Hulda
Her har det ikke vært oppdatert på lenge. Er nede på 20 % batteri, så det blir ikke lange snutten. Men fra tidligere innlegg, så hadde vi masten nede. Der monterte jeg en lampe fra Biltema som dekkslys. Helt fantastisk. Det samme gjelder ankerlanternen som kom fra Kina, helt super den også. Så var det oppgraderingen av filtersystemet. Storyen er som følger at vi gikk fra Son til Strömstad. Der ble Hulda liggende til vi dro på sommerferie, 21, mai. Hulda er en typisk 5-knoper. Uansett hvordan vi bærer oss ad, fra vi kaster fortøyning til vi atter er fortøyd, 5 knop, pluss/minus noen ti-deler. Selv om vi seiler i både 7- og 8 knop. Slik vil Garmin ha det, der er den som regner hvor lenge vi har bevegd oss, og snitt fart kommer ut fra det. Avgangen fra Strömstad var litt spesiell. Vi motret sydover i Kosterfjorden, men da vi kom ut i sydenden, bølget det såpass at baugen slo under. Vi kunne gått innerleie, men det var heller ikke videre fristende. Snudde å gikk tilbake til brygga. Dagen etter fra kai 09:10. Satte seil ute ved Svartsk. (Kosterfd). Øket etter hvert så vi tok to rev. Ankom Kungshamn kl. 18:15. Der lå roger-jo. Dagen etter for motor innaskjærs sydover. NE av Bohus Malmön traff et eller annet objekt som lå og fløt en meter eller så under vann. Traff så det skranglet i riggen. Antar at det var et kadaver av et eller annet slag. Landet utpå kveldingen i Hönö-Klova. Dagen etter fylte diesel fra den nye tappen i havnen. Satte seil for Gilleleje (Danmark). Seilte frisk av gåre, men utpå ettermiddagen døde vinden, og vi gikk videre for motor. Ved tre-tiden (på morgenen) nærmet vi oss separasjonssonen N for Sjælland (Gilleleje ligger der). Da hadde vi allerede sett fyret på Kullen et par timer. Situasjonen traffikalt sett var at vi ble tatt igjen av et cruiseskip som ikke gikk i separasjonssonen. Det lå nærmest og andøvet i 8 knop, sikkert for å komme inn til Kjøben til et tidspunkt. En tanker kom ut av Sundet i separasjonssonen, brakk av nordover med kurs for oss. Et lastefartøy, to cruisebåter og en sleper på vei sydover. Det var nesten vindstille og vi tråklet oss gjennom trafikken 90 grader på sonen. Trafikken var hektisk, de fleste gikk i 10- til 15 knop. Hulda i 6 knop. Motoren vår ruste plutselig opp, og la seg ned på lavt turtall, gasspådraget var konstant. Spratt ned til dieselfiltrene og la begge i parallell. Motoren tøffet villig videre, slik en V8'er skal. Se installasjon av doble filtre over.
Dagen etter: Filteret som hadde gått tett hadde filtrert noe slikt som 700 liter diesel. Det skal ta 2000 liter før tilbakeflushing ved normal dieselkvalitet. Jeg pleier å ta prøver av tanken etter nesten hver fylling. Og etter en fylling bemerket jeg at det 'fløt fragmenter fritt i dieselen'. Så jeg tilbakeflushet nå filteret for å sjekke hva som var i dieselen. Null vann, null bakterier. Men det var en hel del blanke rusk i bunnen av bollen som jeg hadde samlet dieselen i. Så lett at de flyter rundt, ikke magnetisk. Altså ikke rustfritt stål, ikke sort stål, men sannsynligvis aluminium. Og akkurat det stoffet finnes ikke om bord i Hulda. Så disse små fragmentene er noe jeg har blitt servert. Og det er ikke fra Esso på Grålum, og det er ikke fra tappen på Hönö-Klova, heller ikke fra dieselfylllingen i Son. Bare for at ikke noen skal tro at det var derfra, for jeg har skrevet at jeg har fylt diesel der tidligere.
