Jump to content

Erfaringer med bruk av moderne byggprodukter i båt?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Jeg driver på med ganske omfattende renovering av en motorbåt og har nå revet mesteparten av innredningen i hele akterlugaren. Det var mye skader i treverket pga. mange lekkasjer og diverse skadeverk tidligere eiere har utsatt båten for. Mye av innredningen er i teak, men jeg ser ingen grunn til å benytte dette hvis jeg kan unngå. Vi ønsker å få båten lysere innvendig og gjerne også benytte rimeligere alternative materialer enn teak.

Vi har også revet hele badet og holder nå på å bytte nytt med dusj. Det er uvisst hva tidligere eiere egentlig har holdt på med i båten (det er nok en annen historie, stakkars båt) så da vi begynte å rive badet kunne vi også se flere tegn på at det muligens har vært et branntilløp der engang i tiden i tillegg til diverse fuktskader. Ny dørk med sluk og varmekabel er støpt, også har vi lagt våtromsvinyl. Veggene er i ferd med å bli kledd med våtromspanel fra Alloc og mest sannsynlig kommer vi til å sette inn en vanlig servant (ja, slik folk pleier ha i hus). Det er enkelt å legge og resultatet ser ut til å bli veldig bra. Platene blir montert ihht anvisning, men også limt med ms polymer for å stive opp veggene og forhåpentligvis unngå resonans under veis.

Så er det store spørsmålet hvilke erfaringer andre har gjort i forhold til å benytte "alternative" materialer i båten? Dette er en gammel båt, som vi forsøker å gi et løft slik at vi kan ha glede av den i noen år uten å legge inn for mye penger. I taket i akterlugaren var det tidligere benyttet teakplater, men disse var både fuktskadet, utrolig mørke og stygge. Det frister ikke med noe slikt og jeg lurer derfor på å bruke ferdigmalte hvite takplater i stedet (slik som ser ut som panel). Tror kjernen på disse platene er mdf, men ikke sikker. Uansett koster de under en brøkdel og tror det kan bli ganske fint. Så er spørsmålet om noen har erfaring med hvordan slike plater ser ut etter noen år ombord i båt? Jeg har laminert igjen samtlige lekkasjepunkter i dekket så det skal ikke være noen lekkasjer i akterlugaren nå (tidligere eiere hadde fjernet teakdekket og tettet igjen skruehullene med akryl, ikke særlig smart...). Har også vurdet å skru opp furupanel, men hadde vært deilig å slippe å male ettterpå (de blir forresten ganske fine hvis en skjærer et langsgående spor på midten med byggsag, da ser de ut som jernbanepanel når de er lagt, men det er mye jobb så vil helst slippe). Vurderer også ferdige takplater i styrhuset for å gjøre det litt lysere

Hei !

Båten jeg hadde tidligere (35 fot stålbåt ) hadde "Plankett" i taket i både i aktercabin -bad og cockpitt. Dette var akkurat montert da jeg kjøpte båten. Jeg hadde båten i 15 år og på de åra pusset jeg opp hele innredningen i båten, men beholdt takene med plankett. Bare malte et strøk med en akryl maling i litt gulere hvitfarge. De var like fine da jeg solgte båten.

Plankett tror jeg er en hardpresset ferdigmalt huntonitt som fremdeles finnes i handelen.

Jeg brukte også lauan finer i noe av innredningen med mahogni beis og lakk, men de kan selfølgelig også males hvite eller........ eller !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Vi bruker en del 'husmetode' i Hulda. Her er et bilde fra akterkant av salongen:

tak_i_salong.jpg

Skottet er i limt/malt strie. Taket er i det forhatte MDF. Over MDF'en er det 10 centimeter skumisolasjon. Vi har et annet tak i båten som er MDF, har stått i flere år. Ingen problemer med fukt. Det må være en 'urban myth' at det skal være så vått i båter. Hos oss holder vi RF mellom 35- og 65 %. Andre skott er i beiset eik, finnèr osv. Stendere som ikke vises er i gran eller furu. Noe er trykkimpregnert. Vi ønsker å ha en lys innredning. Tidligere har vi hatt båt med innredning i teak. Alt vi hadde luktet teak. Matprodukter som knekkebrød, kjeks, etc. smakte teak etter noen uker om bord. Aldri mer teak for mitt vedkommende. Som en dansk kompis uttrykte: "Hvorfor fe'en skal jeg sidde nede i en sigarkasse?"

