Jump to content

Edit History

Seastar

Seastar

SamH skrev for 2 timer siden:

Sannelig ikke helt sikker på om jeg foretrekker cm93 eller kartverkets.  Statskartene var ikke mye å skryte av, og  IMO sålangt ikke verdt prisen ift cm93 her i mitt område.. 

SamH...

Det må være en forskjell på 5-10 år? gamle kart sammenlignet med helt oppdaterte kart fra Kartverket, - det har jo skjedd ting som nye broer, nye større moloer, nye skjær som er merket, nye fyrlykter og ikke for å snakke om landmasser/holmer som har fått mer riktig og nøyaktig plassering på kartene i forhold til virkeligheten osv.....!

NB!

Jeg har hørt mange historier om "slepestrek" som går tvers over holmer og landmasser/ utstikkende nes, der skipperen heldigvis har brukt "utkikken" og sunn fornuft ut ifra andre iaktakelser.......!

Dette kan du teste ut selv også på mange steder, og kanskje mange andre erfarne skippere også har noen eksempel vi kan teste ut/ kommentere her?

Jeg har et nøyaktig og riktig slepestrek fra "indre leia" over Hustadvika fra Kr.sund til Bjørnsund som demonstrerer viktigheten av korrigerte uptodate kart, når jeg f.eks sammeligner i.f.t mine NV-charts som er rasterkart fra 2011.

Når jeg ser den skjermdumpen du har lagt ut fra et kartområde, - så har det vært interessant å se instillingene du bruker bl.a. for vektorkart visning?

Ta et screenshot og legg det ut her!

Jeg ser også på et bilde du har lagt ut i et senere innlegg som har masse "trekanter", - fjern haken ved "Kartinformasjons objekter" så er de borte!

:thumbsup:

Seastar

Seastar

SamH skrev for 2 timer siden:

Sannelig ikke helt sikker på om jeg foretrekker cm93 eller kartverkets.  Statskartene var ikke mye å skryte av, og  IMO sålangt ikke verdt prisen ift cm93 her i mitt område.. 

SamH...

Det må være en forskjell på 5-10 år? gamle kart sammenlignet med helt oppdaterte kart fra Kartverket, - det har jo skjedd ting som nye broer, nye større moloer, nye skjær som er merket, nye fyrlykter for ikke å snakke om landmasser/holmer som har fått mer riktig og nøyaktig plassering på kartene i forhold til virkeligheten osv.....!

NB!

Jeg har hørt mange historier om "slepestrek" som går tvers over holmer og landmasser/ utstikkende nes, der skipperen heldigvis har brukt "utkikken" og sunn fornuft ut ifra andre iaktakelser.......!

Dette kan du teste ut selv på mange steder, og kanskje mange andre erfarne skippere også har noen eksempel vi kan teste ut her, jeg har et slepestrek fra "indre leia" over Hustadvika fra Kr.sund til Bjørnsund som demonstrerer viktigheten av korrigerte uptodate kart, når jeg sammeligner i.f.t mine NV-charts som er rasterkart fra 2011.

Når jeg ser den skjermdumpen du har lagt ut fra et kartområde, - så har det vært interessant å se instillingene du bruker bl.a. for vektorkart visning?

Jeg ser også på et bilde du har lagt ut i et senere innlegg som har masse "trekanter", - fjern haken ved "Kartinformasjons objekter" så er de borte!

Seastar

Seastar

SamH skrev for 1 time siden:

SamH...

Det må være en forskjell på 5-10 år? gamle kart sammenlignet med helt oppdaterte kart fra Kartverket, - det har jo skjedd ting som nye broer, nye større moloer, nye skjær som er merket, nye fyrlykter for ikke å snakke om landmasser/holmer som har fått mer riktig og Bjørnsundnøyaktig plassering på kartene i forhold til virkeligheten osv.....!

NB!

Dette kan du teste ut selv på mange steder, og kanskje mange andre erfarne skippere også har noen eksempel vi kan teste ut her, jeg har et slepestrek fra "indre leia" over Hustadvika fra Kr.sund til Bjørnsund som demonstrerer viktigheten av korrigerte uptodate kart i.f.t mine NV-charts som er rasterkart fra 2011

Jeg ser på et bilde du har lagt ut i et senere innlegg som har masse "trekanter", - fjern haken ved "Kartinformasjons objekter" så er de borte!

• Create New...