Hulda
Takker så mye for positive tilbakemeldinger!
Drar en liten en til.
Som utledet over, det er ingen innertier å blande instrumentering imperial/metrisk. Altså Faria (USA) instrument til føler fra VDO (Tyskland). Monterte som kjent inn et manometer for å sjekke virkeligheten. Manometeret fant jeg i søpla offshore. Fant et halvt dusin, egentlig. Så her om dagen, da jeg peilet olje fikk jeg sjokkmelding fra peilepinnen. Langt under pari. Og under motoren lå det en god dam olje. Oppsugd i bleier vurdert til en liter av Admiralen. Jeg har ikke så mye erfaring med fulle bleier.
Grunnen: Manometeret hadde innvendig lekkasje.
Moralen: Det er ikke gull alt man finner i søpla.
Hvordan ble skaden rettet opp: Monterte et annet manometer fra samme søppelcontainer.
Forrige gang skrev jeg om klintene her nede i syden. Her er et bilde fra Stevns Klint:
Til høyre for fyret er det en mørk skygge. Den skyggen er en 'brem' som går minst 20 meter inn i klinten. Det har blitt gravd ut fra bunnen, og så ligger hardere lag over som en 'brem'. På toppen av bremmen ligger en hel skog og venter på å ramle i vannet. Under bremmen går folk og leter etter fossiler. Er de under der når bremmen ramler ned, blir også de fossiler. Det er ikke slik man går og tenker på. Klint som er hvit av farge er slikt som nylig har rast ut.
Og så et artig bilde fra Dragør:
Kjettingen veier sikkert mer enn rullatoren. Nå er slike sportsrullatorer meget ettertraktet tyveriobjekter. Dette er rullatorens svar på Masserati.
Dagen i dag. Vi venter på at kulingen skal slå inn fra WSW. Slik vi ligger på Falster, skal vinden passere over Loland og Falster før den treffer oss. Vi blir liggende. Foran oss lå det seks tyskere i en Benetau Sun Oddesy 40. Plaskebåt. Hadde jeg vært dem, og måtte av gåre, så hadde jeg dratt ved firetiden til morran. Ikke slik med tyskere. Her skulle fem mann og en dame gjennom dusjprosedyre først. Så når man ikke står opp og tar morrarøyken i cockpit før klokken åtte om morran, har mesteparten av dagen gått. Ved ti-tiden vinglet dem av gårde, tilbake til Flensburg. Da hadde de fem timer til kulingen ville treffe dem midt i trynet vest i Smålandsfarvannet. Men de var korrekt kledd i matchende farger. Går nok bra.
Samme natt som vi kom inn på ettermiddagen, la det seg en 42-foter bak oss. Har sett en gubbe om bord der. I formiddag materialiserte det seg to gubber om bord der. Storyen er at de i fjor seilte båten fra Athen til Marseilles. Der la de den i opplag over vinteren. For seks uker siden startet de på siste etappe fra Marseilles til Simringshamn i Sverige. Men da de kom opp i farvannet her, så fikk de så innmari lyst på dansk smørrebrød og Gammel Dansk Dram. Så de veivet innom her, for morgenen etter å få seg smørrebrød og Dram. Problemet er bare at her heter det Stubbekøbing og man satser på turisme. Så på de to spisestedene kan man få 'Thai King Ping Fu' (eller noe slikt) eller Bryggas Burger, subsidiært softice av luguber kvalitet. Altså et kulinarisk magaplask for våre svenske venner. Og har du ikke danske kroner eller dansk bankkort, så får du ikke betalt noe som helst. Sånt svindleri som MasterCard godkjennes ikke her! Turistsatsingen har nok en trang fødsel på disse trakter. Og nå ligger de garvede svenske seilere i en gedigen havkrysser og venter på at kulingen skal gi seg. Med tanke på moteriktige tyskere i undermotorisert plasekbalje. Så i ren desperasjon tok vi alle fire, vi fra to båter, bussen til Nykøbing Falster. Svenskene skulle ha smørrebrød og dram om så fanden sprakk og helvete revnet. Og jeg trengte sårt til en doktor. Jeg er belemret med et fordøyelsessyndrom, kan man kalle det. Jeg tåler Famus Grouse, Tullamor Dew, Gordons Dry. Men jeg tåler ikke Brønnerup og Gammel Dansk Dram. Dessuten har Gammel Dansk Dram solgt seg til svenskene. Derfor trengte jeg sårt til en som heter Dr. Nielsen. Det er gutten sin, det. Men denne Nielsen må man ta en times busstur til Nykøbing Falster for å få tak i. Bare bussen for Admiralen og meg kom på DKK 192 for å få en time hos Dr. Nielsen, som koster DKK 125. Dessuten, på kjøpet, en tur til sivilisasjonen. Middag ble pizza og ok rødvin, på en italiensk restaurant. Der man ikke forstod engelsk, italiensk, svensk eller norsk. Men det gikk ok med tysk. Det er hva de fleste snakker her nede. Kan virke som om danskene er på retur. Il conto, perfavour! Hakeslepp, bitte???
Så nå ligger vi her kl. 18:00. Løv og rusk freser over båten, som ligger over i vindkulene. Og det skal ikke begynne å blåse før enn til natten. Regnet plasker ned bygevis. Adax går på 1800 W baki der. Qualitetsgäret (kvalitetsdingsen) fra Biltema (med nye batterier for et års tid siden) melder 23 grader og RF= 52 %. Dr. Nielsen har stabilisert det ene beinet, på tide at Dr. Nielsen tar seg av det andre beinet også. Ciao!