Jump to content

Motorolje til mercruser cid305 v8 1998 mod

MYVIVERA

Recommended Posts

Kan jeg bruke denne motoroljen fra Biltema tro?

Motorolje, mineral, Classic 20W50

Mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt, f.eks. i løp, og for alle motorer som trenger en tykk olje, f.eks. veteranbilmotorer, innenbordsmotorer, slitte motorer etc. Gir et godt og stabilt oljetrykk. Ikke egnet i kulde (under -10 ˚C). Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l.

Du skriver ikke noe om hva du bruker nå og hvorfor du vil bytte?

Hvis du IKKE har noen indikasjoner på problemer med den oljen du har i dag ville jeg ikke ha byttet.

Selv hadde jeg litt lavt oljetrykk hvis jeg gikk til tomgang etter å ha vært lenge i plan slik at motoren var skikkelig gjennomvarm. Motoren min er basert på en GM350 blokk mens din er en 305 men når det gjelder krav til oljekvalitet tviler jeg på at det er så mye forskjell på de to, det er hovedsaklig samma motoren med litt forskjellig slagvolum.

Jeg skiftet til den biltema oljen i sommer og det ble betydelig høyere oljetrykk på tomgang med gjennomvarm motor. Fortsatt litt lavt men nå ihvertfall godt innafor den grønne markeringen så jeg er ikke så nervøs for skader på grunn av lavt oljetrykk. Før lå oljetrykket ganske på kanten for det oppgitte minimumstrykket.

Skal sies at jeg tror motoren min blir litt i varmeste laget når jeg kjører lenge i plan så jeg har en plan i år for å bedre vanngjennomstrømningen både på sjøside og ferskvannsside øke kjølingen, mariniseringsutstyret på motoren min begynner å dra på årene, blokka ble skiftet for ikke så mange år siden men varmeveksler og slikt kom fra den gamle motoren og er nok litt gjenngrodd og slitt. Får jeg bedre kjøling blir nok ikke oljen så tynn heller og det er jo bedre for motoren i det lange løp å ha en mer korrekt arbeidstemperatur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...