Plukket ut filterelementet, og det var nokså brunt på sugesiden. Byttet filter, luftet, testet, og kjører videre på det filteret som tidligere var reserve. Siden det har motoren gått som en klokke i 14 timer. Vi ligger nå på en plass som heter Stubbekøbing. Til neste brukbare plass er det minst 8 timers seilas. Det er meldt kuling de neste par dagene. Slik at vi blir liggende her og vente på bedre vær. Vi hadde planer om å dra til Bornholm, kansellert grunnet stadig kuling. En havn som Gudhjem på Bornholm stenger trafikken allerede ved 10 m/s vind. Og 10 m/s blåser det daglig. Så nå satser vi heller på sydlige Danmark/ kanskje Tyskland. Vi har satt oss en maks. vindstyrke på signifikant 7 m/s, kanskje 8. Det er vindkastene vi merker, og de kan være dobbelt av signifikant. Vi holder øye med kastene. Bølgene i disse grunne farvannene reiser seg fort, blir høye og krappe, detter sammen ganske omgående når det slutter å blåse.
Kan ta litt reiseskildring for dem som er i jobb:
Altså Gilleleje har vi tatt før, alle kjenner den plassen.
Neste ble seilas gjennom Sundet, forbi Kjøben til Amager og en plass som heter Dragør. Navnet er kjedelig, plassen er det ikke. La oss langsetter på ytterste molo, og dagen etter dukket jammen roger.jo opp. Skal se om vi har et par bilder. Dragør er forresten en meget gammel plass. Fra den gangen vikingene ikke var så langt inn i forhistorien.
Verdens desidert beste softice:
Den gangen man kalfatret træskibe i havnen var det ikke lov med åpen varme om bord. Derfor rigget man til dette kjøkkenet for mannskapene:
Noen stemningsbilder:
Og for havneleie DKK 170 får man i tillegg flotte toaletter og en dusj der man kan bruke så mye varmtvann man bare gidder. Alt rent og pent. Flotte butikker og spisesteder. Vi handlet blant annet fiskemiddag her:
Den torskefileten vi kjøpte der, hadde svømt i sjøen samme natten, garantert. Havnekontoret ligger til venstre for røgeriet. Tidligere var det fergehavn her. Der har man blant annet lagt dieselbryggen. Her koster EN590 DKK 9,95 pr. liter. Havnefogeden garaterer at man ikke selger skvip med raps eller annet svindel. I Gilleleje får man 'miljødiesel'.
Så gikk turen videre til Rødvig, forbigås i stillhet. OK havn, og dett er dett. Det eneste, om man kan sykle, er å ta turen ut til Stevns Klint der kirken holder på å ramle i havet.
Fra Rødvig satte vi genoaen i havneutløpet og seilte over til Møns Klint. Klintformasjonen borte ved Rødvig har en annen fasong enn ved Møn, men er ikke mindre imponerende av den grunn. Begge er virkelig verd et besøk, både fra land- og sjøsiden. Møn:
Her døde vinden ned. Vi måtte starte motoren, meldingen sa SE bris 9 m/s. I stedet ble det SW 10 m/s. V8'ern gikk på 2000 rpm og baugen slo under. Vi fikk et par ganger vann over hyttetaket, og det har ikke skjedd ofte. Så i stedet for å rase av gåre for bidevind, ble det fire timer motor med vinden midt mot.
Nå ligger vi, som tidligere nevnt, i Stubbekøbing. Langsetter i fiskehavnen. Fiskeflåten er redusert til en håndfull småbåter på maks 26 fot. Og havnebassenget er på noen hundre kubikkmeter. Underlig plass. Havnen er flott. Den pyntes opp av et praktfullt siloanlegg:
Minst 50 meter høyt, har ikke vært i bruk på mange år. Ligger ute 'til salg', konsesjon, man får ikke bruke det til annet enn å lagre korn. Det ser altså helt for jævlig ut. Mer interessant er fergen i forgrunnen. Den går over til naboøya, som heter Bogø (bøkeøya på norsk). Fergen er bygget i 1959 på en annen øy borti her. Hud og spant i eik. Kjøl og stevner i bøk. Tresylindret motor, som går i en slags trefjerdedels takt. Artig sak som starter omtrent ved ni-tiden om morgenen. Turistgreie. Og det er vel hva man prøver å satse på her ute. Toaletter, dusjer og diverse er nokså bånn i bøtta. En oppgradering hadde ikke vært av veien. Det er to dagligvarer. En båtbutikk som ikke reklamerer med noe som helst, men som har alt mellom himmel og jord innen maritimt og diverse. Resten av handlegaten er stort sett tomme butikklokaler, 'stengt grunnet sykdom' og diverse. Veldig mye bruktbutikker som har slått igjen dørene, klesbutikker, tannleger, rørleggere. Tenker vi tar en busstur innover på øya i morgen. Før kulingen setter inn i morgen ettermiddag.