av att jeg tror att det og finne en båt der alt er som en ønsker og att det ikke finnes minussider er helt umulig så må jeg si att jeg er veldig fornøyd med båten Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Interessant! Jeg har selv vurdert S32, men synes at S29 er mer attraktiv grunnet at den er 325 bred + at jeg liker innredningsløsningen på denne bedre. Men smaken er jo som baken. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tallisman Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Ja som du skriver så er Saga 29 10 centimeter bredere en 32. Men 29 er vel bortimot en liten meter kortere også.Tatt i betraktning att det er stort sett like Bruktbåtpriser på 29 og 32 så vil jeg tro att siden Saga 32 føles merkbart mye større i Salong og ellers så vil jeg påstå att en får mer båt ved og gå for 32. Men som du selv skriver så er jo smaken forskjellig. Uansett vil jeg tro att hvis en finner velholdte exemplarer av 29 og 32 til rigtig pris med Yanmar motor så er begge båttypene fornuftige kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 (redigert) Enig, men oppleves S32 som rank? Det er få S29 med Yanmar, men derimot med de bunnsolide VP 41/43 - motorene. Redigert 6.Januar.2015 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tallisman Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Passer en litt på og holde noenlunde lik veskemengde på Tankene om bord så føles ikke båten som Rank. Men som på de fleste andre båter som har 2 Dieseltanker så bør en exempelvis ikke kjøre tom Babord tank før en vender bryteren over på Styrbord. med andre ord jeg passer på og forbruke Diesel fra begge tankene slik att begge tanker er tomme samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Kjekt å høyre du er nøgd med båten, men og drar fram minussider. Slik skal det vere. Ingen båtar er utan minussider, men eit kompromiss, og so er det opp til den einskilde å vurdere kva ein vil legge mest vekt på. Men at Saga er kvalitetsbåtar er det ingen tvil om. Berre å håpe at ikkje ogso dette verftet må gje tapt for import, men får vel litt drahjelp no på grunn av svak krone. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Alle båter har sine pluss og minus. Kun de som lyver så godt at de tror det selv har den perfekte båten under alle forhold. Saga er flotte båter og kvaliteten er god da de fleste ser fabrikknye ut etter 10 års bruk. Med jevning ettersyn og vedlikehold så holder ting lenge. At man har lave reparasjons kostnader er ikke bare flaks. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Fint å høre Tallisman, har nettopp fått oss Saga og gleder oss til å ta den i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Gratulerer med en meget flott Båt. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.