alfaalfa
Bare som en litt modifisering av dette "oppdaterte". Kartverkets offisielle linje og spm er samstemt med resten av verden er;
"Oppdatering
Distributørane som lastar ned oppdateringar to gonger i månaden kan skilte med eit ekstra «stempel» i sin marknadsføring som seier at «Kartinnholdet er oppdatert i henhold til Kartverkets standard». Dette betyr at kartinnhaldet er på nivå med dei offisielle norske sjøkarta (POD) som oppdaterast med rettingar frå Etterretninger for sjøfarende (Efs) kvar fjortande dag."
Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart.
Jeg oppdaterer selv før sesongen og kanskje en gang eller to gjennom sesongen.
Slik jeg oppfatter RS og Sjöräddningen samt forsikringsselskap så er temaet at man går på og gjør feil i forhold til kjente farer. Som er avmerket og kjent.
Så godt sjømannskap kommer langt foran i viktighet i forhold til om sjøkartet er en måned gammelt.
Som en kuriosa kan man slå opp og se de 60 mest "besøkte" grunnene på svensk vestkyst. Alle er "gamle kjente" og avmerket.
https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/forebygega-skador/baten/