Redigert av Hulda (see edit history)

Er ikke så farlig. Hulda var på land i Son uten varme eller avfukter i sist vinter. Jeg skulle jobbe på båten, derfor på land. Startet i romjula, ramlet ned fra dekket 5. januar. Det tok meg tre måneder å bli menneske igjen. I den perioden lå båten der, udekket, uten presenning. Malingen jeg bruker innvendig er vanlig innendørsmaling beregnet for våtrom. Strie blir limt med våtromslim.

En annen bra ting med MDF er formstabiliteten. Jeg har ikke merket at den beveger seg så mye som en millimeter! Altså langt mindre enn paneler av eks. furu. Og så der MDF'en ferdig malt, uten kvist eller skavanker.

Nå er det et eller annet feil med baatplassen. For fjerde gang prøver jeg å publisere vitenskapelig forsøk for å klargjøre MDFs egenskap når det gjelder å trekke til seg vann:

Bilde 1) Kuttet av en bit 9 mm MDF, vekt ca. 60 gram:

bilde

Bilde 2) Legger biten i en kasserolle med vann. MDF holdt nede av en CAT D6 beltebolt, det siste er viktig:

bilde

Plate på og vannet fosskoker. Etter 30 minutter kommer resultatet (som forventet):

Bilde 3)

bilde

MDF-biten viser etter 30 minutter en moderat svelling, fra 9 mm til omtrent 40 mm. Brevvekten takler ikke vekten. Men jeg gidder ikke å hente badevekten.

Det er så greit på slike fora som baatplassen at man går vitenskapelig til verks, og ikke bare synser hele tiden :-)

Moralen er: Kok ikke båten, det kan få konsekvenser.

Dette virker lovende, ikke overraskende ser det ut som det ikke er så farlig å bruke alternative materialer i båten. Da er det bare å fortsette som planlagt :smash::smash::drink::thumbsup: Vil selvsagt også gjerne høre hvis noen har andre erfaringer. Vi pleier å ha avfukteren på og er ofte i båten så klimaet pleier ikke å være så altfor ille, men litt kondensering fra vindusrammer o.li. er nok ikke til å unngå uansett :ghost: Skal også lime opp 30 mm skrogisolasjon i taket før vi skrur opp takplatene

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Har ikke MDF i båten det jeg vet, men ville ikke være spesielt bekymret med å bruke det feks i tak eller andre plasser som ikke kontinuerlig utsettes for fukt (vann).

Hjemme har jeg som mange andre i Norges land MDF tak på badet. Taket ble montert når jeg bygget huset for snart 30 år siden.

Badet har vært nyttet av en familie på 4, der to døtre har boltret seg gjennom både barne og ungdomsår.

Høyere fuktighet i båten, enn på badet hvor to tenåringsjenter har dusjet til varmtvanntanken er tom og vel så det, håper jeg ikke å oppleve i båten.

Da er vannlinja kommet langt forbi komfort grensa.

Har erfart at MDF i vinduene (blomsterbord) i noen tilfeller har svellet..

Dette der vann søl fra vanning av blomster eller fra potter har medført direkte vann påvirkning over tid.

Oppsummert:

Bruk i områder som ikke er direkte utsatt mot fuktighet, så vil overveiende sannsynlig MDF fungere utmerket.

Som dekksbelegg så ansees det som ubrukelig :-)

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har ikke MDF i båten det jeg vet, men ville ikke være spesielt bekymret med å bruke det feks i tak eller andre plasser som ikke kontinuerlig utsettes for fukt (vann).

Hjemme har jeg som mange andre i Norges land MDF tak på badet. Taket ble montert når jeg bygget huset for snart 30 år siden.

Badet har vært nyttet av en familie på 4, der to døtre har boltret seg gjennom både barne og ungdomsår.

Høyere fuktighet i båten, enn på badet hvor to tenåringsjenter har dusjet til varmtvanntanken er tom og vel så det, håper jeg ikke å oppleve i båten.

Da er vannlinja kommet langt forbi komfort grensa.

Har erfart at MDF i vinduene (blomsterbord) i noen tilfeller har svellet..

Dette der vann søl fra vanning av blomster eller fra potter har medført direkte vann påvirkning over tid.

Oppsummert:

Bruk i områder som ikke er direkte utsatt mot fuktighet, så vil overveiende sannsynlig MDF fungere utmerket.

Som dekksbelegg så ansees det som ubrukelig :-)

har akkurat samme erfaring. MDF i taket på badet = null problemer etter snart 10 år. Men har også sett svak svelling på foringer i vinduer når mor har bommet på potta (altså blomsterpotta :lol: )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...