Seastar
Et lite tips:
På min nye H/P 14" , som er en meget rask og "behagelig" laptop å jobbe med, så har jeg installert siste Betaversjon av OpenCPN og kart!
Da det er litt mindre skjerm enn de jeg er vant med fra tidligere, samt det faktum at alderen kanskje også gjør sitt med synet!?, - ja, så satte jeg meg ned med OpenCPN brukermanualen og samtidig leste litt i trådene på OpenCPN- forumet som omhandler tema om bl.a. størrelsen på soundings / dybdeangivelsene i Vektorkartene!
Her er et innlegg som gjorde at jeg forsøkte meg frem til å sette den nederste glideren på nivå 3, og det ble en vesentlig bedre tilpassning og lesbarhet på min maskin/skjerm/grafikk!
How are font size of vector chart Depth Soundings adjusted?
Thanks Rhythm Dr, I have tried the Swedish Vector Palette. It is better but still very small. From Bdbcat's advice in Note #74
- "OpenCPN uses recommended IHO symbols for soundings. They have "drop shadow", which lets them work on a variety of background colors."
- "ENC soundings are designed to scale with the Chart Object slider. Presumably, if you need the soundings bigger, you need the ATONs bigger also. - [Yes, that's fine]
For Vector Charts, the Depth Soundings size is controlled nicely with the Options > User Interface > Chart Object Scale Slider at the bottom. Setting it between 3 and 5 works. Also it is even better with the Swedish Vector Palette. See screenshot.
For Raster Charts, these charts are not controlled by the Chart Scale Slider (which only works on Vector Charts). However reading the "depth" is much easier because the cartography is much better.
Lykke til og forsøk dere frem med de verktøy som allerede finnes i programmet, - så skal vi se hva fremtiden bringer av enda bedre muligheter til å justere størrelse, fonter o.l. på f.eks dybdeangivelsene.
Seastar