Alekboii Startet 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2015 Hei. Jeg har en skarpnes6800 med en volvo penta v8 og 290 drev, motoren er gåen og jeg har fått tilbud om å kjøpe en Omc v8 5.7l 2000mod. Det jeg lurer på er om de passer overens på drev? Er det noen som vet det? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Jeg har også den oppfatning at volvo motoren er gm/chevy motor. Er ikke omc motorer også gm/chevy? Isåfsll burde jo dette passe om en annen? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Tror du må flytte over svinghjulskåpa og medbringer. Omc var også utstyrt med et system som reduserte rpm for å få drevet ut av gir. Dette kan du koble bort. Ellers må du trolig flytte over sjøvannspumpa fra penta siden omc hadde pumpa i drevet. om den omc installasjonen var et king cobra drev blir det noe lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 (redigert) Okei. Tusen takk for svar. Så svinghjuls kåpe fra volvo penta passer på omc motor? Redigert 8.Januar.2015 av Alekboii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Om det er 5.7 gm så går det bra mener jeg å huske. Noen pentar er jo ford og da vet jeg ikke helt. Hør med dieseldahl eller de andre som kan motor her på forumet før du tar det jeg sier som god fisk Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Ja. Jeg har 5l og omc er 5.7. Trodde kun det var borring og div som var forskjell fra 5l til 5.7? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Det er borringen som er forskjellig ja, og noen ganger er det forskjellige topplokk. Laveffekt motorer ble levert med toports forgasser eller TBI, jeg vet ikke hva du har på din 305 og hva som sitter på OMC motoren men et bilde hadde gjort seg. Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 dette er den eneste bilde av omc motoren jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Det som stopper meg fra og kjøpe motoren er at jeg ikke vet om den passer på drevet/svinghjulskåpen. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Hei Først, OMC er gammelt, utdatert og vanskelig å få tak i deler/kunnskap om. Løsningene/kvaliteten er også så der. Hvor vanskelig/dyrt kan det være å få tak i en 5,7 Penta? Kjøp evt long block fra USA og flytt over det du har. Just my two cent, tror du kommer til å angre i etterkant... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Det var ikke allverden til bilde da men så sant det er en GM smallblock er basemotoren identisk for VP, mercruiser, OMC m.fl. Du flytter altså over svinghjulshus og flex kobling og evt manifolder og risere hvis disse ikke passer på bukkehornet. Jeg vet ikke hvordan ledningsnettet matcher men det byr ikke på noen store utfordringer. Sjøvannspumpe, slanger osv vet jeg ikke hvordan er på OMC så du må vel flytte over dette også, OMC hadde sjøvannspumpen i drevet på noen modeller. OMC og VP samarbeidet om innenbordsmotorene på 90-tallet fram til konkursen i 2000, DPS drevet er således en videreføring av OMC drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Okei. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Baatlaus..... "er vanskelig og få deler til omc" Hvor har du hentet at det fra??? Det er jo bare Tull. (hvis du ikke prater om en musemumsgjenstand fra 70 tallet.) OMC motoren som er avbildet er en GM motor. Det ser du på spissen på svinghjulskåpen. OMC ble kjøpt opp av Volvo P . Det du bør vite er om det er bigblokk eller smallblock. Tror de som er avbildet er smallblock og da kan det være 305 eller 350 cid dvs 5L eller 5,7L motorer. Hør på DieselDahl og flytt over alt som ikke er likt fra gamlemotoren. Blokkene er like. hva heter vp du har i ? 190? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Moyja. Kan virkelig ikke forstå hvorfor man skal finne en annen motorfabrikant, for så å bytte om deler. Da må det jo være mye bedre å kjøpe longblock fra US som er overhalt å i kjent tilstand... Levert på døra innen en mnd. En OMC fra 2000 i ukjent tilstand er i mine øyne ukurant gammel rustet stål. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Uvitenhet og mange myter . !!! Nå har det seg slik at Omc, VP , Yamaha eller Mercruiser + andre lager ikke bensin motorene sine selv De kjøper de stort sett fra GM eller Ford. Har motoren gått med Sjøvannskjøling så kast den, men se på bildet så ser du varmeveksler for kjøling dvs ferskvannkjøling. Nå er det ikke sakt noe om tilstand.eller pris. Selvsakt er nytt bedre en brukt. Han spør bare om den vil passe. og det vil den. så la oss holde oss til det. Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Takk for svar. Ja det er prisen som gjør omc motoren interessant, da det er mest halve prisen I forhold til en volvo penta. Han forrige eieren av båten min sa det var en aq225 jeg hadde. Men jeg vet ikke sikkert Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Motorblokken har innstøpt et støpenummer og om det er 5.0 eller 5.7 liter. Du finner det bak venstre topplokk. VP har i tillegg et metallskilt som antagelig sitter like over oljefilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Alekboii Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Kjempeflott. Takker for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.