Jump to content

Bytte motor Skilsø 23, forslag?

scheen

Recommended Posts

Så da var det motoren død og forhåpentligvis snart godt begravet.

Har en Skilsø 23 som opprinnelig hadde en VP MD11

Denne ble byttet ut med en Yanmar 2qm20, som nå har vandret videre til dødsriket, eller ihvertfall har drivhjulet sagt takk for seg, så det spiser tenner på starteren og viseversa, så nok er nok, nå skal det inn en ny motor.

Men, og her kommer utfordringen. Hva skal inn?

Ser mye poster om forskjellige varianter, men for å være ærlig, dette kan jeg ingenting om, jeg skal ha en båt som virker, så jeg slipper å bruke de neste somrene med rompa i været og late som jeg skrur motor.

Hva vil herrefolket anbefale?

Gjerne noe som er lettkjørt, lite vedlikhold og enkelt for en fyr som nå har eid båt i fire år og skrudd mer enn han har kjørt.

Jeg kjøpte en kina motor, en 3sylindra Izuzukopi på 27 hester til min snekke. Den har nå gått to sesonger uten noe kluss. Brååker godt, men virker greitt. Importøren har fulgt opp, jeg var litt nervøs for det elektriske, men de har forklart hvordan de har "fornorska" el-anlegget.

Min motor fikk jeg med aksel og propell og ferdig installert for samme pris som en Yanmar kosta for bare metallklumpen.

har nå kjørt min 3cyl 21hk kina kubota fra telemark trade 1 sesong og 180t. dei småfeil som den hadde i starten ble kjapt fikset opp i av leverandøren uten diskusjoner.(dryppe lekkasje i pumpe+tennings låsen fra wema fusket avogtil) er hittil fornøyd med TDpower motoren og telemark trade sin positive og gode kundebehandling. selfølgelig vet jeg at ved et salg engang så er nok annenhåndsverdien lavere med et nytt og ikke så kjent merke her i norge.jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge Telemark trade har vert i bransjen. nå har han vel fått ett agentur til så det tyder muligens på at firmaet har visjoner om å leve videre.

Har kjempegode erfaringer med motorer fra craftsmanmarine.com . Det er kvalitetsmotorer med basemotor fra mitsubishi, eksosbend i bronse og elkomponenter fra Bosch. Har levert disse motorene til både fritidsbrukere og fiskere som bruker båten mange timer hver dag og aldri hatt en reklamasjon til dags dato. En 27 hk eller 42 hk passer fint til båten din. Prisene er svært gunstige og du får en motor uten registerreim (som bl.a. lombardini har) som er kostbar å skifte.

Googlet faktisk Skilsø 23 her for noen dager siden, fordi det er en båt jeg liker godt. Spesielt har jeg sans for midtskips førerposisjon. Jeg kom over denne testen fra 1991:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/skils%C3%B8-23

I følge testen er det tilstrekkelig med ca. 30 hk i denne båten. Vanlig motorstørrelse var vel Volvo Penta på ca. 25 hk, men har også sett båter med Yanmar 33 hk og Bukh 36 hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...