Jørn Kynningsrud Startet 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2015 Hei Slenger ut et spørsmål ang. Varmeren i min båt. Det sitter en Webasto varmer 4kw fra 2005 (Fra båten var ny) har fått et problem på den nå i høst og det ar den stopper etter og ha godt i noen minutter. Den starter opp og varmer som bare den også stopper den etter noen minutter, denne syklusen gjør den en 4- 5 ganger før den skrur seg av med feilkode blinking på displayet. feilkoden indikerer at "flammen slukket" Synes dette er rart da den varmer helt til den stopper. Takker for innspill.. Mvh. Jørn K Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Bare for å begynne en plass, har du sjekket dieselfilteret til varmeren? Mener å huske at du får den feilkoden du nevner hvis det går tett. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Hei. dette har jeg sjekket. rent og fint. Burde vel kanskje ha nevnt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 (redigert) Har du sjekket at alle spjeld er åpne? Har erfaring med at Webastoen slår seg av hvis det blir for mye motstand i utblåsingen. Antar den blir for varm(?) Redigert 8.Januar.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Disse varmerne er også følsomme for ganske små spenningsfeil (for lav). Hadde liknende problem på min og gikk over alle kontaktene inkl de store som går inn på selve brenneren. Pusset dem rene med fint sandpapir og sprøytet på CRC 2-26 el.kontaktrens. Etter det gikk den helt stabilt igjen. Tydelig at den mistet litt spenning på vei fra batteri og ut på brenner og trodde at den led av strømmangel. Konklusjon: Mange dårlige kontakter = mange Ohm = spenningsfall = stopp i brenner. Lykke til, mvh Hans H Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Hvis flammen slukner kan det vel være at det er sot/koksing i brennkammeret? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 (redigert) Jørn Kynningsrud : feilkoden indikerer at "flammen slukket"Synes dette er rart da den varmer helt til den stopper. Kan vel også være flammevakten som er tilsotet. En sikkerhetsanordning som kobler den ut hvis den ikke registrerer flamme innen ei viss tid etter start. Mye tyder på det siden den starter og varmer flere ganger, før den slår seg helt vrang. Flammen er der, men blir ikke registrert. Redigert 8.Januar.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Er vel nærliggende og tenke at du er inne på noe her. Har sjekket spenningen inn på varmeren og den er den samme som batterispenning som ligger på vedlikeholdsadning jeg for skru develskapen opp og se om det er mye sot. Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Jeg hadde samme problem med min eber D4. Årsaken var tett dieselfilter som sitter i innløpet i pumpen. Filteret så fint ut men når jeg blåste gjennom det var det veldig stor motstand sammenlignet med nytt filter. Prøvde å blåse det rent og vaske det uten at det hjalp. Monterte nytt filter og varmeren fungerer som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Høres veldig ut som flammevakten eller temperatursensor som er gåen. Flammevakten kan pusses ren, bruk veldig fint smergelpapir, fil eller for grovt papir gjør skade. Temperatursensoren kan du teste når du likevel har saken i biter, skru ut sensoren, sett multimeter på kontaktene og varm den opp med en lighter, avhengig av type (har kun erfaring med Eber og Mikuni) er kontakten enten normalt åpen eller normalt lukket. Når sensoren blir varmet opp skal det gå fra det ene alternaltivet til det andre. Du finner helt sikkert videoer eller bildebeskrivelser om du spør google. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.